AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
614

Märke luftmassemätare M54 E39

Hej, måste ha en ny luftmassemätare då tidigare ägare kört med sportluftfilter och haft sönder den gamla.

Hur väl duger denna Länk ? (continental/VDO)

Eller måste det vara original BMW?
Visa användare
ProPro-medlem
12.498
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är Siemens som gäller här (det vill säga samma märke som du får om du köper från BMW).
I nödfall så skulle jag dock kunna tänka mig att chansa på Continental VDO (men där går den absoluta gränsen).
Tack för svar slangen. Jag har letat överallt men det går inte att hitta någon lmm från siemens. Såg detta Länk och det verkar som att Continental köpt upp siemens/VDO?
Högst intressant!

Gammal nyhet, men vem hade koll, utom affärsfolket?

Redan 2007-2008 köpte Conti ”bilavdelningen” av Siemens, med en annan jätte, Schaeffler, som en gerilla-medtävlare i bakgrunden.

Och som det står:
” A Continental spokesman says the Siemens VDO name will be dropped entirely and not carried over for any divisions or product lines.”

Man kan undra varför det har tagit så många år innan detta till slut verkar ha blivit genomfört.

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
12.498
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@nusnas : Oh ja, som lenwib nämnde så var det längesen.
Det hände så mycket konsolideringar och utbrytarfraktioner mellan 2000-2015 i bilindustrin att mitt huvud blev snurrigt (men det var en stor förändring i industrin där elektroniken började skena på allvar). Och nu står industrin för den nästa stora förändringen (att ställa om industrin från en gigantiskt stor komponentmarknad till en mycket mindre komponentmarknad och dessutom en helt annorlunda sådan - samt slås om den stora kakan dvs avancerade inbyggda system).

Men jag trodde det inte var sååå längesen :-) Tiden flyger!
Och som lenwib säger så tog det en evig tid - kanske integrationen tog längre tid än planerat (inte helt ovanligt) och det kanske fanns kvar ett värde kvar i varumärket (om det nu ingick i avtalet) som var värt att mjölka ur.
Fasiken, Continental själva uppger ju fortfarande "Continental / VDO" som brand i sina automotive aftermarket kataloger. Jaja...

Så vad jag nog försökte säga var att BMW Original är det absolut pålitligaste och hade du hittat Siemens / Siemens VDO så hade det varit lika bra (fast det lär man ju inte hitta).
Och efter det så är Continental / Siemens VDO det näst bästa - eller var - för nu är det ju det bästa alternativet.

Vad tusan får man nu om man köper från BMW? Antingen gamla Siemens stämplade från äldre lager eller så nyare Continental stämplade gissar jag på...

Oavsett så är den där Continental / VDO du länkar till det enda jag skulle litat på (förutom då BMW Original som numera bör vara exakt samma), så köper du den så vet du att du får något som fungerar som det ska.
Återkopplar i ämnet.

Köpte en Continental/vdo lmm och installerade. Genast gick bilen mkt bättre på tomgång. Dock har jag fortfarande problem att motorlampan tänds. Med den gamla lmm (no name) gick det veckor mellan att lampan tändes. Med den nya kommer lampan varje dag. Min teori nu är att den nya lmm rapporterar korrektare värden och att jag har en vakumläcka som gör att lampan tänds.
Visa användare
ProPro-medlem
12.498
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ljuvligt med återkoppling!

Yes, LMM gjorda i Kinesium är Belzebub's känselspröt materialiserade!
Med en sådan inkopplad kan alla möjliga knäppa fel hända.

Yes, då det rör sig om en M5x-motor så är det garanterat minst tre hål runtomkring! :-)

Steg #1 : Läs ut felkoder (i det här skedet räcker det med en simpel Bluetooth dongle och en gratis-app som Torque Lite) och såklart posta här :-)

Steg #2 : Kolla vad dina fuel trims här på tomgång (med fullt genomvarm motor).
En motor med vakuumläckor visar dessa symptom som bäst på just tomgång.
Även här (i detta skedet) räcker det samma simpla Bluetooth dongle och samma gratis-app exempelvis Torque Lite som du använde i steg 1. Och såklart posta en bild med vad det visar.
Det är fyra värden du ska se (STFT Bank 1, STFT Bank 2, LTFT Bank 1, LTFT Bank 2 och gärna varvtalet) som i denna bilden:
Länk
Fast köra med graf är kanske lite crappy för just detta scenario då värdena inte ska flukturera och då är det bättre med att ha det i form av dial gauge istället som i denna bilden:
Länk
jag har felkod:

CB [203] Oxygen sensor control bank 2, control limit mixture limit rich
CA [202] Oxygen sensor control bank 1, control limit mixture limit rich
E4 [228] Oxygen sensor controller bank 2, deviation too great, deviation rich
E3 [227] Oxygen sensor controller bank 1, deviation too great, deviation rich

Vet du om det går att läsa ut värden för STFT Bank 1, STFT Bank 2, LTFT Bank 1, LTFT Bank 2 med BMW scanner?
Ska tillägga att jag har nya insugsgummin (bmw orginal) nya tändstift, NGK av rätt modell och nya tändspolar (bosch).

Disa enhet är frisk enligt test men jag ska köpa en ny oring imorgon.
Visa användare
ProPro-medlem
12.498
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, limit/deviation rich felkoder.

Det betyder att motorstyrsystemet behöver addera kopiösa mängder bränsle för att få korrekt luft/bränsle-blandning (och det blir ändå inte helt rätt).

Det absolut vanligaste felet till för dessa felkoder är vakuumläckage (andra fel kan ge samma felkoder man vakuumläckage är så otroligt vanligt och det är en garanti att varenda M5x motor där ute har detta numera - om man inte gjort en full översyn av ALLT).

Så åtgärda det först (rekommenderar starkt att koppla in en rökmaskin - tar 3.14 sekunder att identifiera alla läckage - annars kan det ta veckor och månader och man har fortfarande läckage). Har du inte utrustningen så bara lämna in till kompetent och erkänt duktig och erfaren diagnostikverkstad och få alla vakuumläckor åtgärdade (snabbare, enklare, billigare).

Notera att bara för att du inte har någon felkod längre betyder inte att du har några vakuumläckor.
När dina long term fuel trims är nere på någon eller ett par procent på tomgång - först DÅ har du fixat alla vakuumläckor.

Inte så kunnig med BMW Scanner för just live data, men den ska klara att visa live data och då klarar den åtminstone att visa BMW's interna parameterar för detta (du bör då se ett integrator, additiv och multiplikativt värde för respektive bank).
Annars är det som sagt bara att komplementera med en enklare Bluetooth dongle och köra enklare OBD II parametrar för vissa enklare uppgifter (som detta).
Det är mycket vanligt vid felsökning av ett fordon med olika typer av fel att man behöver använda två - ibland tre eller fler - olika tekniska lösningar för att kunna komma åt den info man behöver.
Återkoppling. Bytte till en renoverad DISA enhet. Rengjorde tomgångsventilen. Blev betydligt bättre tomgång varm som kall men fick motorlampa.

Bestämde därför att byta Vevhusventilationen (med insuget kvar). Värsta jag gjort i hela i mitt liv. Men nu! Nu är motorlampan borta. Körde 100 mil i helgen och bilen gick som en dröm. Den är len som smör och när man står vid rödljus känns det inte som att motorn är igång!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.