AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.239

Dieselvärmaren startar inte G31 2020

La
21
Langeman
520D Touring M-sport -20
Har kört värmaren frekvent nu i tre vintrar och den har fungerar ypperligt fram till nyligen. När jag startar den så går kupéfläkten igång men sen händer ingenting mer och starten avbryts. Detta händer både via appen och direkt från bilens meny.

Får ett check control meddelande att uppvärmning/ventilation är inaktiverad vid stillastående för att säkerställa att bilen kan startas. Sen hänvisas man till manualen.

Batteri är ok, allt annat fungerar, har inga varningar eller felmeddelanden alls.
Givetvis tillräckligt med diesel i tanken osv.

Någon som vart med om detta? Går det återställa värmare på något vis och testa hemma före man lämnar in för felsökning? Tips och idéer mottages gärna. Helt fel tid att drabbas av detta..
Meddelande om "säkerställa att bilen kan startas" har bara 2 parametrar, bränsle och ström. Men så finns tydligen en låsningsfunktion som hindrar fler starter om ett antal startförsök har misslyckats. (Sök i forumet om upplåsning. T.ex. Ola säljer grejer.)

Vad gäller bränsle så är ju gränsen satt med god marginal. I min verkar det vara samma som "dags att tanka" meddelandet är det 10-15% i tanken?

Jag vet inte gränsen för ström, men kanske din bedömning om att "batteri är OK" inte räcker?
Via OBD-uttaget och lämpliga grejer kan man läsa ut vad bilen bedömmer batteriets laddningsnivå till. Kanske någon här vet gränsen för att starta parkeringsvärmaren?
gt
2.751
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Kan vara fler orsaker bränslefilter till värmare,tändstiftet,bränslepumpen även den lilla elektriska vattenpumpen.Eller att den bara låst sig och behöver låsas upp.
La
21
Langeman
520D Touring M-sport -20
Tackar för era svar!

Jag har fått kontakt med Ola och beställt odb2 adapter

Jag börjar så och om det inte går att återställa värmaren där så kanske jag kan få ut vettiga felkoder.

Återkommer med resultat då det kanske kan vara intressant i framtiden om fler råkar ut för samma problem på den här modellen.

Som du säger bmw21 så kan min bedömning va helt fel. Jag utgick från det var ok eftersom ingenting varnar för batteri samt att bilen startar fint, även start/stopp-funktionen går ju som den ska.

Men kan ju vara mer krav på dieselvärmaren såklart, så inte bilen helt plötsligt INTE går att starta.

Men vi får se, jag börjar med att testa återställa.

Återkommer :)
gt
2.751
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Du kan även göra som så att om du startar bilen om den står ute, sen stänger du av den efter några minuter, då ska du höra om värmaren går gör den inte det då är det inte batteriet. Värmaren går när du kör för att hjälpa motorn hålla arbetstemp, när du aktiverar värmaren vid stillastående så värmer den bara kupén såvida du inte fått omkopplat så den även värmer motorn om detta nu inte är annorlunda på lite nyare modeller. På min bil om batteriet skulle vara för svagt för värmaren då står det i klartext med stora bokstäver på displayen.
La
21
Langeman
520D Touring M-sport -20
Smart tanke, jag testade nyss och det är 15 minus ute. Lät bilen gå ett par minuter. Stängde av den och ja den tystnade på alla vis. Vet inte vad det innebär men då borde värmaren gått en stund efter menar du?

Jag vet inte om jag någonsin reflekterat över att värmaren gått efter jag stängt av bilen.

Förvisso brukar man väl köra sin bil varm innan man stänger av så det skulle ju kunna förklara varför jag inte tänkt på det :)

Men den är tyst efter jag stänger av så mycket kan jag konstatera.
Da
548
Daniel123
X5 40i -19
Precis ordnat med värmaren i vår X5 G05 bensin - går att felsöka och få ut felkoder via ISTA, men de är inte så ”pricksäkra” och finns inte så mycket olika felkoder på den. I vårt fall gick den någon minut efter upplåsning men slog sen av.Steg ett är som sagt att låsa upp den, då den låser sig efter tre misslyckade försök även om det beror på exempelvis dåligt batteri. I vårt fall bytte jag båda 12v-batterier då de ändå varit med länge, cirkulationspump och växelventil men till slut kom jag fram till att värmaren var dålig, fick tag på en komplett med alla tillbehör från Tyskland till bra pris - ny från BMW ligger tyvärr på närmare 20k. Nu värmer den fint igen efter byte :-) Själva värmaren är en vanlig Webasto, i vårt fall Thermo Top Evo 5kW, så gissningsvis behöver man egentligen inte köpa en original från BMW.
gt
2.751
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Om det är så att värmaren går då du stänger bilen så går värmaren i sin avslutsfas en stund, är det dessutom kallt ute jag då brukar det synas på motortemp om den går eller inte om man har tempmätare för vatten och inte bara för olja. En modern diesel är så effektiv så den alstrar inte så mycket värme så därför går värmaren då den behöver då du kör. En del som importerat sin bil från värmare länder tex Italien brukar bli varse om det lilla problemet för i varmare länder så brukar inte värmare finnas på listan, finns el del att läsa om detta om man söker här.
Da
548
Daniel123
X5 40i -19
Med ISTA kan man aktivera cirkulationspump, växelventil och bränslepump separat, vilket hjälper vid felsökningen.
gt
2.751
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Daniel 123: Värmaren var tidigare spärrad produkt från BMW (vet ej hur det är idag) du kunde alltså inte åka till någon firma som jobbar med värmare om du inte har en eftermonterad. Orginal monterad är så att säga integrerad i bilen system.
Da
548
Daniel123
X5 40i -19
Ah, kanske skiljer i elektronik / mjukvara mot de man köper på hyllan
La
21
Langeman
520D Touring M-sport -20
Får verkligen hoppas jag slipper byta värmare. Bilen är så pass ny tycker jag så värmaren ska hålla några år till. Åker dessutom nästan bara långa mil, värmaren går ofta (vilket ju borde vara bra i sig att den körs) så jag håller tummarna att det räcker och framförallt att det GÅR att återställa själv.

cr
3.775
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
I värsta fall bör du ha en gällande maskinskadeförsäkring som täcker värmaren.

