AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
335

Hjälp med installation av Inpa, E36 M3 - 97

jo
69
jonte_is
318is Coupé -92
Hej,

jag har köpt en E36 M3 -97 med strulande SMG låda. Jag har skaffat INPA och en kabel för att kunna läsa ut felkoder, men jag har inte fått allt att lira riktigt. Eftersom jag jag saknar pin 17 i min DLC kontakt i motorrummet och har 11.7 volt på pin 15 så utgår jag ifrån att min bil är en "ADS bil".

Jag har köpt denna kontakten från Do-it-auto:
Länk

Och jag har köpt mjukvaran från Cable-shack, precis som Do-it-auto hänvisar till i sin installationsfilm.
Det konstiga är att installationsfilmen och Readme filen med programmet skiljer sig ifrån varandra.

Jag verkar ha fått INPA att fungera (en av dom iaf, jag får felmeddelande i INPA old), men när jag skall läsa ut bilen så får jag felkod "IFH-0003: datatransmission to interface disturbed", så det verkar vara någon inställning som är fel eller kanske något annat. De två cirklarna som skall vara svarta när det finns volt signal och när tändningen är på är svarta när jag har igång programmet, men blir vita (off) när jag kopplar in kontakten i bilen. Det borde ju vara tvärt om.

Supporten från Do-it-auto och cable-shack är obefintlig, jag har skickat både ett och två mail men utan respons.

Jag undrar om någon här är duktig på INPA installationer och kan hjälpa mig att installera INPA på min andra dator, kanske med hjälp av remote desktop eller liknande? Jag kan även ha bilen i närheten så att vi kan testa att läsa ut den när installationen är färdig.

Jag hade varit mycket tacksam då jag verkligen vill läsa ut koder ur min bil.

Hej,

Som AP-besökare borde du ha gått direkt på OlaO och inte chansat.

Jag är rätt övertygad om att du fått minst en fel grej, hårdvara, mjukvara eller både-och. Det där med "prickarna" säger nog det, åtminstone.
Även om 11,7 volt nog är att be om problem. Kanske tur att det inte funkar... :)

Dålig koll på pin-out, men enligt min tidigare forskning på området skall pin 17 och pin 20 i bilens 20-poliga vara sammankopplade? Eller bli det i adapterkabeln? Så kanske det kan lösa sig.

Jag kan nog inte hjälpa dig att få igång grejerna, men eftersom jag själv har ett antal fungerande installationer, kanske jag kan hjälpa dig med felsökning på dina INPA-grejer.

Föreslår att du besöker mig. Om du vill det, skicka en PowerMail och meddela här, så tar vi det därifrån.

/Lennart
jo
69
jonte_is
318is Coupé -92
Hej,

jag visste inte att OlaO var kunnig när det gäller INPA, men jag har skickat ett meddelande till honom.

Vad felsöker du för bilar, har du någon installation som kan läsa ut en E36? Jag har ingen pin 17 i min kontakt, men pin 20 har jag. Som jag förstått det är det K-line bilar som har pin 17 & 20 sammankopplade. Men eftersom jag inte har Pin 17 så borde min bil vara en ADS bil.

Varför skulle 11.7 volt vara ett problem?

/ Jonathan
OlaO har sålt BMW Scanner och INPA i evigheter och vet det mesta om dem. (Nu har han dessutom steppat upp och har i sitt företag en lång rad av analys-och kodningsgodis.)

Om jag minns rätt, ligger E36 i någon sorts gränszon, men vissa moduler skall gå att komma åt. Är beskrivet på OlaO:s hemsida, Länk i samband m INPA.

Jag felsöker egentligen bara min profilbil men har under åren kommit i kontakt med några forumsmedlemmar som jag kunnat hjälpa. E39 och E38.

11,7 volt, till sist, är alldeles på tok för lågt och batteriet i princip skadat/förstört om situationen har varat länge. Ett vanligt bly-syrabatteri skall vid 20 gradC visa 12,7 volt. Jag tror att BMW accepterar ner till 12,5, men skall du läsa felkoder eller koda, måste det vara full kräm, helst säkrad genom extern ström.

SMG-lådor är främmande territorium för mig, men om de opererar med hjälp av strömförsörjning på något sätt, kan du nog ha ett (del-)problem där.

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
4.940
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej, det här med ADS är bökigt. Jag sålde för många år sen ADS interface men slutade med det då supporten blev blytung. Men jag sålde en helt annan typ som krävde äkta com-port och en XP-dator. Så denna ADS usb vet jag inget om eller hur denna Inpa ska konfigureras.

Men jag tror att ett standard Inpa-kit ev kan prata med växellådan och garanterat med motorn på en e36 97. Kan ju vara värt ett försök om du inte får igång ADS-inpan.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
jo
69
jonte_is
318is Coupé -92
Okej, min bil kommer tyvärr ingen vart. Det går inte att lägga i någon växel och den står på Tjörn. Så jag får försöka få igång min egna utrustning för att kunna felsöka. Jag får hoppas att OlaO kan ge mig lite support för att komma vidare.

Jag har läst på flera forum att pin 15 skall ha ca 11.1 volt på ADS bilar (L-line). Mitt batteri är helt nytt, och med underhållsladdningen på så visar multimetern 11.7 volt i pin 15. Så det är lite mer än vad som skrivs på forumen. Mäter jag över batteriet utan laddning så har jag upp mot 13 volt, så det är som det skall. Bilen startar även utan problem och generatorn verkar ladda.

Sorry, tänkte ”Terminal 15”. :/

/Lennart
jo
69
jonte_is
318is Coupé -92
Hej olaO, jag såg inte att du svarat i tråden. Ja precis, ADS verkar vara lite bökigt. Jag har nu fått igång INPA faktiskt, dock inte med den ADS kabeln jag köpte från Do-it-auto. Jag hade en K+DCAN kabel hemma som jag köpt för länge sedan, pluggade in denna och fick kontakt med bilen med en gång. Jag kan läsa både motor och växellådskoder. Jag skall testa med BIS senare idag, jag antar att man har fler funktioner med BIS än med INPA (initiering, kalibrering mm?)

Vilka bilar är det som man måste använda ADS för att läsa koder? Är det tex E28, E30 och E34. Eller kan min K+DCAN adapter funka på dom också?
Visa användare
ProPro-medlem
4.940
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej, allting före 95 är ADS. På just e36 ca 95 och framåt kan man med ett K+DCAN standard Inpa kabel kommunicera med motor, låda, ABS, EWS, SRS.

En Foxwell NT530 kan kommunicera med ADS bilar och de flesta styrenheter, det där kan skilja från bil till bil men den kan nog inte kalibrera SMG1.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.