|
|
---|---|
Min sambo har börjat använda bilen mer eller mindre permnant till jobbet, det är typ 3km enkel väg. Så denna tur vecka in vecka ut. Att det inte är jättebra förstår jag men vad är konsekvenserna egentligen? Vilka delar slits mest av detta? | |
Egentligen mår ju ingen bil bra av så korta sträckor, men tänker främst på partikelfiltret. Partikelfiltret fylls igen snabbare om man kör korta sträckor. För att regenereringen, dvs rengöringen, av filtret skall funka krävs att man kör längre sträckor lite då och då. |
|
Jag vet att jag låter som en bilfientlig miljöpartist men kanske en cykel kan vara ett alternativ om det bara är 3km till jobbet. Men vet också av egen erfarenhet att man blir bekvämare med åren 😁 | |
När bilen är kall är kolvringarna inte lika täta så förbränningsgaser åker ner i oljan så den slits fortare. En annan effekt är vid tätare regenereringar så fetar bilen på mängden bränsle vilket ytterligare smutsar ner oljan. Dock så kommer bilen inte ens starta regenerering vid 3km enkel väg så partikelfilter kommer nog inte rensas alls om du inte tar bilen på en rejäl körning imellanåt. Så slutsatsen är att man måste byta olja betydligt oftare. Men hur mycket oftare? Jag har samma situation med min 320d (dock 12km enkel) så jag tänkte byta olja varje år istället för vartannat som bilen säger. Håller tummarna för att bilen inte ramlar isär ;) |
|
Killgissar att det lite fortare byggs upp sotbeläggningar i egr och insugsgrenröret. Det kommer väll så småningom på alla moderna dieselmotorer. Egr skickar ju in avgaser i grenröret igen menvet inte riktigt när den gör det. Det viktigaste vid kallstart och korta körningar är väll att man kör försiktigt för att minska slitage. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.