AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
217

Koppla ur elektrisk tillsatsvärmare BMW e46

wi
2
wiggo
525 D Touring -04
Hej
Har en BMW 330 med en elektrisk tillsatsvärmare som jag har konstaterat drar ur mitt batteri. Det är en liten mojäng som sitter precis under värmeventilerna i motorrummet. Vad jag kan se så går det endast en grövre jord samt pluskabel från startmotorn dvs det ligger alltid ström in i värmaren. sen går det in 2st tunna kablar som jag inte vet vart dom går. Någon tempgivare kanske. Problemet när jag tog bort strömkabeln är att då fungerar inte kupefläkten alls som det verkar. kan den styras via värmaren? Kan man isf koppla förbi detta tills man hittat en ny?
Någon som har koll på detta?

//Anders

Välkommen!

Du kanske bör ge lite fler detaljer om bilen för att kunna locka fram svar.
Eftersom det finns tillsatsvärme, antar jag att det handlar om en 330d? En sedan eller kombi? Årsmodell och eventuellt specialutförande är också viktiga uppgifter, eftersom BMW ganska konstant ändrar både hård- och mjukvaror.

/Lennart
wi
2
wiggo
525 D Touring -04
Tack för svar. Jobbet är en 330D 2003.
Jag har idag kollat lite mer och jag har konstaterat att det går plocka bort matningen för att den inte ska dra ur batteriet. Anledningen till att fläkten inte gick var att säkringen pajat av någon anledning. Kan ju va så att kupé fläkten behöver bytas också. Men nu funkar fläkten och bilen går ner i viloläge. Drar 0,03A nu så problemet löst. Får beställe en ny elektrisk hjälp värmare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.