AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
413

Enklaste sättet att koda batteri på F10/F11?

pe
56
pette_rsson
520D Touring -09
Har tidigare kodat nytt batteri med INPA på min E61. Men skulle behöva koda nytt batteri på en F11 2016 med B47 motor.

Vet att det finns en uppsjö program att köpa, men ska man ha både program och obd2 bluetooth så går det på över 1000kr. Tänkte komma undan lite billigare eftersom det enda jag vill göra är att koda nytt batteri (som har samma ah som tidigare).

Jag har vanlig OBD2 -> USB samt Dcan om det på något sätt går att använda. Bästa vore om det går att köpa något PC program som kan använda sig av standard OBD2->USB
Visa användare
8.144
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Min slutsats när jag kodade in ett batteri för 2 år sedan blev att köpa en hårdvara och en mjukvara för de där 1000kr men att det ändå lönade sig kontra att be BMW ÅF att göra det.
Har du vägarna förbi Sthlm kan jag hjälpa dig för en symbolisk summa:)

Annars funkar BimmerLink och valfri kompatibel adapter.
Visa användare
3.935
catch_me
G30 545e M-sport 2023
F10 520d M-sport 2012
Har du vägarna förbi Sthlm hjälper jag gärna för inga pengar alls.
pe
56
pette_rsson
520D Touring -09
Uppskattar er hjälp!

Det verkar dock som att INSTA+ och en Dcan kabel som jag äger kan göra jobbet, även för F-serien. Vi får se om jag lyckas, annars kanske jag återkommer :)
Visa användare
ProPro-medlem
4.938
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ista och Dcan kabeln kommer göra jobbet med registreringen av batteribytet.
Ska man koda annan storlek eller typ på F-serien går det dock inte med Ista och dcan.

Då behövs ett Icom interface och hela versionen av Ista+ med progranmeringsdelen.

Alternativt då Bimmercode och en bra trådlös adapter. En adapter av Enet-WiFi typen är klart bäst och snabbast på en F/G/I serie-bil.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk

pe
56
pette_rsson
520D Touring -09
Tack för svar, men jag fick inte kontakt med bilen med dcan kabeln. Funkar perfekt med min e61 och ista+. Exakt samma uppsättning gick inte alls till f11 2016.

Beställde en obd -> ethernet nu. Förstod det som att det är den som gäller för F-serien, men nu blir jag fundersam…?
Visa användare
ProPro-medlem
4.938
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det ska fungera utan problem med Dcan på en F11.
Vad beställde du för kabel? Inte av mig tror jag, ser inget sånt bland dagens ordrar. Men du får ju självklart köpa var du vill, missförstå mig inte ;-)

Typ en sån här? Länk

Isåfall blir det utmärkt till F11.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
pe
56
pette_rsson
520D Touring -09
Ja exakt sån.

Men det är ingen skillnad på 2016 och frammåt för F11? Jättekonstigt eftersom det var stendött med dcan kabeln. Får prova igen imorgon med både den och nya.
Visa användare
ProPro-medlem
4.938
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det kan finns orsaker till att dcan kabeln inte fungerar, har du switch på den?
Isåfall måste switchen stå så inte pinne 7-8 är byglad. Vidare behöver du ställa kabeln i "dcan mode" med filen dcan.exe innan du startar någon programvara.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
pe
56
pette_rsson
520D Touring -09
Tack för att du orkar svara :)

Har ingen switch på kabeln. Jag har inte kört dcan.exe för min e61 2009 som också pratar dcan om jag förstått rätt. Eller är f11 annorlunda, så jag behöver köra dcan.exe?

Verkar ju klart vara någon skillnad…
Visa användare
ProPro-medlem
4.938
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ja den pratar också DCAN men inte hela bilen. På en e60 kommer man åt det mesta utan att göra "rätt" men inte lite udda saker som PDC, Klima etc.

På F-serien är det bara DCAN om jag minns rätt.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
pe
56
pette_rsson
520D Touring -09
Okej då har jag trott att jag kört dcan mot e61:an vilket jag inte har. Så där är felet då!

Stort tack för att du orkade reda ut det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.