AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
352

Felsökning lambdasond värmekrets G30, M550i 2018

Har fått felkoder P0030 och P0031 avs värmekrets på lambdasond 1 på bank 1.
Då bilen bara gått ca 4000 mil tycker jag det är märkligt fel på en sån ny bil. Har läst på nätet om felsökning/mätning, men hittar ingen information om vilka ledningar som är värmekrets. Har förstått att man inte ska ohm-mäta på fel ledningar p g a risk för skada.
Färgerna stämmer inte med Haynes eller WDS-online. Min har sv/grå/vit/gul och röd ledning, d v s 5 ledningar. Tacksam för tips. En annan fråga - är det zirconium eller titansonder?

FelixSolis
Välkommen! :)

Själv vet jag absolut inte. Men håll ut, så hittar forumets ”professor”, BMW-slangen, så småningom den här tråden. Han vet! :)

/Lennart
Hej!
Tack för det!


FelixSolis
Visa användare
ProPro-medlem
12.366
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
:-)

Du har rätt, du ska vara försiktig med att mäta motståndet om du inte är 100% säker du mäter på rätt kablar (det går att förstöra en syresensor på det sättet).

På dessa "färgglada" varianter brukar värmeelementet ligga på röd och vit kabel - om jag minns rätt...


Vill man inte chansa att mäta mot syresensorn så kan man koppla ur syresensorn och koppla in en testlampa mot bilens kablage på de sladdarna man tror är värmeelementet.
Om lampan lyser (ofta med lite olika styrkor då motorstyrenheten kommer att försöka aktivera värmelementet med olika mycket effekt genom att pulsa spänningen på och av i varierande duty cycle). Lyser lampan så vet du att allt ända fram till syresensorn är helt ok - således måste felet ligga i syresensorn (eller dessa kablage) som då är bara att byta.


Måste fundera lite här (så föreställ er ungefär professor Balthazar här ett tag)...
50
771
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
När är bilen uttagen? Detta går under avgaslagen som är 5år eller 8000 mil. Troligtvis vanligt fel. Kolla med BMW även om den gått över tiden. Kanske du kan fixa goodwill eller så åker du på självrisken på motorförsäkringen. Vad har du för självrisk på den?

/ Peter
Visa användare
ProPro-medlem
12.366
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det borde nog ha varit med på WDS elscheman - fast inte direkt i klartext.

Tänk på att färgerna där visar vad kablarna har för färg på CHASSIKABLAGET fram till kontakten. Vid kontakten (när det går över till syresensorn) så ändrar de ju färg.

Så du får kolla vid kontakten hur färgerna ser ut chassikablaget och därifrån kan du med säkerhet säga vad motsvarande kablar på syresensorn är.



Röd kabel (Pinne 4) => Detta är plusmatning till värmeelementet. Du får spänning här såfort DME reläet drar (om jag minns rätt). Så detta är alltså en ground-side switchad konstruktion (spänning finns alltid till värmeelementet och det aktiveras genom att DME sluter det mot jord).

Sen har vi fyra pinnar från DME som går till syresensorn.

T_LHV1 (Pinne 3) (Vit) = Detta är "activation oxygen sensor before catalytic converter" och är alltså jordningen av syresensorns värmeelement.

M_LSV1 (Pinne 2) (Svart/Röd) = Detta är signaljorden för syresensorn.
A_LSVR1 (Pinne 5) (Gul) = Detta är signal från syresensorn.
A_LSVP1 (Pinne 1) (Gul) = Detta är signal från syresensorn.



Så om du tittar på kontaktstycket där syresensorn är inkopplad så bör du se följande PÅ CHASSIKABLAGE sidan av kontakten:
Pinne 1 (gul kabel) <=> syresensorn
Pinne 2 (svart/röd kabel) <=> syresensorn
Pinne 3 (vit kabel) <=> syresensorn
Pinne 4 (röd kabel) <=> syresensorn
Pinne 5 (gul kabel) <=> syresensorn

Syresensorns värmeelementet bör således vara inkopplad på pinne 3 och pinne 4. På chassikablagets sida bör dessa pinnar ha en vit respektive röd kabel (troligtvis har din syresensor samma färg på kablarna men det är inte säkert så gå istället på pinouten från chassikablagets sida för då hittar du rätt).


Mig veterligen ska det vara en Bosch ADV LSU (alltså efterföljaren till långköraren LSU-4.9) och är en zirconium (vilket om jag minns rätt är vanligast bland BMW då titanium har sina fördelar men kräver helt annan styr-och reglerlogik).
Satt förr ofta i Bosch Motorsport utrustningar men har väl tricklat ned till vanliga motorer - om man nu kan kalla N63B44 en "vanlig" motor :-)
Enligt Bosch så säger de "The wide band lamda sensor LSU ADV is a planar ZrO2 dual cell limiting current sensor with integrated header. The LSU ADV has no trimming resistor inside the connector what results in just 5 connector pins. Compared to LSU 4.9, the LSU ADV has a wider working temperate range2".

