Sida 2 av 2
|
|
---|---|
Blixten. Meningslöst att diskutera med dig om du vill tro att jag tror lösningen skulle vara att sänka hastigheten till 50 överallt med mötande trafik? Hmm... Jag tror fortfarande medehastighetsmätningen är det enklaste mest kostnadseffektiva sättet att öka trafiksäkerheten på vissa vägavsnitt. Sedan finns det säkert massa andra saker som är mycket bättre. Men det kostar antagligen mer och tar längre tid att få på plats. |
|
Jag tror snarare det handlar om att folk känner någon form av övervakningsnoja ang. fartkamerorna. Själv bryr jag mig inte så mycket utan känner mer att det är en fråga om kostnad vs. nytta. Man drar ju in en hel del pengar från medborgarna och 2017 fick man in ca: 150 milj. Då ska man betänka att man enbart lyckades fälla ca: 35% av syndarna. Kostnaden för att sätta upp en ny kamera är ca: 500 000 kr och sedan har man under perioder bytt ut i stort sett alla kameror eftersom man hela tiden vill ha bättre bilder. Kostnaden för detta har jag dock inte fått fram men 2022 stal man 58 kameror ur skåp i Stockholms län och Uppsala (källa: Mestmotor). Varje kamera kostade 250 000 kr att ersätta och det hela genererade en totalkostnad på 14,5 milj. kronor. Tyvärr kan man ju inte räkna ut hur många liv kamerorna sparat eftersom det bara bygger på hypotetiska antaganden, samt att man inte vet hur det hade sett ut utan kamerorna. För min del så kan kamerorna gärna stå kvar men önskvärt hade varit att man även lägger mer krut på kontroller angående fylla och droger samt även en hel del koll på beteenden. Väldigt ofta handlar det ju om attittyd i trafiken som genererar dåligt beteende, kanske p.g.a. drogpåverkan/rattfylleri/mobilsurf, och då avgör slumpen om en olycka sker eller ej. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.