AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
426

Hur åldras vinterdäck

mi
219
mikboi
F34 330i xdrive M-sport -18
När tycker ni man ska byta ut vinterdäcken?
Oftast har man kanske rätt bra mönster fortfarande efter 4-5 säsonger
Hur mycket försämras greppet/egenskaperna?
Visa användare
2.828
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 200 -06

Jag anser att ett däck ska bytas efter max sju år, sedan har gummit åldrats för mycket och blir som hockeypuckar att åka på. Svårt att svara på din fråga, hur mycket däcken tappat på x antal säsonger. Vi har en bil som bara körs vintertid, 1,8 mil om dagen, fem dagar i veckan, så där slits det ju inte så mycket.
2.402
Håkan Hsson
520i -99
M52tu
Sedan juni 2004
320ci -05
Det beror mycket på hur de förvaras under sommarhalvåret. Är de rentvättade och ligger mörkt och svalt så håller de längre. På ett reportage jag såg för ett tag sedan så sas det 10 år. Men det beror som sagt hur man har skött dem.

Tio år från tillverkningsdatum (ej inköpsdatum) enligt flera tillverkare.
Visa användare
2.828
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 200 -06

Som tidigare besiktningstekniker har jag gått i närkamp med tusentals däck. Under tiden man hissar bilen kollar man per automatik på det närmsta däcket från där man står vid liften. Det blir en "yrkesskada" att kolla hur gammalt det är, leta sprickor.

Så jag skulle nog vilja stå fast vid att ett däck oftare börjar visa sig från sin sämsta sida när det är kring sju år, för att inte tala om hur det känns på vägen. Sedan beror det naturligtvis på hur de förvaras, hur det körs osv, men mitt råd från ett tvärsnitt av de tusentals däck jag fått titta närma på och även fått uppleva på vägen är att vid sju år börjar det bli dags. Oavsett vad tillverkaren hävdar. Synd att inte alla i sin körkortsutbildning fick testa skillnaden på ett åldrat däck kontra ett nytt. Min absoluta övertygelse i det att vi ska fortsätta snacka om en nollvision, det är att däcken får större fokus.
Däcken är viktigast tycker jag. Byter efter Max 5 säsonger, oftast efter 4
Visa användare
7.625
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Håller med Robert ovan. Har för mig att det iaf tidigare var godkänt för däckhandlare att sälja upp till 3 år gamla däck som nya om de förvarats korrekt (givetvis oanvända).

Även om man vara kör kortare sträckor på vintern och kyla/fukt inte sliter lika mycket som körning på torr asfalt så blir 1000mils vinterkörning ändå 4000mil på 4 år. Det är rätt långt för ett däck oavsett.

Jag testade för många år sedan min Porsche 997 på Knutstorp med originaldäcken som då var 8 år gamla. Även om mönstret faktiskt var helt OK och bilen inte rullat så långt var greppet uselt även på torrt underlag när det gick undan och svängde.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.