Jahapp, där fick jag svaret varför det bara var 5 pinnar på denna också.
50+medbmw: Tack för tips om avgaslagen, kände inte till det. Hade ev tänkt att utnyttja Motorförsäkringen och har nu kollat självrisken - 2000kr.
Har bokat tid i Danderyd för felsökning och kommer att hävda goodwill även om tiden gått ut. Tror inte att det är det är vanligt att sensorerna ger upp efter så här kort tid efter vad jag har sett på nätet, finns mycket mer att läsa på USA-siter. Kan ju vara ett kabelfel.

bmw-slangen: Tack för att du bjuder på dina gedigna kunskaper - grymt!
I väntan på utfall av ovan så avvaktar jag med egna åtgärder. Intressant det du skriver om ledningsfärger, på chassiesidan är färgerna sv/grå/vit/gul/röd. På sensorsidan kan jag inte se färgerna utan att skära upp skyddshöljet.

FelixSolis
50
771
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Har du 2000 i självrisk så kommer du undan billigt.
På min X2 a har jag bytt dieselpartikelsensorn tre gånger på 3000 mil. Detta är ett väldigt vanligt fel och då även på andra märken.
Du och jag kör heller inte så mycket och då har jag hört att förklaringen är att de rostar. Känns ju väldigt premium.

/ Peter

Visa användare
ProPro-medlem
12.366
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
O tusan, det var (de regnbågsliknande) färgerna på din bils chassisidakablage du beskrev! Missförstod det helt enkelt - var av någon anledning helt insnöad på syresensorns kablage.

Nu är ju inte WDS helt perfekt heller (ej heller ETK) och innehåller en del fel här och där, speciellt WDS. Inte ovanligt original elscheman innehåller en del småfel - detta gäller oavsett vilket märke vi pratar om.

Jag hade förresten fel på färgen för pinne 4 (plusmatning värmeelement) på chassisidan. Kabeln är inte röd, den ska tydligen vara röd/grön. Så elschemat säger det ser ut såhär på chassisidans kablage (men uppenbarligen stämmer inte riktigt överens med verkligheten):
Pinne 1 (gul kabel) <=> syresensorn
Pinne 2 (svart/röd kabel) <=> syresensorn
Pinne 3 (vit kabel) <=> syresensorn
Pinne 4 (röd/grön kabel) <=> syresensorn
Pinne 5 (gul kabel) <=> syresensorn

Vid felsökning är det inte ovanligt att man stöter på sådana här avvikelser och då får man prova sig fram med säkra metoder (finns en hel del man kan använda sig av). Exempelvis så ska man se systemstpänning på pinne 4 när man vrider nyckeln till tändläge II. När man startar bilen så ska man se pulsad slutning mot jord på pinne 3. När man fastställt vad de olika pinnarna har för funktion (trots att färgerna inte stämmer 100%) så är det bara att felsöka vidare. Det är business as usual vid felsökning så att säga.

Nu visar elschemat bara färgsättningen för DME (som hanterar bank 1). Det kan ju vara så att DME2 (som hanterar bank 2) har en lite annorlunda färgsättning på sitt kablage. Men det är å andra sidan irrelevant här då du frågar efter samt tittar på bank 1 upstream syresensorn, så huruvida DME2 är annorlunda spelar noll roll.



Men yes, du ska absolut uttömma alla möjliga vägar runt garanti, goodwill och försäkring innan du går vidare på egen hand!

Om inget av de vägarna fungerar, så kan vi säkert kunna hjälpa här med att iallfall kunna fastställa om allt fungerar ända fram till syresensorn (och då är det en ny syresensor som gäller), men även en motståndmätning bör också kunna göras (när de korrekta pinnarna/kablarna identifierats).



Alla fel och problem på moderna bilar idag går på garanti, goodwill eller självrisk. Det är ingen som betalar för en reparation själv numera (än mindre försöker ge sig på att laga dessa extremt komplicerade system själv) då det blir astronomiska siffror.

När försäkringen inte längre täcker så kör man sin Smartphone-on-Wheels till sin lokala återvinningsstation och knuffar ned hela sketet i containern för Elektronik och svajpar runt lite snabbt i BMW-appen och beställer en ny SoW som en stackars Airmee slav kör ut till dig medans du väntar där på återvinningsstationen. :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.