AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
932

Hackar på låga varv

Bm
241
Bmwbamze
320 Coupé
Har en E92:a som gått 11000 motorn 4300 pedantservad och den går mjukt, svarar rappt och snabbt vid gaspådrag och stark och vågar säga 100% rent på mellan och höga varv men ofta hackar det till lite grann vid svagt gaspådrag på trean 1500-2000 varv och på sexan vid svagt gaspådrag när jag kör i 70-80 så här har det varit i minst tre år ca 3000 mil och varken blivit sämre eller bättre så det är jäkla skumt för annars hade den delen pajat för länge sen och tror inte det finns nåt felsökningsprogram i världen som visar detta fel utan här krävs erfarenhet av detta så finns det någon som har erfarenhet och verkligen vet vad detta beror på?
Eller går det inte få den att gå 100% rent på alla varv och växlar överhuvudtaget?

bl
2.146
blixten
325i -88
Kör du med det fabrikat och sort av tändstift som rekommenderas av bmw?
Bm
241
Bmwbamze
320 Coupé
blixten: NGK som byttes i maj förra året kört ca 1400 mil med de
Jag har misstänkt tändspolarna för bara en är bytt vid ca 6000 mil och de andra tre är sen bilen var ny men som jag skrev oavsett vilken del som vore dålig skulle den ju bli sämre och sämre under dessa tre år och ca 3000 mil men det är just det som gör det så svårt eftersom det är konstant likadant som från första gången jag kände det och enbart på låga varv varje misständning kanske är omöjligt att få de här "elektroniska motorerna" att gå 100% rent på alla varv
bl
2.146
blixten
325i -88
Jag har haft liknande fel, ena gången var det kontakter till vanos som jag rengjorde och därefter försvann ryckningarna.

Den andra gången var det lambdasondernas funktion som började att svikta. Bilen gick bra efter byte av dem. (Vid detta tillfälle föreslog märkesverkstad byte av tändspolar, dyrt förslag som ej utfördes...)

Har även varit med om att byta o-ringar till vanos vid ryckningar, som då upphörde.

Vid mindre ryckningar kan även rengöring av spridare fungera, typ STP:s dyraste variant. Vet dock inte hur bra dessa produkter är nuförtiden
Bm
241
Bmwbamze
320 Coupé
blixten: Det var för mig väldigt förvånande delar som kan orsaka små hackningar på låga varv hade jag aldrig kunnat tro de kan orsaka hackningar men var det på en E92:a eller samma motor N43?
Lambdasonder måste väl vara mycket dyrare än tändspolar??
Och hur kan dessa avgasdelar orsaka hackningar?

Angående insprutningsrengöring och smörjning av dessa delar brukar jag ha i Rislones som är väldigt bra och har haft i en sån i de två senaste tankningarna plus att jag testade GAT rengöring av alla avgasdelarna och hela insprutningssystemet

Vet du eller någon annan om tändspolarna kan vara konstant lite dåliga på låga varv under flera eller många år utan att försämras mer och mer?
bl
2.146
blixten
325i -88
Bosch lambdasonder köpta via tex autodoc.de kostar väsentligt mindre än tändspolar. Jag kan inte uttala mig om Risiones eller GAT rengöring då jag inte har någon erfarenhet av dem.

Dessa ryckningar som jag pratar om uppstod under en tidsperiod om 20 år och 27 000 mil. De uppstod alltså inte under en komprimerad period.

Du verkar ha "bestämt" dig för att det är tändspolarna som är dåliga, byt dem så vet du.

Bm
241
Bmwbamze
320 Coupé
blixten: Har absolut inte låst mig vid tändspolarna bara en av flera spekulationer jag har för blir inte de sämre och sämre hackandet värre och värre? Minns att det var så på den enda som jag och tidigare ägare bytt
Det här har ju varit konstant i minst tre år och inte blivit sämre och heller inte bättre så därför tycker jag det är jäkla svårt och välkomnar alla tips och erfarenheter för det går ju inte testa funktionen på någon del heller men tror nån del från bakre bensinpumpen till stiften någonstans där mellan är det nåt som inte funkar helt hundra
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.