AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
3.545

Ingen värme i i4an

Sida 2 av 2
Ja
32
Jarker
530d Touring 2018
@Min330e Inga lampor tändes, konstigt nog, nu vet jag inte om de gjorde något vid första inlämningen, men det var ingen fara att köra sa de, antagligen visste de att reservdelar inte var så långt bort i tid. Hon frågade inte heller vad de gjort, hon fick inget papper heller då det är en tjänstebil.
Min330e

Enligt länken nedan har BMW i Nordamerika beslutat om tillfälligt försäljningsstopp av BMW:s elbilar.

Länk

"1/26/24 BMWNA issued a STOP SALE on electric vehicles (code STOP125229 / coolant changeover valve) ”

” I talked to my SA and he told me that ALL BMW "i" vehicles not yet delivered to customers are affected. I checked a few i4s, i5s, and i7s in their inventory and they do in fact also have a similar stop sale but the stop sale code is STOP025229 and work order code - 0064230200

Googling for STOP025229 reveals that apparently at least some i4s had this stop sale in some regions since December if not earlier. ”

” As of now, the only cars with a "recall" for the coolant valve were those built before Jan 13th and not delivered to customers yet. ”

På tyska forum som jag följer finns iX M60 ägare som har drabbats av felet.

På iX lär det dessutom finnas två stycken sådana ventiler, blir intressant att följa hur BMW löser detta.

”Återkallelsen” betecknas med Defect Code 0064240200
da
1.977
danielb
I4 M50 -24
Tråkigt. Detta innebär förhoppningsvis att det kommer finnas en ny lösning på plats för oss alla inom inte allt för lång tid. Kollade min igår och den såg hel ut för nu.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
@Andre, det finns ingen "återkallelse". I alla fall inte för min bil och inte heller enligt BMW Sverige finns det för i4. När jag knappar in min VIN här: Länk får jag "Es gibt keine offenen sicherheitsrelevanten Rückrufe oder technischen Verbesserungen an diesem Fahrzeug." dvs. varken återkallelse eller service bulletin utfärdad. Med det sagt, det betyder inta att det aldrig kommer.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
@Jarker, det låter konstigt att inga varningar kom. Alla bilar sen tidernas begynnelse (i alla fall minst under senaste 20+ åren) gav varningar för för låg kylarvätskenivå. Eftersom ni inte vet vad som var fel så kanske var något helt annat, inte kylarvätskan och pumpen.
Ja
32
Jarker
530d Touring 2018
@Min33e

Jag har kollat med frugan igen, ingen varningslampa tändes, hon sa att de hade bytt en ventil som fördelar värmen.
Min330e

"Återkallelsen" gäller bilar som inte har levererats till kund ännu.

" As of now, the only cars with a "recall" for the coolant valve were those built before Jan 13th and not delivered to customers yet. ”

”Återkallelsen” betecknas med Defect Code 0064240200

Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Andre, en gång till, det finns INGEN återkallelse i USA eller Kanada. Bilar som inte har levererats levereras när du skriver under en överenskommelse (waiver på engelska) om att du är medveten om att bilen kan få problem med värmen och att ventilen behöver bytas. Du tar bilen, ventilen beställs i samband med det och du kommer tillbaka för att få jobbet gjort senare, om inte delen finns hemma hos leverantören, i så fall fixas medan du väntar om du har "rätt" leverantör. Vid en återkallelse lämnas bilarna inte ut alls utan att felet åtgärdas först.

Förresten, jag har fått min ventil bytt i onsdags också. För två veckor sen märkte jag att läckaget har ökat, men nivån i tanken var bra fortfarande. Jag ringde, beställde tid och fick en tid för felsökning till i onsdags. När jag fick tiden sas det att felsökningen kommer att ta hela dagen, efter det skall reservdelar beställas och sen tar en dag till att få det fixat. När jag lämnade in bilen på morgonen sa jag att om delarna finns hemma då förväntar jag mig att bilen fixas med en gång. Han kunde inte lova det, men han gick in i hallen och pratade med mekanikern som tog in bilen med en gång halv åtta på morgonen och började jobba på den. Jag gick på en promenad eftersom jag var övertygad om att felet identifieras fort och bilen blir klar en timme senare, men nej, så var inte fallet. Kl. 11 såg jag i min app att allt var stängt igen och bilen var på laddning, så jag gick tillbaka. Jag fick ut bilen med orden att egentligen en full laddning ingår också i servicen, eftersom ventilen för kylarvätskan blev utbytt, men jag kan få ut bilen utan att den är fulladdad om jag vill. Klart jag ville det, var en aning trött på att promenera runt i shopping centret i närheten. Så nu har jag en ny ventil som förhoppningsvis håller bättre, men jag skall hålla koll på den. Jag blev i alla fall glad att ventilen fanns hemma och jobbet kunde göras omgående. Det tog inte heller så värst lång tid.

Länk
Min330e

Så stod det faktiskt i följande tråd slutet på Jan 2024, hur läget ser ut per idag har jag ingen aning om.

Länk

En sak är säker, kollar man exempelvis en iX M60 2024 som inte har levererats till kund så listas Defect Code 0064240200 i BMW Recall Info Tool

Länk

Länk till bilen:

Länk
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Jag har ingen aning om iX situationen.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Jag har kollat min nya ventil förra veckan innan jag körde iväg till Ungern och Österrike i lördags och det är helt torrt över allt, så den nya verkar fungera.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.