AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.132

kan man reparera eller byta xenon lins

25
sövestad
bmw x3 3,5 2011 . 330 cab -01
Hej, kan man byta eller renovera xenon linsen, den ena linsen grumlig så det är dåligt ljus på den sidan.
( litet påpekande på bes )
bmw 330 e 46

st
3.375
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Strålkastaren har ett lyktglas (av plast) det är fastlimmat. Bakom det finns en Ellipsoid-lins som koncentrerar ljuskällan.
Du har troligen ett grumligt eller krackelerat lyktglas. På min X3 var den högra strålkastaren krackelerad med djupa sprickor som inte gick att slipa bort.
Jag köpte nya lyktglas från Kina och ersatte lyktglaset. Inget jag rekommenderar för ovana mekaniker.

Om lyktglaset bara är grumligt på ytan så går det att slipa och polera bort ytskiktet och sedan klarlacka. Blir som nytt.

ma
291
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
E46 brukar inte ha limmade yttre glas(plast) utan är lätt att dela på. Så brukar vara enkelt att byta ut. Dock kan det vara så att det inte bara är smutsig/ej klar lins utan att reflektorn har tappat sin glans och därför dåligt ljusutbyte.
25
sövestad
har delat nästan hela strålkastaren idag inget fel på glaset eller reflektorn, skall kolla linsen i morgon. någon som vet var man kan köpa reservdelar.

bl
2.079
blixten
325i -88
Om man vill tvätta reflektorn funkar det bra med en vattendränkt (ljummet vatten) bomullstuss.

Är linsen av plast?
25
sövestad
verkar vara glas

js
1.826
jsn
i5 m60 -24
Jag skulle vara försiktig med fuktiga trasor, hellre isf en mjuk borste
25
sövestad
problemet löst det var baksidan på linsen som var smutsig. var mycket försiktig med reflektorerna för dom går inte att torka av med trasa dom blir matta då, vid arbete använd någon typ av tunna handskar.

Nu verkar du ha löst det redan, men det är även ganska vanligt på ZKW Xenonlyktorna att reflektorn "brinner" upp, den blir helt brun och slutar reflektera :)

Det finns kit att köpa för den som gillar att pilla lite.

Länk
25
sövestad
OK tackar, bra att veta till en annan gång

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.