AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
3.634

Ingen värme i i4an

Sida 1 av 2
Ja
32
Jarker
530d Touring 2018
Frugan får ingen värme i kupén på sin i4, var ska jag börja felsöka, den har ju bara rullat 700 mil så det borde väl inte vara dags för krångel redan eller finns det något känt fel eller begränsning man inte har koll på ?

Ve
1.393
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Köp amerikansk kvalitet nästa gång. ;-)

Nä men det verkar vara ett vanligt fel.
D.
30
D.E
i4 M50 -24
Tyvärr ett vanligt fel. I de flesta fall beror det på en dålig ventil som gör att kylvätska läcker ur systemet. Detta påverkar värmen i bilen och i värsta fall kan värmepaketet gå sönder.

Jag skulle kontakta BMW omgående för om du fortsätter köra är risken stor att du får ett "Fel på drivlinan" och blir stående med bilen.
La
3
Larwen
I4 eDrive40 -22
Ja, vanligt fel i kalla länder såsom norra Europa, Canada etc. Många bilar går som min sönder igen efter stt den trasiga delen bytts, min är på verkstad för andra gången under en månad. Denna gång behöll fom bilen för att under bågra dagar trycktesta ventilen. BMW har ingen permanent lösning änuu, men gissningsvis kommer en massa bilar att återkallas så småningom

Larwen

Gäller det endast i4:an eller även iX ?
Läste på tyska iX forum att även BMW iX är drabbade ( dålig ventil som gör att kylvätska läcker ur systemet ). Det värsta är att ägarna får vänta väldigt länge för att få detta åtgärdat pga brist på reservdelar.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Min i4 e40 läcker kylvätska också, vilket jag upptäckte idag. Skall visa upp det till Förenade Bil i Lund på fredag.

Det blir ett intressant besök. Jag kräver lånebil eftersom det är garantifel, men när jag diskuterade det sa hon på telefonen att Förenade Bil inte tillämpar gratis lånebil eller hyrbil. Gäller inte lagen i Lund????

Länk
Visa användare
8.472
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vilken lag tänker du på?
Min330e

Hur upptäckte du det? Läcker det mycket så att man får fylla på glykolen ofta eller? Har läst att kylarvätskan till batteriet behöver bytas med jämna mellanrum för att säkerställa att temperaturen är optimal när batteriet laddas. Är det något som BMW också rekommenderar? Hur ofta ska det bytas om så är fallet?
16.378
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
@grelle: Man ska gå skadelös vid fel på varan enligt konsumentköplagen. Om det är en företagsbil så styr dock garantivillkoren mera eftersom kkl inte gäller. Då kan BMW säga nej antar jag.

Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Ja Löwet, du har rätt. Jag har till och med pratat med Konsumentverket och BMW Sverige idag. Dessutom kollade jag BMW:s allmänna garantivillkor som jag fick av säljaren när jag fick bilen. Kapitel 4 säger att: "Avhjälpandet enligt garantin skall ske inom skälig tid efter reklamation och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen." Klart som korvspad enligt mig, men den diskussionen tar jag upp igen på fredag, speciellt om det visar sig att jag blir av med bilen under oöverskådlig tid.

Jag hade faktiskt ett allvarligt haveri med min Mazda 6 när den var en vecka gammal och bilen stått i verkstad under totalt tre månader, dessutom havererade i Slovakien på väg till semester. Mazda Sverige inte ens ifrågasatte min önskan för bil för hela semester samt hemresa med flyg samt lånebil under tiden jag väntade på min bil. Naturligtvis behövde jag inte heller betala för att få bilen fraktad hem, vilket Mazda valde att göra så att min egen Mazda verkstad fick fixa bilen.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
@07_Andre, jag upptäckte genom att jag är med på ett i4 forum Länk där det har diskuterats sen över en månad men det var för kallt och hade inte tid att kolla det innan. Det är inte alarmerande än, men det måste hanteras. Här är lite bilder som visar läckaget och den läckande delen.

Länk
Länk
Länk

Sen verkar det som att vi egentligen inte kan kontrollera vätskenivån och fylla på om nödvändigt, vilket är en skandal i sig tycker jag. Jag har nämligen precis under helgen fyllt på vår EV6, där finns det en vanlig tank med MIN / MAX markering och eftersom min fru skulle iväg med bilen på måndag morgon för en vecka, kollade jag och upptäckte att nivån var en bra bit under MIN märket, så det var bara att köra till OK på söndag ock köpa kylarvätska och fylla på lite. Expediten kunde kolla i deras system vilken vätska skall användas, så det hade jag tur med.

Fel av mig. Tittar precis i manualen och man kan visst kolla nivån och fylla på själv. Jag skall ut och kolla efter mitt kaffe.
La
3
Larwen
I4 eDrive40 -22
Nu har jag fått omkopplingsventilen bytt i min I4 för andra gången under januari. Denna gång trycktestade dom den 3 ggr, hoppas det håller mer än en vecka denna gång. Enligt Bilia-verkstan har BMW ingen permanent garanterad lösning ännu. Kan bara hoppas att det inte smäller till och blir riktigt kallt igen, då lär kupevärmen lägga av igen
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Jag har kollat nu och nivån ligger bra, precis under Max, vilket är normalt. Jag borde ha druckit kaffe efter att jag har upptäckt läckaget istället för att få panik och ringa service. Förlust av några droppar kylarvätska spelar nog ingen roll. Nu är det som det är, går inte backa ur det.

