AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
596

Versktan har dömt ut den "integrerade försörjningsmodulen". F20 116i 2013

Tja!

Vad gör en "integrerad försörjningsmodul"? Kan man bara byta den eller måste den programmeras?


/Dave
Hej,

Vad föranledde verkstadsbesöket? Det kan kanske ge en ledtråd.

/Lennart

Edit: Och vad för slags verkstad? BMW eller fristående?
Ett snabbt stopp efter 15-20 minuters körning och två minuter senare så ville inte bilen starta längre. Bland annat så stannade torparna mitt i och ville inte ta styrning från spaken inne i bilen. Mer info har jag inte. Detta från svärfar som inte är så bevandrad i bilar.

Det är en oberoende verkstad som har sagt att den modulen har gett upp.
Själv har jag ingen aning, försöker bara bana väg för dem som kanske vet. (Fast byta grejer väcker alltid min misstänksamhet.)

Men vad betyder egentligen ”stannade torparna mitt i och ville inte ta styrning från spaken inne i bilen”? Gissar att den ibland lite svåra ”stavningshjälpen” tagit för sig lite väl mycket… ;)

/Lennart
Visa användare
8.432
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Sådana här trådar är ofta lite hopplösa då verkstaden kan ha sagt X som din svärfar tolkade som Y och när han sedan berättade det för dig så sa han Z och sedan ställer du frågan på forumet om Z och eventuellt Å. Då ställer vi motfrågor som du sedan ställer tillbaka till svärfar, men det blir bara förvirring då han svarar på frågor om Y och vi tror ärendet är Z men egentligen så var felet X. 😊
Menade vindrute(torkarna) innan men det var lite felstavat.

Ingen som vet vilka funktioner den modulen har?
Tack för klargörandet! Borde kanske ha fattat…

Hoppas nu att någon tar över. Jag TROR att den aktuella modulen står för väldigt många funktioner vad gäller ljus, fönster, säten och tusen grejer till. Men jag köper inte ”byta modulen” rakt av.

Som sagt, hoppas att någon griper in nu.

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
12.881
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Verkstaden refererar nog troligtvis till FEM (Front Electronic Module).

När man gick från E87 (den generation 1-Serie jag har) till F20 så konsoliderade man och integrerade man flera olika styrenheter in i en stor gigantisk enhet.

FEM är en nätverksgateway men har även inkluderat funktionalitet som normalt sett var utspridd på FRM (Footwell Module), CAS (Car Access System), JBe (Junction Box Electronic) samt ZGM (den centrala gateway modulen).

Så FEM ansvarar för exempelvis
- strömsätta stora områden ("terminal control" dvs slå av/på spänning till stora områden)
- elektrisk immobilizer
- comfort access låssystemet
- elektriska rattlåset
- centrallåssystemet
- elektriska fönsterhissar
- vindrutetorkare fram inklusive spolning
- uppvärmning av spolarmunstycken
- klimatanläggning
- sätesvärmare
- backspegelvärmare
- automatisk klimatkontroll (AUC)
- regn- och kondenssensor
- allt exteriört ljus
- allt interiört ljus
- styrning av de yttre backspeglarna
- bromsljus
och fan och hans moster...

Det här lilla monstret har 418 pin-anslutningar :-)

15 av pinnarna är för kommunikation på olika LIN-bussar.
10 av pinnarna används för två separata Ethernetkablar.
2 pinnar är för D-CAN bussen.
6 pinnar är för tre olika K-CAN buss anslutningar.
6 pinnar är för tre olika PT-CAN buss anslutningar.
9 separata FlexRay buss anslutningar.

Mycket som kan gå fel här :-)



Men det stämmer att FEM styr vindrutetorkarna fram. Tack gode gud så är det inte en nätverksanslutning mot vindrutetorkarna på denna generationen (men på modernare bilar är i princip allt styrt över bussar och nätverk).
Så FEM styr vindrutetorkarna fram via några helt vanliga hederliga elkablar (så lätt att felsöka utanför FEM'en iallafall).
Notera att vindrutetorkarna bak styrs av REM (Rear Electronic Module) om jag minss rätt.

