AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
1.791

I 40 Batterifunktion? 12V kontra stora batteriet

Allt fungerar så att jag har inga problem men skulle gärna vilja få förtydligande om frågorna nedan. Har frågat flera bilförsäljare men får väldigt olika svar.

1 Om jag startar klimatisering (bilen står ute i kylan) på appen med " fläktsnurran", tas strömmen då från 12v batteriet eller stora batteriet?

2 Om jag gör om samma sak men har laddsladden i från laddboxen inkopplad tas all ström till både laddning och förvärmning från nätet? Eller tas strömmar till kupévärmare får 12V batteriet. Utomhustemperaturen ca - 10 gr

3 Jag har bilen i varmgarage (ca 15 gr) tjänar jag räckvidd på att förvärma bilen? Skillnad på om jag har laddsladden i eller ur? Utomhustemperatur ca -10 gr

4 Om jag på långfärd vill ladda på t.ex Teslas laddstolpe förvärms då batteriet om jag anger på displayen att jag vill ladda på en av BMW:s rekommenderade laddare som ligger 1 km därifrån?

5 Hur kan jag annars förvärma batteriet?

Tacksam om någon kan förklara hur detta fungerar

Entusiasten

1. Stora högvoltsbatteriet

2. Jag tror att även i detta fall tas strömmen till förvärmningen av kupen från det stora högvoltsbatteriet. Att laddboxen är inkopplad innebär ju bara att högvoltsbatteriet laddas.

3. Kan vara värt att testa och kolla hur mycket energi bilen kommer att förbruka.

4. Ska du förvärma batteriet manuellt så ska du göra det under ca.50-60 minuter innan du anländer till en snabbladdare

5. Manuell förvärming eller via att ange snabbladdare i navigation

Om du har möjlighet att manuellt förvärma bilen ( kolla videon ) beror på när din i4 40 är byggd samt vilken mjukvaroversion du har ombord.

Videon:

Da
264
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
1 och 2. Vad jag har förstått så används 12v batteriet för att driva fläktarna i kupén, sen om det laddas när du laddar högvoltsbatteriet har jag inte fått något bra svar på ang min IX50 jag hade, på min E-tron och alla laddhybrider har jag fått stödladda 12v en gång under vintern då dessa endast laddade 12v nör man körde.

3. Beror nog lite på hur långt du tänkt köra men förvärmer du utan att ha sladden i så kommer du komma något kortare och med sladd i något längre, men inga större skillnader om du har 15 grader i garaget.
16.416
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
De laddar 12v batteriet när högvoltsbatteriet är kontaktorerna är stängda, dvs vid laddning och körning. Inte när bilen bara står still utan sladden. Så om man kör många små sträckor, det är kallt och laddar högvoltsbatteriet sällan - då kan man få 12v problem även med en elbil. I med sladden varje dag folk!

Intressant hur Tesla har löst detta med förvärming av kupen och batteriet, där man på de nyare modellerna använder sig av den bakre motorn som värmare.

Den alstrar ett magnetfält som genererar värme i motorn, och den värmen kan man använda sedan för att t.ex värma upp batteriet!

Intervju med Fredrik Grufman där han går igenom hur det fungerar:

Länk:

Kanske ett tips ni kan använda för att avgöra om fläkt laddar ur 12V-batteriet vid klimatisering.

Jag hade gissat att det fungerar liknande min MHEV (M440i) som driver 12V-systemet i bilen via en DC/DC-konverter som tar strömmen från MHEV batteriet, även vid aktiverad parkeringsvärmare med "avstängd bil (så länge det finns laddning i det) med den skillnaden att den lägger ut 14.1 V istället för nära 15V när bilen är "PÅ". 14.1V ger inte mycket laddning men inte heller urladdning.

Jag mätte spänningen i ett 12V-uttag. Om det fungerar som i min visar det antingen:
* Batteriets spänning säg 12.6V eller lägre när konvertern inte är igång.
* Laddningsspänning säg runt 14.9V under körning och batteriet laddas.
* I mitt fall 14.1V med bilen "OFF" och Parkeringsvärmaren igång.

