|
|
---|---|
BMW 2011 E91. Har jag Sensorer (DSC,DTC Antisladdsystemet) på all hjulen eller bara på Drivhjulen.HAR EN LAMPA SOM BLINKAR (Bil som sladdar ) Det är tydligen en krans som skall bytas eller hela DRIVAXELN | |
Du har sensorer på alla hjulen, börja med att läsa ut felkoder! | |
Sensorerna i Fram indikerar inte dom bara om LUFTRYCKET dom har ju inget med drivningen att göra. Har dom något med DSC ,DTC (Antisladdsystemet) att göra eftersom varningssymbolen kommer på asfalterad väg. Bilen rycker stryper den väll bränsletillförseln Jag skall läsa av Felkoderna Bara lite nyfiken vad verkstaden kan hitta på. |
|
Ja de fram har rätt mycket med antisladdsystemet att göra. Bilen mäter även styrvinkeln fram för att veta vart man är på väg. Det var skillnad förr när det bara var antispinn. Men givetvis så mäts ju ABS funktionen runt om. Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
För att få reda på vilken SENSOR det kan vara. Måste felet finnas när jag provar med CODELÄSAREN för mitt fel kommer bara ibland. Eller loggas felet i en databoxen För mitt fel kommer kanske vart annan dag |
|
Ett bra diagnosverktyg kan se lagrade felkoder. Det är oftast inga problem. Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
Om lampan bara blinkar ibland lagras inget, bilen tolkar det bara som om ett hjul har avvikande hastighet, spinner eller liknande, det är ofta så det börjar när kransen börjar bli dålig. När 3 eller 4 lampor tänds på panelen lagras en kod som går att läsa ut. Vid omstart släcks lamporna om givaren är hel och kan tändas igen efter bilen rullat en bit, några km, några mil eller dagen efter. När lamporna lyser permanent även från start är givaren trasig, den svällda kransen sliter på givaren. Man kan lossa, lyfta upp givaren och titta på den osliten givare är helt platt, sliten rundad efter kransen. Från att det blinkar ibland tills lyser permanent brukar vara några månader. Jag har haft 4 bilar med problemet, det har alltid börjat med att det är höger bak där det är lätt att plocka ur drivaxeln, på vänster måste man lossa avgassystemet. |
|
Har en Bmw 318 d 2011 där antisladd lampa/abs började lysa och bilen gick knappt köra. Tydligen så är det abs kransen som sväller pga rost och diametern ökar varvid kransen skaver på abs sensorn på bakhjulen. Lämnar man bilen till Bmw verkstad byter de hela drivaxeln - alltså inte enbart abs ringen - och i mitt fall skulle det kosta ca 12:000:- för 2 st drivaxlar + arbetskostnad (gissar på 2 h) = uppskattningsvis ca 15,000:- Hittade en U tube video där de bara satte en tunn bricka på abs skruven och sedan bara skruvade tillbaka. Detta skulle skjuta fram det oundvikliga ytterligare 18 - 24 månader. Kostnad - GRATIS då väl alla har nån tunn bricka hemmavid. Trafikfarligt? Nä, inte alls. Min fungerar alldeles utmärkt, faktiskt så bra att jag helt hade glömt av detta fram tills jag läste detta inlägget :-) |
|
Prophetone, du får gärna vara hygglig och skriva adressen till youtube videon där de monterar brickorna. | |
Javisst!! Glömde länka till Utube videon - fick leta ett tag innan jag hittade den videon men här är den iaf. |
|
ProPro-medlem 12.849 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
"Min" verkstad gjorde liknande åtgärd på min E87 - i samrådan med mig såklart. Gjordes först på den ena drivaxeln (2014) och därefter på den andra drivaxeln (2019) och såhär 5000 - 10 000 mil och 5 - 10 år senare har det fungerat utan minsta problem. Det var faktiskt mer tänkt som en gapfiller för att förlänga nyttotiden av drivaxeln en aningens (innan det var dags att köpa en ny från BMW - som ju vi vet är precis lika dålig som den satt som satt där). Ni måste tänka på att vid denna tidpunkten fanns varken eftermarknads drivaxlar eller ABS-kransar till denna modellen - så BMW Original drivaxlar var det enda alternativt (och vi såg ju hur länge de håller). Eftersom det bara var tänkt som en gapfiller så var jag beredd på att för eller senare behöva köpa en drivaxel (och jag visste ju att andra sidan skulle komma förr eller senare). Ingen big deal och var beredd på att behöva byta men kunde man förlänga nyttotiden så varför inte. Det fungerar dock finfint fortfarande, så jag håller fortfarande inne med det där med att byta drivaxlar/ABS-kransar ett tag till :-) |
Så då funkar detta som en åtgärd över tid oxå..? Bra!! Min har suttit på bägge drivaxlarna i 2 år nu, men jag kör å andra sidan bara kanske 1K om året. Tack för denna info! Funderade annars på att sälja Bmw:n o slippa eländet men har skjutit upp detta gång på gång - gillar ju bilen i övrigt:-) | |
ProPro-medlem 12.849 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Your mileage may vary som man brukar säga :-) Ibland fungerar det inte alls bra, ibland fungerar det en kortare tid och ibland fungerar det en längre tid. |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.