MVH Christofer
Da
548
Daniel123
X5 40i -19
Precis, den täcks typiskt av försäkringen (i vårt fall inte då den rullat 15000 mil :-))
La
21
Langeman
520D Touring M-sport -20
Ja det är sant, men trist ändå blir ju minst två vändor till verkstaden. Har 10 mil enkel resa. Plus all tid det tar att åka, vänta, diskutera med verkstad och försäkringsbolag. Vore smidigast om det bara var att låsa upp sen var allt frid och fröjd :) men det är väl inte alltid saker är smidiga….

OT. Fick ju byta den här bilens ”moderkort” bara för att bluetooth slutade fungera i fjol. Det blev fyra resor till BMW och en slutnota på 30 tusen som försäkringsbolaget tog. Maskinskada dvs.

Men fy va jobbigt det var, felsökning, felsökning igen, utökad felsökning, byte av modul. Många turer och ovisshet tills det blev löst.
La
21
Langeman
520D Touring M-sport -20
Lite info.

Värmaren var låst. Låste upp den men den låste sig direkt igen utan att jag ens hann testa den. Den låste sig ganska omgående. Så den verkar uppenbarligen detektera något fel som gör att den låser omgående.

Ska försöka se om det går att få ut nå vettiga felkoder i kväll om det blir tid.
Ze
5
Zelgo
BMW 530 D Touring X-Drive - 18
Har också haft problem med dieselvärmaren på min G31. Började med att den inte gick i gång vid -20 under julhelgerna. Dessförinnan hade jag fått en varning om låg batternivå - eller snarare att motorn inte kan startas efter att motorn just gått i gång :) Lite ologiskt kan tyckas men egentligen inte - den just genomförda starten i KALLT väder tog förmodligen tillräckligt på batteriet för att den skulle varna för att motorstart inte kan göras.

Hursomhelst, fick bara varningen om batteriet en gång och sen funkade inte värmaren som sagt. I nyckeln stod det bara ”Fel kupévärmare”. Misstänkte batteriet men eftersom allt funkade sen utan felmeddelande reggade jag ett försäkringsärende på värmaren och lämnade in den. Kvällen innan fick jag felmeddelandet om ”motorn kan ej startas” igen efter att grabben gått in i bilen innan start och försökt aktivera värmen :D genom att hålla inne Auto. Hursom, visade sig att den hade låst sig och jag fick den upplåst för reducerad felsökningsavgift. De TRODDE att anledningen var försök till start med lite diesel i tanken men det stämmer inte. Fått det meddelandet en gång tidigare i vinter men då varnande den helt enkelt och har sen kört värmaren efter det. Och har inte försökt starta nån annan gång med lite diesel i tanken. De kunde inte se felmeddelanden om batteriet men det hade jag ju själv sett och fått bekräftat av en annan handlare tidigare som just sade att den kan hänga sig vid dåligt batteri. Kanske hade dessa meddelanden om batteriet bara nollställts ur loggen. Hursom, mätte spänningen på pluspolen för startkabel i motorrummet efter att bilen stått några timmar och har då mätt upp 12,06 resp 12,19 V efter rejäl laddning. Ett nytt batteri har ca 12,8 V så säkerligen batteriet snarare som orsakat att den låst sig. Mätte också direkt på lilla batteriet under huven när jag mätte upp 12,19 och fick då 12,40. Så det stora lär vara kass och jag kommer byta batteri. Startade värmaren utanför verkstaden igår men nu vågar jag inte starta den mer, innan batteribyte.

Ze
5
Zelgo
BMW 530 D Touring X-Drive - 18
Edit: Meddelandet om låg batternivå var några dagar innan den dagen som värmaren inte fungerade.

As
11.612
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Viktigt vid batteribyte, byt alltid båda batterierna. Om bara ett byts blir det sk levelizing. Det nya batteriet dras ner till den effekt det kvarvarande batteriet har. Gäller alla sorters batterier och köp erkända kvalitetesbatteriee så håller dom länge. Snålheten bedrar alltid visheten.
Mvh
Asken
La
21
Langeman
520D Touring M-sport -20
Intressant.

Borde inte ISTA säga till om felet orsakas av dåligt batteri?

Jag har fått fram följande felkoder åtminstone

80130B AC-LIN2 no communication
E70C2F Auxiliary heating: does not respond

Båda koderna hänger samman med värmaren.

Inte en enda gång har ISTA skrikit något om batteri tills idag.

Kopplar in datorn och ISTA säger såhär
Warning
The battery voltage (terminal30) is below the permissible threshold value of 12.55V

Inte som en felkod utan mer en generell varning som poppar up.

Detta är alltså första gången denna varning syns.

Men kan batteriets spänning orsaka dom två felkoderna eller är det helt enkelt två helt separera potentiella problem?

Om jag laddar batteriet försvinner det kanske eller är det defekt / gammalt batteri OCKSÅ nu tro..

BMW är inte speciellt hjälpsamma i ärendet ska tilläggas dom säger att värmaren inte startar för det varit för kallt. Så jag försöker jaga alternativa BMW verkstäder nu. Kommer bojkotta den som svarade sådär.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.