AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
241

Versktan har dömt ut den "integrerade försörjningsmodulen". F20 116i 2013

Tja!

Vad gör en "integrerad försörjningsmodul"? Kan man bara byta den eller måste den programmeras?


/Dave
Hej,

Vad föranledde verkstadsbesöket? Det kan kanske ge en ledtråd.

/Lennart

Edit: Och vad för slags verkstad? BMW eller fristående?
Ett snabbt stopp efter 15-20 minuters körning och två minuter senare så ville inte bilen starta längre. Bland annat så stannade torparna mitt i och ville inte ta styrning från spaken inne i bilen. Mer info har jag inte. Detta från svärfar som inte är så bevandrad i bilar.

Det är en oberoende verkstad som har sagt att den modulen har gett upp.
Själv har jag ingen aning, försöker bara bana väg för dem som kanske vet. (Fast byta grejer väcker alltid min misstänksamhet.)

Men vad betyder egentligen ”stannade torparna mitt i och ville inte ta styrning från spaken inne i bilen”? Gissar att den ibland lite svåra ”stavningshjälpen” tagit för sig lite väl mycket… ;)

/Lennart
Visa användare
8.153
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Sådana här trådar är ofta lite hopplösa då verkstaden kan ha sagt X som din svärfar tolkade som Y och när han sedan berättade det för dig så sa han Z och sedan ställer du frågan på forumet om Z och eventuellt Å. Då ställer vi motfrågor som du sedan ställer tillbaka till svärfar, men det blir bara förvirring då han svarar på frågor om Y och vi tror ärendet är Z men egentligen så var felet X. 😊
Menade vindrute(torkarna) innan men det var lite felstavat.

Ingen som vet vilka funktioner den modulen har?
Tack för klargörandet! Borde kanske ha fattat…

Hoppas nu att någon tar över. Jag TROR att den aktuella modulen står för väldigt många funktioner vad gäller ljus, fönster, säten och tusen grejer till. Men jag köper inte ”byta modulen” rakt av.

Som sagt, hoppas att någon griper in nu.

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
12.366
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Verkstaden refererar nog troligtvis till FEM (Front Electronic Module).

När man gick från E87 (den generation 1-Serie jag har) till F20 så konsoliderade man och integrerade man flera olika styrenheter in i en stor gigantisk enhet.

FEM är en nätverksgateway men har även inkluderat funktionalitet som normalt sett var utspridd på FRM (Footwell Module), CAS (Car Access System), JBe (Junction Box Electronic) samt ZGM (den centrala gateway modulen).

Så FEM ansvarar för exempelvis
- strömsätta stora områden ("terminal control" dvs slå av/på spänning till stora områden)
- elektrisk immobilizer
- comfort access låssystemet
- elektriska rattlåset
- centrallåssystemet
- elektriska fönsterhissar
- vindrutetorkare fram inklusive spolning
- uppvärmning av spolarmunstycken
- klimatanläggning
- sätesvärmare
- backspegelvärmare
- automatisk klimatkontroll (AUC)
- regn- och kondenssensor
- allt exteriört ljus
- allt interiört ljus
- styrning av de yttre backspeglarna
- bromsljus
och fan och hans moster...

Det här lilla monstret har 418 pin-anslutningar :-)

15 av pinnarna är för kommunikation på olika LIN-bussar.
10 av pinnarna används för två separata Ethernetkablar.
2 pinnar är för D-CAN bussen.
6 pinnar är för tre olika K-CAN buss anslutningar.
6 pinnar är för tre olika PT-CAN buss anslutningar.
9 separata FlexRay buss anslutningar.

Mycket som kan gå fel här :-)



Men det stämmer att FEM styr vindrutetorkarna fram. Tack gode gud så är det inte en nätverksanslutning mot vindrutetorkarna på denna generationen (men på modernare bilar är i princip allt styrt över bussar och nätverk).
Så FEM styr vindrutetorkarna fram via några helt vanliga hederliga elkablar (så lätt att felsöka utanför FEM'en iallafall).
Notera att vindrutetorkarna bak styrs av REM (Rear Electronic Module) om jag minss rätt.

Tänk dock på att det är två-tre olika nätverk och säkert två gateways från att man fipplar med vindrutetorkarspaken till att vindrutetorkarmotorn rör på sig.
Det sitter små elektriska moduler i ratten som pratar och skickar små meddelanden över bussar som i sin tur tas emot och översätt och skickas ut till en annan buss som sen tas emot av FEM som i sin tur översätter meddelandet och försöker klura ut av den ska göra (om den känner för det).

Men huruvida FEM är problemet för startproblematiken eller vindrutetorkarna eller något annat fel låter jag vara osagt - säger inte ett knäpp om det - då det är totalt omöjligt att ens försöka sig på det då det krävs felsökning på högre nivå för detta.

Det krävs att att man lämnar in bilen för felsökning till en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik (här måste man skilja mellan verkstad och verkstad - allmän reparation har inga likheter överhuvudtaget vare sig i kompetens eller utrustning med felsökning/diagnostik). Notera även att storlek på verkstad (eller om det är en auktiorserad eller inte) spelar heller ingen roll när det gäller kompetensen inom felsökning/diagnostik.
Jisses...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.