AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
474

Fick fel olja.

au
251
audinisse
BMW 330dx -16
Lämnade min 330d 2016 på service och såg till min fasa på fakturan att dom fyllt i Castrol edge proffessional 0w-30 A5. Tittar man på oljemagasinets sida så är den inte BMW LL 04 klassad. Är det farligt för motorn. Vet att det finns experter här på forumet. Blir jävligt nojjig av sånt här.

bmProPro-medlem
12.358
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Att den inte är just BMW LL-04 klassificerad är jag mindre oroad över i just det här fallet.

Här är jag mycket mer orolig över att det där är en ACEA A5/B5 motorolja - det är fel olja för en N57N motor. ACEA A5/B5 används i främst lågfriktionsmotorer som är designade för den typen av oljan (har andra gränsvärden på bland annat dynamisk viskositet och shear rates).

ACEA A5/B5 motoroljor tillåter dessutom dubbelt så höga nivåer av SAPS än ACEA C3 motoroljor (alla BMW LL-04 motoroljor har ACEA C3 klassning).

Så yes, kan vara skadlig för din motor.
(Dessutom har du exempelvis maskinskadeförsäkring fortfarande så kommer inte den att gälla med den motoroljan).

Tänk dock på att ibland så skrivs en schablonmotorolja på kvittot och att man häller i en helt annan motorolja i bilen.

Kontakta verkstaden och fråga vilken motorolja som fylldes i.
Is
2.198
Isåkare
Lexus IS250.
Råkade ut för det på en Peugeot Diesel firmabil, som plötsligt efter service började dra olja. De hade hällt i en lågfriktionsolja, trots att det uttryckligen stod i boken att dieselmotorer inte skulle ha en sån olja.
Svaret från den auktoriserade verkstaden "Vi häller samma olja i alla bilar, det är en bra olja och rekommenderas för din motor" Blev visad en tabell att Castrol rekommenderade den oljan.
Jag fick ta fram bilens bok och visa att den oljan INTE skulle vara i min motor.
De bytte olja direkt, fick dock vänta en halvtimme för det hade ingen sån olja hemma !!!
au
251
audinisse
BMW 330dx -16
Pratade med verkstaden och dom erkände direkt att dom fyllt på fel olja. Dom ska fixa detta nu på måndag. Då kan man sova gott igen😀

bmProPro-medlem
12.358
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vad skönt att höra!

Jag uppskattar dessutom att verkstaden lyssnade på frågeställningen, gjorde en utvärdering av situationen och erkände att det blivit ett misstag samt åtgärdar det utan kludd. Misstag görs av alla verkstäder, det är främst hur misstag hanteras som är det intressanta.
js
1.755
jsn
i5 m60 -24
Hur är det med denna motor - får man ur all olja när man skruvar ur bottenpluggen? Eller finns det fickor i motor och oljekyl etc där en del olja stannar kvar? Dvs behöver man göra ytterligare ett byte för att få ur det allra mesta av den felaktiga oljan?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.