|
|
---|---|
Bmw 525 2004 e61. Startar inte. Har bränsle och gnista. Tänder till emellan åt men startar inte. Tänder mer vid fullgas/pumpning på gasen ä. Har ström i batteriet, bränslepumpen fungerar, har kollat alla tändspolar och allt funkar. Har provat koppla ur luftmasse mätaren. Kollade på vevaxelgivaren ifall man såg något som tagit i eller dylikt.( Har inte mätat upp den) Det började med att den gick lite dåligt när jag körde i underkyltregn i -20. Sen stog den ute ett par dagar. Flyttades 5meter. Stog ute ett par dagar till. Sen när jag skulle starta var den död. Tog in den och tinade upp den, laddade batteriet. Men startar ej. Kan det vara att timingen är fel? Någon lyftare som hakat upp sig? Har ingen kompmätare där jag är nu. | |
Välkommen! För inte så längesen diskuterades ett liknande fall. Det typiska felet (på en ovillig M54) visade sig INTE föreligga. Istället hade ett annat typfel valt att debutera under omständigheter som liknar dem som du berättar om. Så du får åtminstone två ingångar här: Länk /Lennart |
|
Tack för hjälpen! Ska kika på de dom nämner där. Har även mätat upp vevaxelgivaren och den verkar inte fungera. Ska vara 5volt vid signalkabeln men är 0. Mest troligt den som är trasig. Ska byta ut den i veckan och se om det hjälper. | |
Har tyvärr inte koll på alla parametrar på alla olika modeller. Snarare tvärtom… Men vevaxelgivaren brukar vara ansvarig för åtminstone gnistan, så om den finns blir problemet, som jag ser det, lite mer komplicerat Jag undrar om givaren ens går att mäta upp som du har gjort. Scenariot med en väldigt plötsligt påkommen icke-start tycker jag inte talar för den givaren. Men visst, allt tycks kunna hända, så … En diagnos som pekar ut givaren hade ju varit tryggare, förstås. Vill du nu chansa, satsa åtminstone inte på Autodocs billigaste! På såna har alltför många redan bränt både fingrar och pengar. :( /Lennart |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.