AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
905

Bmw 320d 2009 startar och går 2 Sekunder.

Hejsan, Jag körde till jobbet utan problem.Stängde av bilen.Motorn stannade,men spikade till. tänkte inte på det. När jag skulle åka hem 7 timmar senar startar bilen men när man trycker på gasen lägger den av. Prövar ett par ggr, men samma resultat. Till slut startar den inte. Dvs startmotorn går runt men den tänder inte helt. Vill inte hålla på att nöta för mycket. Inser att något är helt fel. Kollar med Bimmer code och hittar tre felkoder 40e9 ,4B82 och 3FF0. Dom två första pekar på EGR problem. Den sista på Air mass meter.
Nu till min fråga. Om EGR ventilen är trasig kan det hända att bilen inte startar alls?
Jag har bytt den en gång för ca 1 år sedan. Då tändes motorlampan men bilen gick att köra. Måste erkänna att jag köpte EGR ventilen via Autodoc (Ridex)
Vad tror den samlade expertisen?
//Uffe
FA
1.425
FAF
X4 30d -16
Om EGR ventilen är fast i ett öppet läge kan det bli precis som du beskriver det, startar till och stannar.
Har haft 2 st med det beteendet, OK efter byte av EGR ventil.

FAF
Hejsan igen, Tack för hjälpen FAF! Nu har jag bytt EGR ventilen. Bilen startade direkt och fungerar som förut igen. Problemet verkar vara löst! Jag tog bort alla felkoder och tänkte köra med bilen ett tag och sedan kolla igen.
Jag kunde inte se något fel på den gamla EGR ventilen visuellt. Pillade isär den och den verkade inte sitta fast.
Nåväl, Jag håller tummarna!
En fråga till.Nu när jag bytt EGR ventilen, behöver jag göra något mera? Kalibrering, justering eller annat?
Någon som vet?
//Uffe
FA
1.425
FAF
X4 30d -16
Lite farligt att bara byta den, tallriken är lite för långt ut och bottnar mot sätet när man skruvar fast den, därför ska den ställas i serviceläge med diagnosverktyg innan montering.
Risken är annars att den förstörs när man drar fast den.
FAF

Hejsan FAF, Jag ställde den i serviceläge med ISTA innan jag skruvade dit den.
Det jag undrar över är om man bara kör vidare nu eller om man behöver göra någon ytterligare justering av den via diagnosverktyget. Jag hittar ingen text eller info ang det någonstans. Typ att ställa in den den för hur länge den öppnar eller när.
Mvh Uffe
FA
1.425
FAF
X4 30d -16
Vad jag vet finns det ingen sån inställning
FAF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.