AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
404

BMW och instrumentbrädor

Bu
1.668
Buspelle
330i x-drive Touring -21
BMW har i min värld alltid varit en föregångare när det gäller att utforma förarvänliga, inspirerande och funktionella instrumenteringar. Ta exempelvis den vinklade mittpanelen i E21 som då väckte åtskillig uppmärksamhet, men varenda instrumentbräda i en BMW från i vart fall 70-talet och framåt har varit ett litet mästerverk och alltid fått beröm. Mina egna absoluta favoriter är E39 där min 528 hade trä och M5an aluminumpaneler, och vilken känsla i plast och andra detaljer. Fortfarande oslagbart i mitt tycke. Men jag tycker också att instrumenteringen i min nuvarande G21 är snygg och funktionell, och har gillat instrumenteringen i alla BMW jag ägt genom åren.

Nu förefaller BMW ha övergått till att stoppa in en platt-TV som instrumentering i alla nya bilar. Det verkar nästan som om man glömt att bilarna behöver instrumentering och i sista sekund häktat på en lös ganska billig historia för att folk ändå ska kunna se hur fort man kör. Jag är osäker på om den är fastskruvad eller bara ditklistrad. Hur som helst ser det helt enkelt för jävligt ut för att tala klarspråk.

Ett tag trodde man att detta var ett tillfälligt påfund i eldrivna bilar, men inte ens nya bensindrivna M3-touring skonades, och nu har även nya 5-serien i alla versioner begåvats med galenskapen. Var själv ganska fast besluten att köpa en M3 Touring som sista fossildrivna bil, men avstår faktiskt på grund av instrumentbrädan. Den gör bilens interiör till en designmässig katastrof.

Porsche har i dagarna presenterat sin nya eldrivna Macan. Interiörmässigt återfinns en snygg, prydlig och väl integrerad instrumentbräda, som ser ut som en del av bilen, inte något som i brådrasket häktats på i efterhand. Det går tydligen att bygga bilar med instrumentbrädor utan platt-TV-konceptet.

Jag har haft stora förhoppningar om att BMW ska göra något riktigt bra av sitt "Neue Klasse", men man blir verkligen orolig över utvecklingen. Är platt-TV något BMW tänker etablera som ett designelement lika förknippat med bilmärket som Hofmeister knicken eller den njurformade grillen. Man blir orolig.
da
1.964
danielb
I4 M50 -24
Har nya skärmen i min I4, inte saknat instrumentpanelen från min gamla e39a en enda gång. Mycket snack om avsaknad av knappar. Jag sätter tempen till 22 på hösten och skruvar ner till 20 på våren, automatiken tar hand om resten.
Håller med Buspelle, och konstaterar att min 4-serie G22 (2021 med iDrive 7) har snyggt integrerade skärmar. Instrument-displayen har faktiskt ett solskydd (men trots det så finns det en speciell solvinkel som gör en del av den oläsbar).

När jag hör biltestare som upprepade gånger rapporterar att 'nej köp inte de flashiga "kristallreglagen" för man blir bländad av solen, så undrar jag om det överhuvud taget finns någon kvar i bilindustrin som ägnar ergonomi en tanke. Man får vara glad så länge det finns mattare designpaneler att köpa till istället för blanka (där pianosvart är det värsta feltänket).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.