|
|
---|---|
Pga av batterialarm "upphissade bilen" felkod så satte jag en spänninglogger på batteriet. Bilen verkade gå I sleep-mode efter ca en kvart vilket verkar vara normalt. Det konstiga var att en gång per 30 minuter så kom en pik nedåt på batterispänningen, i det här fallet från 12.6 till 12.1 V. Det här upprepades konstant med 30 min intervall så är ingen tillfällighet. Kan det vara så att det är ett batteritest så bilen kör en kort belastning o kollar hur lågt batterispänningen faller? Bilen är en E61, 2010. | |
ProPro-medlem 12.986 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Rekommendationen är att mäta och logga förbrukad ström (då det är absoluta och repeterbara mätvärden som är väsentliga för vidare felsökning samt används även som mätvärde för att avgöra om fortsatt felsökning ska göras eller inte). Men ett voltage drop på 0.5V indikerar ju att en ström förbrukas med jämna mellanrum, så det är ändåså en bra informationsbit och en bra startpunkt. Med största sannolikhet så väcks en (troligtvis flera) bussar upp periodiskt. En strömförbrukning i storleken 20-40mA är mer typiska värden i fungerande deep sleep. Så nej, det är inte normalt - inget ska väckas upp regelbundet som drar så mycket ström så det skapas ett sådant spänningsfall. All household keeping i deep sleep samt batteridiagnos i E60/E61 hanteras av dedikerad MPM (Micro-Power Module) med support av IBS. Så börja med att börja mäta momentan strömförbrukning (och logga denna dessutom). Prova en quick'n'dirty och koppla ur IBS och se om det förändrar beteendet något (jag tror inte så i detta fall men är så snabbt och enkelt att prova så värt det). Finns det strömförbrukning när det inte ska finnas så loggas det i någon av DME, IBS eller MPM (eller en kombination av dessa). Så börja kolla i loggarna (du ska ha lämpligt diagnostikverktyg för denna typ av analyser). Om jag minns rätt så läser DME ut strömförbrukningarna uppmätta av IBS under deep sleep när bilen startas upp (kommer dock inte ihåg hur mycket DME läser ut men ska vara ett gäng histogram och annat om jag minns rätt). I deep sleep så ska BSD-linan mellan IBS och DME vara död iallafall. Så häng dig på denna BSD-lina och scopa denna och kolla om det är något aktivitet, för om det är det så är något fel (oftast då IBS). Förutom om det råkar ploppa upp en enstaka wakeup-signal för att signalera kritisk batterinivå, men det brukar alltid efterföljas av ett förbud för IBS att göra någon ytterliggare wakeup (så en aktivitet kan synas men aldrig någonsin periodiska). Sen ska du hänga på CAN-bussarna - där ska inte finnas någon aktivitet. Kan du inte hänga på alla CAN-bussar samtidigt, så börja med K-CAN bussen. Om något väcker en eller flera bussar så brukar K-CAN alltid vara en av dessa (MPM hänger även på K-CAN och den känner även av och loggar om för många wakeups görs på K-CAN). Du kommer garanterat att se att en (troligtvis multipla) bussar väcks, samt såklart då även gateway'en (i E60/E61 agerar SGM som gateway fast SGM ersattes av KGM från modellår 2006 om jag minns rätt - om jag minns rätt integrerade man SGM, MPM och alla TM* moduler in i denna gigantiska KGM modul). Nu har E60 väldigt få bussar, men börja med att kolla om K-CAN och PT-CAN tjattrar (byteflighten kan såklart också tjattra men är ovanligare så skippa den just nu för enkelhetens skull). Har du tur så är det bara K-CAN och SGM'en/KGM'en som väcks upp - vilket begränsar vidare felsökning något. Tänk på att MOST-bussen går via CCC/M-ASK ut på K-CAN. Nu brukar MOST inte initiera väckning men däremot är CCC/M-ASK ofta inblandade i tjuvströmmar. Om både K-CAN och PT-CAN tjattrar så får du scopa båda samtidigt och se vem som börjar tjattra först. Men låt oss säga du ser att bara k-CAN tjattrar. Flärpa upp din busstopologikarta och leta efter usual suspects och easy targets (exempel på usual suspects på K-CAN är ju IHKA, CCC/M-ASK, CAS, KOMBI, DWA, AHM, CID, SH med flera). Well, SGM'en/KGM'en ska ju heller inte uteslutas. Typisk busstopologi för senare E60/E61: Länk Så då är det bara att börja med olika metoder att utesluta modul för modul (värmekamera, bortkoppling av modul för modul, mäta strömförbrukning på individuella moduler och så vidare). Ha koll på var CAN-termineringarna sitter utifall du kopplar bort en modul som agerar terminering (då blir det mycket reflektioner på bussen och du skapar bara massa brus och problem i din felsökningsprocedur). Och inom kort har du ringat in problemet och felet fixat! Går man bara metodiskt tillväga är dessa fel faktisk ganska enkla att hitta! (Det är tillgängligheten som ofta krånglar till det då det sitter så förbannat mycket skit, bling-blong och plast ivägen numera). |
Ok, tackar "bmw-slangen". Börjar med att logga strömmen. | |
ProPro-medlem 12.986 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, det är den bästa startpunkten. Då ser man all aktivitet så vansinnigt mycket tydligare (inklusive om du har multipla fel i form av periodiska wakeups OCH för hög baseline). Och kolla även om det finns någon bra info sparad i någon av styrboxarna (ibland har man tur och det ligger info där som ger en hint om var man ska börja leta). Sen kan du göra lite enklare tester men nog inte så mycket mer (tex koppla loss IBS och kanske någon annan usual suspect du kommer åt) och hoppas du har lite tur och rent slumpmässigt råkar ringa in problemet. Men värt att försök! Kan du börja sniffa på bussarna så är det såklart ännu bättre! Behöver heller inte vara ett fysiskt fel utan kan lika gärna orsakas av buggar i mjukvaran. Nu är din bil lite äldre men på lite nyare modeller så orsakas runt hälften av all tjuvströmsproblematik av buggar i mjukvara, inkompatibilitet mellan mjukvara och styrbox eller inkompatibiltet mellan olika mjukvaruversioner i olika styrboxar (eller en kombination av alla dessa). Dock är detta är en typ av felsökning som i princip ingen vanlig bilintresserad klarar av (extremt få kan felsöka och detta är dessutom en lite mer avancerad felsökning vilket gör att ännu färre är rustade - både kunskapsmässigt, utförandemässigt och utrustningsmässigt - för detta). Så med största sannolikhet så blir det att du måste lämna in bilen för felsökning till en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik (här måste man skilja mellan verkstad och verkstad - allmän reparation har inga likheter överhuvudtaget vare sig i kompetens eller utrustning med felsökning/diagnostik). |
ProPro-medlem 12.986 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@lone_wolf : Har du, eller verkstad, hittat något som kan förklara att strömförbrukningen plötsligt går upp kraftigt två gånger i timmen? Usual suspects brukar som sagt vara IBS, radio, infotainment , IHKA (klimatanläggning) och förstärkare - men andra styrenheter förekommer också ganska frekvent. |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.