AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
394

535xd 2017 f11 Euro 6 efter att avgaskylaren bytts så uppstod problem

Avgaskylaren blev utbytt efter anmodan från BMW Sverige, när jag fick tillbaka bilen så tar olje och vattentemperaturen extremt lång tid att komma upp i normal (100).
Kör man lugnt så stannar den på ca 70 i flera mil. För att få temp att gå upp till normal måste man gasa på ordentligt på motorvägen i en mil.

Denna bil har innan bytet blivit varm(100) mycket snabbt, efter 5-7 km körning.
Kan någon kunnig här på forumet förklara hur det kan vara så. Är det så att avgaskylaren körs baklänges på nåt sätt vid kallstarten så att de heta avgaserna ska värma kylvattnet, och att den funktionen saknas nu beroende på att fel del monterats dit eller några saker fattas??

Mycket tacksam för svar
FA
1.425
FAF
X4 30d -16
Vad säger dom som gjorde bytet?

Håller med om att 3l dieslarna blir varma mycket snabbt. Min var lika både före som efter bytet av EGR kylaren på recall.

FAF
Tack för svar
Kan Du ge mej namnet på den verkstad som hjälpte dej med bytet så kanske de kan komma med nåt, för vår märkesverkstad tycker att jag ska ge mej, och så säger dom att" det är normalt för BMW att va så här på vintern" det är ju så man kan skratta högt... de har mätt upp den på alla tänkbara vis och att den inte visar något fel. Tja...70 grader normal arbetstemp, hur har man mätt då.
Bernt Åke Fransson: På den delen de bytte åt dig EGR(avgaskylare) sitter en termostat, förmodligen har de gjort någon åverkan på den så att den "kortsluter" kylkretsen. helt enkelt haft sönder den. Du har för kännedom tre termostater på din bil. Huvudtermostat, EGR termostat samt en till automatlådan.

Självklart ska bilen komma upp i temp 88 grader plus minus någon grad är väl normalt.
Tror inte partikelfiltret regenererar sig om tempen är lägre än 85 grader.
Vilken Handlare pratar vi om?

Visa användare
8.153
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Thelkinglives, du är medveten om att motortempen inte är så stabil (plus/minus någon grad) som mätaren visar? Mätaren är konstruerad så för att inte oroa otekniska bilägare, så den ställer sig på 90/100 grader kanske mellan 70-110 grader och visar bara om tempen är utanför det spannet genom att avvika från mittenläget.

På motorcyklar som förväntas ha mer teknisk intresserade förare så ser man digitalt vad den faktiskt är och då pendlar det ofta mellan 75-105 grader på de jag kört.
Mycket tacksam för alla svar.
Ja, det är väl helt elementärt att motorn ska nå 88 gr så snabbt som möjligt...
Verkstaden är en filial till Bilia Kungsbacka Bilia BMU AB
Misstänker också att följdfel kommer att uppstå, jag försöker nu att använda bilen så lite som möjligt tyvärr.
Försöker få en annan verkstad att ta över.. kan man mäta egr termostaten själv, jag är ju en elektroniksnubbe. Kan jag skicka en bild?
Svar till Grelle, man kan öppna Hidden menu där ser man temp på både olja o kylvatten i realtid, så mätaren stämmer exakt med den
Visa användare
8.153
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Motortempen i de dolda menyerna borde pendla beroende på om du belastar motorn hårt, glider i motorvägsfart eller står på tomgång. Den borde inte vara 88 grader +/- en grad där, som man tro av en motortempnål som står rakt upp så länge inget är fel.
Svar till Grelle
Alldeles riktigt, kylvattnet kan nå en bra bit över 100 om man står på rejält och det är uppför..det varierar mellan 86-110 beroende på körning. Men just nu är problemet att den inte når upp alls förrän man börjar gasa på rejält. Så var det absolut inte innan bytet. Dessutom tar det ju oändligt lång tid innan temp ens börjar stiga på nålen.
FA
1.425
FAF
X4 30d -16
Då är det något riktigt fel, nålen ska börja stiga efter bara några kilometers körning.

FAF
svar till FAF

Precis, på vår bil så gick den mycket snabbt upp, man har i princip aldrig märkt att den stod på 70 förut utan den rörde sig hela tiden upp till 100.

Jag håller på o kollar den delen som satt där och den de har satt dit, (jag har fått dessa nummer).....misstänker att det ska dit nån form av termostat, på originaldelen sitter två slangar som sticker ut för att bli anslutna av något. På den delen som sattes dit är slangarna ihopkopplade direkt. Men den nya delen ser inte riktigt likadan ut.
BÅF
båf: intressant, ta gärna en bild o lägg upp.
har de sammanslutit slangarna som ska gå in i termostaten?
låter isåfall som du kör in några hundra grader varma avgaser i ett plastinsug?
brandrisken har då inte minskat iallafall. kylvätskan kyler som du beskriver det just nu inte de avgaser som ska återcirkulera...
Jag har kanske fel i mitt antagande....det verkar som det är slangen som går från EGR ventilen in i kylaren..verkar inte som det sitter någon yttre termostat som det gjorde på den äldre motorn.....så sitter någon form av termostat inne i själva ventilen eller hur styrs vattenflödet? ..men hur får jag in en bild här på forumet? eller kan jag maila den
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.