AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
623

Dieselvärmare 530d F11 - kupe blir kall när motor startas?

ri
341
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Undrar lite om min Webasto fungerar som det är tänkt? Hoppar igång snällt och börjar värma bilen så att kupen blir varm innan start. Men, så fort man startar motorn blandas det kalla kylarvattnet i motorn med varmvattnet i kupevärmekretsen och det kommer mest kallluft tills motorn blivit varm. Ska det funka så? Borde inte kupevärmekretsen fortsätta värmas av Webaston tills motorn kommit upp i temp? Och vad kan i så fall vara fel nu?
gt
2.751
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Webaston värmer enbart kupén, när du startar så övergår den till att hjälpvärma motorn när du kör. Man kan koppla om lite så den värmer båda enheter.
ri
341
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Oki, är med på att Webaston inte värmer motorn. Men tänkte att kupevärmekretsen kanske hölls separat från motorkretsen innan motortempen stigit? Och att Webaston då fortsatte att jobba med att värma kupekretsen även efter motorstart?
Wa
595
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Först värms bara kupén upp. När du sen kopplar på tändningen kopplas motorn in i värmekretsen så då tar det en stund innan varmvattnet (som då har blivit kyld av kalla motorn) återigen når kupéelementet. Det märks direkt på tempen på luften som kommer ut ur munstyckena.

Jag brukar låta tändningen vara på en stund (en minut eller så) innan jag startar motorn så inbillar jag mig att motorn hinner bli lite ljummen innan jag startar den.

Vänligen Näckrosen
ri
341
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Oki, tack för svar! Tänkte att man höll kretsarna separata tills motorn kommit upp i temp men så funkar det alltså inte. Har inte märkt så tydligt att all värme försvunnit så fort motor startas tidigare men blir såklart mer påtagligt med de temperaturer vi haft senaste dagarna.
Visa användare
1.432
tegel
e82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej, jag tycker det låter konstigt. På min 530d GT känner man ingen skillnad på temp i kupén efter att man startat motorn--det blåser varmt oavbrutet, även vid kall väderlek.

Tror dessutom att klimatenheten får stöttning av PTC-element om kylkretsen är för kall (alltså om man t.ex. kallstartar, det kommer ju värme nästan omedelbart även om det är mkt kallt ute).

Kanske dina PTC-element som gett upp?

/M

Mina bilar: Länk
Wa
595
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Tegel: Finns det bilar som har både PTC-element och bränsledrivna värmare? Det har sagts mig att beställer man bil med bränsledriven värmare så monteras inte något PTC-element.

Vänligen Näckrosen
ri
341
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Bilen har fabriksmonterad värmare om det kan vara en faktor. Det som gör att jag blivit fundersam är att jag inte kan påminna mig att det varit så här tidigare vintrar utan tvärtom tyckt att värmen varit bra. Nu kommer jag till varm kupe efter att värmare har gått men bilen blir iskall igen så snart motorn startats. Å andra sidan var det länge sen jag satte mig i bilen efter en natt med 20 minusgrader... Nu när tempen är runt nollan igen är fenomenet inte alls lika påtagligt utan värmen ok.
Ze
5
Zelgo
BMW 530 D Touring X-Drive - 18
Det är så det är designat - att värmaren stängs av när motorn startas. Har aldrig upplevt det som ett problem och om du har klimatanläggningen på Auto kommer den ju inte öka fläkthastigheten förrän motorn börjar bli varm och den värme dieselvärmaren tillfört blir hyfsat väl kvar i bilen. Men det e klart, vid -20 hade det kanske varit fint med värmaren på ett tag till efter start, speciellt om man inte värmt så länge.

gt
2.751
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Zelgo: Värmaren fortsätter gå men enbart för att hjälpa motorn hålla arbetstemp.
Ze
5
Zelgo
Inte på min. Den bockar ur rutan samma ögonblick som motorn startar.

gt
2.751
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ja den bockar ur rutan för inställd tid men den fortsätter att gå om yttertemp är under en viss grad, en modern diesel är så effektiv så den alstrar för lite värme så värmaren behövs för att hjälpa motorn när du kör.
Ze
5
Zelgo
Nej, jag pratar om rutan framför texten Parkeringsvärmare som är ibockad när värmaren går. Syns i iDrive och är oxå där man aktiverar värmaren om man inte använder appen eller display key. Man känner också hur värmen avtar. En modern diesel har en verkningsgrad på ca 40% så blir det snabbt värme tillgänglig. Tar ca 2 min vilket man märker om man inte använder värmaren. Eller om den är låst som min blev pga för dåligt batteri (just låsts upp av BMW). Observera att detta är en G31, tror du har en annan bil.

De
137
Dez_
520iA Touring -14
Har aldrig tänkt på att det blir kallt i min bil med bensinvärmare och brödrost...men så har jag nog aldrig startat när det är riktigt kallt. -5 i helgen och en kvart med värmaren (lurad för att värma motorn också) var luften ljummen från start. Just elvärmaren gör detta till den bästa vinterbilen jag haft, imman på rutan försvinner ju tom fortare än på elbilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.