Not: Med bara korta körningar kan det ju ändå dra ur 12V-batteriet eftersom det inte laddas så snabbt och konstant laddas ur vid stillastående (utan sladd).
Da
264
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Löwet: vet du om det fungerar på samma sätt på 530e?
16.416
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vet ej hur hybriderna fungerar

Fast åtminstone på Tesla så laddas 12 volts batteriet även när bilen står stilla utan pågående laddning Länk

"The following is how the 12V charges on my 2018 M3 Long Range RWD. If the UMC/Wall connector is not plugged into the car, the car wakes up to top off the 12V battery approx every 17 hours and charges for approx 2 hours. When the voltage drops to around 12.5V the two hour charging window begins. It charges at around 14.55V during the two hour charge cycle and the float voltage after charging is complete/contactors reopen is around 13.1V to 13.2V. If you drive the car once or multiple times daily, the 17 hour sleep window between top-off obviously varies ."
Fick svar från BMW Genius angående frågeställningar ovan.

Frågorna gällde specifikt BMW iX men jag antar att svaret gäller även BMW:s övriga elbilsmodeller.

" Fläktarna i kupen drivs med 12 volt – det vill säga inte högvoltsbatteriet som driver fläktarna.

Uppvärming av kupen samt högvoltsbatteri sker med hjälp av en 9kw värmare som drivs via CCU (combined charging module)

Denna värmaren värmer glykol som går genom högvoltsbatteriet. Samt värmepaketet till kupen.

Uppvärmning sker via högvoltsbatteriet oavsett om du laddar batteriet eller ej.

Högvoltsbatteriet laddar 12 voltsbatteriet vid behov

Om 12 volts batteriet kräver laddning och det inte hinner laddas upp under en körning så fortsätter bilen att ladda batteriet tills batteristatus är okej, även om du stänger av bilen.

Dock sker ingen automatisk laddning av 12 volts batteriet när bilen står still länge - då krävs det laddning. Så det skall inte vara några problem med korta sträckor "

Tack för många bra förklaringar, nu förstår jag bättre, men det är fortfarande ett par saker jag inte är säker på.

Min i4 är av tidig modell och det går inte att se på displayen
att starta förvärmningen och jag kan inte se någonstans på displayen att förvärmningen pågår. (Kommer förhoppningsvis
på uppdatering snart)

Om jag är ute på långkörning och behöver ladda om ca 30 min hur gör jag då?
Måste jag gå in på kartan och välja en laddstation som ligger inom ca 30 min för att få igång förvärmningen?
Kan jag starta förvärmningen på annat sätt? Ser jag att förvärmningen är igång?
Entusiasten

Allt tyder på att möjlighet till manuell förvärmning finns endast på BMW elbilar som tillverkades fr.o.m November 2022 och framåt, har inget med mjukvaroversion att göra.

De bilar som inte har det kommer förmodligen aldrig få det heller. Frågade om detta BMW Genius i April 2023 och fick då följande till svar:

" Den manuella förklimatiseringen av HV-batteriet inför DC-laddning har egentligen inte med i-nivån i bilen att göra, utan när bilen är producerad.
From. produktionsdatum 11/2022 har våra bilar möjlighet till manuell förklimatisering, oavsett i-nivå.

BMW undersöker möjligheten för att lägga till den funktionen på bilar som är producerade innan 11/2022, men vi har tyvärr inga besked när eller om det kommer vara möjligt. "

Kolla videon, när manuella förklimatiseringen av HV-batteriet aktiveras via Charging menyn i bilen så dyker det upp en fläktsymbol med ett batteri i förarklustret.

Kan du inte välja manuell förvärming av HV-batteriet så måste du styra det genom att markera en snabbladdare i navin och navigera dit.

js
1.869
jsn
i5 m60 -24
Vore intressant att förstå vilken hw-förändring som gjordes för att tillåta manuell förvärmning...
jsn

Den typen av förändringar kunde BMW Genius inte se i detalj.
Även om det inte är relevant för i- eller e-modeller vill jag rätta mitt påstående om att MHEV laddar svagt även när bara parkeringsvärmaren är igång. Jag har mätt igen och det är när bilen är "vaken" som det matas en mellanhög spänning (14.1V) på 12V-systemet.

I "helt off" med p-värmare är det 12V-batteriet som matar 12V-systemet.
I "körklar mode, med eller utan ICE igång, matar MHEV-systemet högre spänning (14.9V) till 12V-systemet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.