AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.077

Programmera nyckel E60

Bavaria Uppsala ska ha ca 5000kr för en nyckel proggad till min E60, ny nyckel på Ebay kostar 500kr ca. Nån som vet vart man kan programmera den?
Välkommen! :)

E60 har väl fortfarande den gamla sortens nyckel,,den som fortfarande ser ut som en vanlig nyckel med svärd och en ”elektronik-klump” med knappar?

I så fall har du nog inte så många val.

1.Svälja Bavarias (skam)bud
2. Prova annan BMW-handlare (knappast lönt)
3. Leta reda på någon kriminell

Nyckeln från EBay kan nog (tror jag) enkelt fås att öppna dörrarna (när den har slipats till att fungera i tändningslåset.

Men en äkta nyckel innehåller ytterligare en sändare som kommunicerar med bilens stöldskyddssystem. En nyckel med den sändaren är specifik för din bil och kan bara beställas från BMW.

/Lennart
50
793
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Ny nyckel ingår väl i nästan alla försäkringar. Brukar kosta runt 1500 i självrisk. Det är väl därför det är så dyrt.
Det var ju inte SÅ många år sedan som en originalnyckel från BMW kostade runt 2k, så det finns kanske, ändå, bättre ställen än Bavaria Uppsala att försöka med. Visst luktar deras bud ocker.

/Lennart
Ungefär vad jag trodde då BMW Uppsala hintade om försäkringsbedrägeri. Jag är ingen nybörjare med bilar men detta är min första BMW och det luktar illa redan...
16.358
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag sitter i samma sits så jag snackade med Bavaria och de vägrar koda begagnade nycklar. Varför säljer ens skrotarna nycklar då undrar man?

cr
3.824
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Det behöver inte vara så att man vägrar, utan kanske helt inte kan, eller ska kunna med den utrustning BMW tillhandahåller. När jag köpte en ny nyckel till min E90 2010 vill jag minnas att den inte behövde kodas på verkstaden utan initierade sig själv i bilen.

531 garage i Lidköping är en firma som verkar kunna koda in begagnade BMW-nycklar. Har själv haft med dessa att göra med min Merca och fick ett mycket gott intryck. Kan tänka mig att det finns liknande firmor i Stockholmsområdet.

MVH Christofer
16.358
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Så här uttryckte sig Bavaria:
"Hej, vi kan tyvärr inte koda om begagnade nycklar, rekommenderar att höra av dig till Vi Vet Bil i Handen, kan möjligtvis hjälpa till med detta."

Vi Vet Bil svarar förstås inte på mejl :/

cr
3.824
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Precis, med andra ord vägrade de inte, utan meddelade att de inte har möjlighet. Dessutom försökte de hänvisa till någon som de tror kanske kan.

Borde rimligen finnas någon annan i Stockholmstrakten som kan och förhoppningsvis går att komma i kontakt med. Vad det gäller 531 garage i Lidköping så verkar de ha ganska många långväga kunder, bl.a. från Stockholm. Tyder på god kunskap och bra service.

Har ni kollat med Tereteknik i Sollentuna?

MVH Christofer
Jag fick nyckeln programmerad men med den nyckeln får jag inte komfortblink eller autolåsning... Nåja, har en backup utifall jag skulle tappa den "bra" nyckeln i alla fall.
cr
3.824
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Vem hjälpte dig?

MVH Christofer
En lokal verkstad i Uppsala...
cr
3.824
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Eftersom du ställde frågan vem som kan koda nyckel kanske du kan hjälpa andra genom att precisera vilken verkstad som hjälpte dig.

MVH Christofer
Vill varken hänga ut eller rekommendera.
Bm
17
Bmwrerofitsverige
X5 M50D 2018
330e -2024
530D 2017
Kan hjälpa dig koda in beg nyckel eller ny nyckel billigare än Bavaria i Linköping

www.bmwretrofitsverige.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.