|
|
---|---|
Om bilen mattas och tycks backa av tändningen o soppa när den kattarna värmts upp till 450 grader, då är det för högt mottryck i avgassystemet, eller har ni någon teori? Bilen blir sävligare och tappar respons, samt effekten flyttas upp och den kommer senare i varvtalsregistret. Varit så sedan ny och nu är motorn helt ny, men samma visa Direktinsprutad med Nox katt på grenröret samt EGR. Någon som har någon teori ? | |
116 BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006 BMW 320i m sport 2011 BMW M3 E46 2002 |
Hej! Eftersom avgasflödet behöver vara större vid högre effekt och varvtal så låter det osannolikt att avgassytemet skulle vara en restriktion vid låga varv.. Sen kommer ju alltid effekten senare i varvtalsområdet då effekt är en kombination av vridmoment och varvtal. Jag tror på något annat. |
Tack för svar! Min teori var mera att motorstyrningen känner av det ökade mottrycket efter tex 2 fullgasrepor, och bakar av på tändning och soppa? Man behöver stå på tomgång bra länge sedan innan den återfår lite effekt igen, men för full effekt så behöver den stå över natten i garaget, ibland flera dagar innan den blir 100% ? Bilen blir loj om man säger o kan när den är kall dra loss från redan ganska låga varv medan efter den blivit mycket varm , så är det helt omöjligt, utan den tappar helt enkelt effekt. Ibland inträffar det även om du kört väldigt sakta i köer och man märker att det är inte alls samma sting i motorn. Får köra en rullande landsväg och se vad den gör alt Live data |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.