AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
747

Tips kraftigare engångshandskar

Hej

Vi har flyttat in i villa och med det har det uppstått möjlighet att spara lite pengar genom att på egenhand vårda bl.a bilarna.
Jag är ute efter tips på engångshandske som ändå håller för vaxning/polering eller tvätt i några timmar utan att spricka och gå sönder. Alltså ingen tyghandske utan billigare plasthanske

På förhand, tack :)
Mvh
Johan
Wi
2.039
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Finns kanske billigare någon annanstans, men kör med tershines handskar som funkar bra: Länk
Tack Wiberg!
Jag testar så får vi se :)
16.337
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har testat både från Autodude och dessa och föredrar de senare. De är tjockare: Länk

Snurrade runt lite på nätet och snubblade över lite billigare handskar i 100 pack
Länk
Jag chansar :)
We
1.900
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Biltemas som Löwet länkade till är mycket bra tycker jag, går inte sönder lätt som mycket annat gör. Skulle inte ens kalla dom engångshandskar för dom brukar hålla till 2-3 oljebyten om man inte fastnar i någon vass kant.
16.337
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Precis. Skillnaden mot "vanliga" nitrilhandskar tycker jag är stor. De går sönder för minsta lilla.

cu
125
currymutta
325Ci Cab -06
M3 Competition -24
525i/T -03
750iL -00
Dessa är grymma! Används av flertalet professionella bilvårdare på YouTube. De finns på flera hemsidor.

Länk

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
12.754
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nitrilhandskar är rekommenderat då de är mer kemikalieresistenta än det mesta i samma tjockleksklass. De finns ofta även i en lite kraftigare/tjockare variant vilket man vill ha för att få de lite mer slitstarka.

Använder själv kraftigare nitrilhandskar i princip varenda minut när jag är i garaget.
Vid behov drar jag på mig andra typer av handskar ovanpå nitrilhandskarna (tunna arbetshandskar som Tegera 115 med ett EN388=2011X, via Tegera 884A med ett EN388=4131X dvs lite bättre skärskydd och hela vägen upp till svetshandskar) och när det är klart tar jag av mig dessa och fortsätter arbeta med enbart nitrilhandskarna.
Så nitrilhandskarna får utstå en hel del - men de håller bra.

För absolut fingertopprecision så är tunna latexhandskar svåra att slå. Men är tunnare och har mycket sämre kemikalieresistant - men när det gäller absolut precision så är de underbara. Men det var inte vad trådskaparen var ute efter här.

Använder ofta Biltema Kraftig Nitrilhandske (38-2308 <=> 38-2310) och de fungerar riktigt bra.

Använder dock lika ofta Hornbach Gebol Black Nitril Ultra Stron (art.nr 709630 <=> 709630). Dessa är lite tjockare än Biltema och är riktigt hållbara.
16.337
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
nackdelen med nitrilhandskar är ju att man inte kan klicka på telefonen bara och det ringer fan _alltid_ när jag är i garaget ;)

Visa användare
ProPro-medlem
12.754
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hi hi vilka problem vi skapat för oss själva :-)

Nere i garaget brukar jag göra som man gjorde på 80-talet, är man inte inne eller nära telefonen när det ringer så missar man samtalet. Ingen big deal, klarade man sig då så klarar man sig säkert idag också! :-)

Våga klippa navelsträngen till era mobiler :-)

Men jag tror faktiskt Mercator har någon eller några varianter av sina nitrilhandskar som ska fungera på mobiler och touchskärmar. Vill minnas deras svarta GoGrip ska klara detta (dessa var även lite extra tjocka och slitstarka vilket ju var en egenskap som också efterfrågades).
Länk
Tack för god uppslutning kving frågan. Jag fick hem handskarna igår och kan bara säga att de funkar hur bra som helst. Städade ur bilen med damsugare och våtdukar och Kontorsmax svarta (extra starka) nitrilandskar kändes verkligen premium. Frugan gav sig på fönstrena invändigt igår kväll och poängen på mitt pluskonto adderades genom detta inköp. Har dock inte testat att svara i telefon när jag har de på mig :), men rekommenderar och kommer köpa igen när de tar slut. Länk Trevlig helg alla!
32ProPro-medlem
2.287
325cabrio
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
@Löwet - Skaffa handsfree in-ear så kan du trycka på svaraknappen med baksidan av handen eller låt din telefon lyssna på vad du säger - då säger du ju bara svara när den ringer....

Håller annars med om att Biltema nitrilahndskar är bra att smutsmeka med.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.