AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
729

530 XD E61 med ABS bekymmer.

ca
14
carnystrom
330 XD -04
Hej!
Ytligare en E61a med bromsbekymmer. Tycker jag läst igenom varenda tråd här med inte fått upp något lämpligt som passar in på min bil.

För att göra en lång historia kort så började allt med att hela julgransbelysningen på instrumentpanelen lyste och det gillades inte av besiktningen så tänkte att det var väl dax att lösa det.
kopplade då upp en lättade felkodsläsare där jag kunde se att jag inte fick in någon rotation från ABSgivare vänster fram. bytte givare och tänkte att problemet skulle vara löst, men icke. fortfarande ingen hastighet från vänster fram.

Kopplade upp datorn (Carsoft cr max) och kunde då läsa ut följande felkoder:
5E24 DSC: Hjulvarvtal försörjning vänster fram
6E63 DSC: Bromsluftspjäll vänster defekt
56C6 VTG:oljeslitage
55C3 VTG: Nödprogramering av fyrhjulsdrift aktiverad. (pga andra felen ju..)
55C6Hastighet oxCE felaktig, motagare VTG, sändare DSC.

Någon som har haft samma koder eller en kan hjälpa till att tolka dom?

(Börjar nu bli något less på bilen då den även förra helgen vägrade starta. startmotorbyte på parkeringen i -13 för att efter 5 timmars jävande inse ett det inte är startmotorn som är felande utan jordflätan som korroderat invändigt..)

// Calle
52
håbba
530 XD E61 LCI 07
Hej,

Förmodligen ABS kransarna ! fick själv en massa konstiga koder bland annat att det skulle vara ABS pumpen. Så nu sitter jag med en sådan helt i onödan, dom går tydligen aldrig sönder på E 60/61 Bytte kransarna fram sedan var problemet löst.
52
håbba
530 XD E61 LCI 07
Hej igen,

Fick naturligtvis även byta givarna då dom skrapat emot rostbeläggningen som byggts upp på kransarna.
ABS-givaren bytte du till en original del från BMW? Jag bytte till en oem-kvalitet hade fortafrande julgran, bytte till en orignaldel som kostade 1500kr istf 300kr men det löste alla problem för mig....

ca
14
carnystrom
330 XD -04
Kransen ser hel och fin ut. Men åker väl kanske på att ta lös och byta den då.
Kör med VEMO givare, har per automatik köpt vemo och dom har tidigare aldrig strulat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.