AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
454

Fjäderbyte fram F01

Visa användare
128
Keyman
BMW 730d -10
BMW 540i Touring -01 Manuell
BMW 530d Touring -01 Automat
BMW 325ti -02 Automat
Lancia A112 Abarth -85 (2st)
Hej, allihopa!

Jag behöver byta fjäder höger fram då denna gått av. Besiktning såg detta, men resulterade i endast en info-rad i protokollet.

Det är ju McPherson ben fram, så det måste vara en utanpåliggande variant av kompressor.

Min undran är rörande fjäderkompressorer, jag har lite olika, men den den som BMW använder har två tallrikar i ändarna, men de som jag har är ett par med mer fingerkrokar med en skruv emellan.

Vad skulle ni använda/har använt till en F01?

---
Magnus Nilsson, BMW CS # 5963
Hej,

Vet inte hur det ser ut med plats runt dämparna, men jag kan låna ut en liknande den här (dock inte Biltema). Borde funka.

Länk

/Lennart

PS Använde den själv för byte av framfjädrar (den ena brusten och först upptäckt vid besiktningen) på en E38. Så den har åtminstone servat EN 7:a väl. Plus en annan bil som jag glömt modellen på. DS
Visa användare
128
Keyman
BMW 730d -10
BMW 325ti -02 Automat
Hej, Lenwib.

Det var en liknande den på länken som du använde och den funkade bra? Vet du var jag kan tag i den du använde? Den var ju lite mer tallrikstyp, så det är bra. Har du ett märke eller inköpställe till den du använde?

OEM spännaren kostar över 1000 euro i dagsläget.

---
Hej Magnus,

Min tanke är/var att du kunde få låna den. Jag bor i Göteborgs-området. Men du kanske föredrar att komplettera din verkstad? :)

Märket är Hesselink och jag misstänker att jag köpte den på ebay.de, där jag ofta handlade då (och fortfarande ibland hittar prisvärda prylar). Vill minnas att den kostade ca 1500 kr.

Det är nog 14-15 år sedan, eftersom jag använde den till min förra sjua.

Sök på ebay.de eller googla t ex "Hesselink Federspanner". Priset har ju gått upp men är åtminstone betydligt lägre än €1000.

Skicka mig en Powermail med din e-adress om du vill låna och meddela här (eftersom jag sällan kollar den brevlådan)

/Lennart
Visa användare
128
Keyman
BMW 730d -10
BMW 325ti -02 Automat
Hej, Lennart

Jag håller på att kolla med Hesselink, vilken modell som passar till min bil. Återkommer om det blir aktuellt, vill gärna att det funkar problemfritt. Jag har respekt för bilfjädrar och den kraft de har ihoptryckta. Har bytt en bak på en e91 nyligen med en annan spännare och eftersträvade att inte finnas i tangents riktning.

Tack och vi hörs!

///Magnus

---
Ka
5.659
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
@Keyman: Är det inte tangentens riktning man skall befinna sig i när det gäller ihopspända fjädrar?
Em
3
Emgaard
730d -10
Hej,

Jag har bokat byte av mina båda framfjädrar till F01, 730d 2010. BMW, Danderyd gör jobbet och dom har alltid 25% rabatt på äldre bilar. Jag betalar ca. 8 000 Kr för hela jobbet inkl. delar, så det är inte så farligt. Ett tips bara.

Visa användare
128
Keyman
BMW 730d -10
BMW 325ti -02 Automat
Jag valde att låta en auktoriserad verkstad göra det, såg i TIS att positioneringen av fjädern spelade roll och att det krävde ett specialverktyg. Kändes inte värt jobbet till slut. Bättre låta någon som har specialverktyg och så slapp jag investare i en spännare som jag aldrig kommer använda igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.