Tänk dock på att det är två-tre olika nätverk och säkert två gateways från att man fipplar med vindrutetorkarspaken till att vindrutetorkarmotorn rör på sig.
Det sitter små elektriska moduler i ratten som pratar och skickar små meddelanden över bussar som i sin tur tas emot och översätt och skickas ut till en annan buss som sen tas emot av FEM som i sin tur översätter meddelandet och försöker klura ut av den ska göra (om den känner för det).

Men huruvida FEM är problemet för startproblematiken eller vindrutetorkarna eller något annat fel låter jag vara osagt - säger inte ett knäpp om det - då det är totalt omöjligt att ens försöka sig på det då det krävs felsökning på högre nivå för detta.

Det krävs att att man lämnar in bilen för felsökning till en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik (här måste man skilja mellan verkstad och verkstad - allmän reparation har inga likheter överhuvudtaget vare sig i kompetens eller utrustning med felsökning/diagnostik). Notera även att storlek på verkstad (eller om det är en auktiorserad eller inte) spelar heller ingen roll när det gäller kompetensen inom felsökning/diagnostik.
Jisses...
Visa användare
ProPro-medlem
12.881
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@daspunner : Har bilen lyckats ta sig åter upp på vägen (vill minnas det inte var din bil utan en släkting så du kanske inte följt historien så nära)? Men om den är uppe igen på vägen så är jag nyfiken på vad som var det faktiskta problemet.
Jo, den kom upp på vägen efter 7-10 dagar då delen inte fanns på hylla i Sverige. Delen plus felsökning och jobb gick på ca 6000kr på en oberoende verkstad. Och för alla andra som letar efter den delen så finns den hos Schmiedman som beställningsvara. Se länk nedan:

Länk

Visa användare
ProPro-medlem
12.881
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, det var FEM'en ändåså - tackar för feedback!

Ja, som du såg så finns det mycket integrerat i den så att något går fel där efter några år är föga överraskande.

Blev dock förvånad över att den var så billig, då en FEM ligger på över 7500 SEK
Länk

Inser nu (tack vare länken) att allt handlar om "integrated power supply module" (som den heter i reservdelskatalogen) eller "power distribution box" (som den heter i teknisk beskrivning) som sitter till vänster i motorutrymmet!
Hade helt glömt bort denna!
Men denna verkar inte användas för alla motorer, främst N20, N52TU, N55 och kanske några mer.
Men den är ganska "enkel" och innehåller bara ett gäng säkringar och reläer och det är främst Valvetronic och motorstyrenheten (samt elektrisk vattenpump om motorn har detta) som denna fördelar ström till - vilket förklarar varför den totalvägrade att starta.
Inga säkringar eller reläer eller något är utbytbart i denna "försörjningsmodul" - går en säkring måste du byta hela "försörjningsmodulen"! Inklusive då såklart bärgning och hoppas på att elektroniken inte är på backorder och du måste vänta månader som vissa har fått vänta på annan elektronik - vilket verkar bara bli vanligare och vanligare.
Just denna modulen ska man dock inte behöva programmera utan är bara att byta rakt av.


Finns många moduler, distributionsboxar och relä-och säkringsterminaler här :-)

=> "front power distribution box" (som också sitter på höger sida i motorutrymmet) som innehåller utbytbara säkringar men även några reläer (dessa är inte direkt utbytbara), denna matar många saker inklusive motorstyrenheten (via en 10A säkring).

=> "fuse box" är en större fördelningsmodul som sitter där bak ovanpå batteriet och fördelar ut stora strömmar, exempelvis matar den "integrated supply module" med en 125A säkring men matar även "fem" med en 125A säkring och även matar "rem" med en 50A säkring.

=> "integrated supply module" (som också sitter på höger sida i motorutrymmet) innehåller som sagt tre reläer och sex säkringar - inga av dessa är utbytbara - och förser främst motorstyrenheten och Valvetronic med ström.

=> "fem - front electronic module" (som sitter inne i bilen vid passagerarsidan) är en gigantisk modul som styr och även distribuerar ut till massvis av andra system och innehåller ett tiotal utbytbara säkringar (men även många reläer och säkringar som inte är utbytbara).
Denna får ström via F504 (yes du läste rätt - säkring nummer 504) som sitter i ovan nämnda "fuse box" och är på 125A.

=>"rem - rear electronic module" (som sitter till höger där bak i bagaget) är en mindre modul som gör liknande saker som fem fast i mindre skala så att säga och får sin sin ström från "fuse box" via säkring F500 som är på 50A.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.