AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
139

118D Byte EGR-Ventil

Hej!

118D tillverkad 2010-10, ska hjälpa mor att bytadenna och vet ej vilken av dom det är. antar att detta är N47 motorn? är det då EGR-ventilen med kylslanganslutning? eller är det den enklare med endast en vacuumslang?

är en bit att åka så tänkte vara förberedd innan jag kommer dit. Samt behöver denna enhet programmeras innan installation? kan detta göras med en enkel OBD2?
bmProPro-medlem
12.358
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Alltid bra att vara så förberedd som möjligt!

Det bör rimligtvis vara en N47-motor.
Detta för att det måste vara en E87 LCI 118d.
Nu började faktiskt nästa generation 1-Serie (F20/F21) tillverkas runt denna tiden, men jag ser att inga tillverkades i just november (och att sådana extremt tidigt tillverkade exemplar finns i Sverige är i princip obefintligt).

När det gäller delarna så har jag däremot noll koll på knattemotorer (har jag klarat mig undan dessa hela mitt liv så ska jag inte ge upp nu) - men det är nog troligtvis i dessa diagram man kan hitta hur det ser ut på just denna modellen
Länk
Länk
Länk

Men det här överlåter jag till de som är mycket bättre på knattemotorer än vad jag är...

Vill du veta vilka utrustningkoder som bilen har så kan du knappa in chassinummer här
Länk

Chassinummer får du genom att knappa in regnummer här (eller via Transportstyrelsens hemsida eller app)
Länk
fick ej bort den gamla, blir att lämna in. (hade inte med mig så grova verktyg)
bmProPro-medlem
12.358
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jaså, du var ute och skruvade idag?
Och gjorde research samma morgon? :-)
Hi hi :-)
Ja jisses :-)

Var det de där M8-skruvarna (Torx-skalle), det vill säga detalj #6 i skissen nedan, som satt lite för hårt?
Länk

Det där är nog säkert något i stil med T40 om det är M8 skruv
Länk
M8-skruvar kan ibland ge en ganska bra fight så kan förstå att det kan ställa till lite om man inte lite kraftigare verktyg (med lite hävarm alternativt mutterpicka eller förlängare eller liknande).
nej det var inga problem, men själva enheten gick ej att få ur röret, dom hade blivit ett med varandra. Hade nog gått om jag hade en enorm polygrip med mig., men så långt tänkte jag inte.
bmProPro-medlem
12.358
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, ok (har noll erfarenhet i dessa områden som du nog märker men kan inte låta bli att iallafall vara nyfiken på avstånd)!
Nä, går inte att plocka med sig för alla eventualiteter (har gjort tillräckligt många trottoar- och parkeringsmekningar så vet hur det är).
Nåja, väl värt ett försök iallafall (vissa gånger vinner man, vissa gånger förlorar man)!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.