@Larwen, istället för att vänta på att kupévärmen (värmepumpen) lägger av borde du kolla vätskenivån och följa upp förändringen, fyll på om nödvändigt. Kom ihåg att om värmepumpen lägger av kan det hända värre saker än förlust av kupévärme (Drive train failure). Jag tror nämligen att när det inte blir varmt i kupén då har du nog inte mycket vätska kvar i systemet, så man borde lätt kunna följa upp det. Sen är det klart att det inte är acceptabelt att detta händer alls, än värre är det om BMW inte ens har en lösning. Jag trodde att bilarna testas i Kiruna just för kylan och värmesystemet. Hur löser andra märken detta...? Jag menar, andra bilar har också värmepump och kylarvätska. Vår Kia verkar ha löst på ett "uppfinningsrikt och revolutionerande" sätt, genom att använda en genomskinlig tank där nivån och nivåminskningen tydligt syns. I vår bil måste vi öppna locket och titta in i behållaren och det syns inte så tydligt eftersom ljuset kommer endast in uppifrån, genom tanklocket. En aning föråldrad design, speciellt när man inte heller får varningsmeddelande.
Min330e

Tack för bilderna. För att upptäcka den typen av läckage, krävs att man öppnar motorhuven och kollar närmare på delarna.

På en iX har ägaren ingen möjlighet att öppna motorhuven, även om det givetvis går. Hur ska man då kunna kontrollera vätskenivån och fylla på vid behov??

Länk

I instruktionsboken står det endast följande:

" Kylvätska "
Allmänt: Kylvätskesystemet är underhållsfritt.
Låt en auktoriserad servicepartner eller en annan
kvalificerad servicepartner eller en fackverkstad
fylla på kylvätska."

" Kylvätskenivå: Vid låg kylvätskenivå visas ett Check-Controlmeddelande."

Hur är det på BMW i4 ?

Larwen

Innebär det att omkopplingsventilen endast går sönder när det är riktigt kallt ute? Låter som tillverkningsfel. Bör kanske leda till återkallelse men först måste man ta fram en komponent som håller!
La
3
Larwen
I4 eDrive40 -22
Ja precis, det är ett känt tillverkningsfel som påverkar bilar i norra Europa, Canada etc, dvs kalla vinterländer. Finns trådar på Reddit och I4Talks om problemet. Blir säkert återkallelser när BMW fixat en lösning/ventil som håller

Ja
32
Jarker
530d Touring 2018
Ts här, tack för era svar. Frun lämnade in sin bil på bmw i Göteborg för 2 veckor sedan, de kollade över den på samma dag och igår fick hon besked att lämna in den på torsdag då den ska fixas, de ville nu ha den i 2 dagar och hon kommer att få lånebil, jag uppfattar det som att det inte var snack om det, eller om det ingår i någon deal som hennes arbetsgivare har då det är en tjänstebil. Hur som helst, det verkar ju kunna variera, men 2 veckors väntan att få fram reservdelar var ok, man har ju läst om värre exempel.
Min330e

Kollade med BMW Genius, fick till svar att BMW jobbar på en lösning för problemet på de bilar som är berörda.

Om man har en iX så får man dock inte fylla på kylvätskenivån själv.

Det som står i instruktionsboken gäller!

Vid låg kylvätskenivå visas ett Check-Controlmeddelande

" Det vill säga att bilen meddelar dig att kylvätskesystemet har en för låg nivå, får man meddelandet så får man ta bilen till verkstad som får kontrollera vad som är orsaken till en låg nivå. Anledningen till att kund inte skall justera kylvätskenivån själv är för att vi har kylvätskeledningar som går genom högvoltsbatteriet och det kan i värsta fall handla om ett läckage i batteriet. Vi måste alltså alltid kontrollera så att det inte handlar om ett internt läckage i batteriet vid kylvätskeförlust. "
Visa användare
8.472
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bra att veta kring lånebil och garantiärende, får stå på mig nästa gång då jag inte heller fick det senast.
Ang. lånebil. Så klart får man lånebil om det är konstaterat fel på bilen inom fabriksgarantin.

Men att leta efter diverse småfel man vil ha åtgärdat kan man inte automatiskt räkna med lånebil. Då får man samla ihop fel och ta det vid planerad service (inom garantitiden).

Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Jag pratade med servicen i onsdags igen efter att hon har tittat på bilderna samt jag har kollat nivån på kylvätskan och vi bestämde att avvakta. Hon sa också att det finns ett varningsmeddelande som skall dyka upp när nivån är låg och även efter det finns en hel del kvar, så allt är bra men man måste naturligtvis fylla på så fort som praktiskt möjligt. Mao, det finns ingen anledning för panik bara för några droppar, så vi bestämde att avboka min tid som jag hade till i fredags och avvakta med servicen. Jag känner mig bekväm med det. Skall hålla koll på nivån, men jag bryr mig inte om det om nivån inte minska på ett oroande sätt.

@Jarker, har inte din fru fått varningsmeddelandet om låg kylvätska? Jag tycker att det är märkligt att värmen i bilen bara "försvinner" utan andra täcken eller varningar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.