AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
786

120i -05 N46 hög co 2.500. felkoder 2C6D och 2C6D. Vad är bank 1 och 2.

Sida 2 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
12.675
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Funderar även om det kan vara något kring insug (eller avgas) ventilerna för cylinder 3 och 4 som inte är helt kosher (exempelvis kanske inte avgas lyckas stänga riktigt som den ska). Kanske inte mycket men tillräckligt för att påverka den lite mer känsliga tomgången.

Spånar egentligen bara här, men ett leakdown hade gett ett svar svart-på-vitt om allt stod rätt till här eller inte.

Så ett leakdown hade jag definitivt gjort som del av felsökningen.
Visa användare
ProPro-medlem
12.675
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Inser dock att min logik brister lite (exempelvis så är det problem även vid förhöjt varvtal - är ju CO2500 det bland annat handlar om).

Oavsett så hade det varit bra att göra ett leakdown för att se om något döljer sig där.

Förutom det så slog det mig - har man överhuvudtaget kollat hur downstreamsensorerna beter sig?
Vad jag menar är att man grafar spänningen på dem och ser vad de rapporterar vid olika scenarios och hur snabbt de faktiskt reagear.
* Peggar du konstant högt eller lågt exempelvis?
* Eller är de "all over the place"?
* Hur reagear de på forcerad stimulans?
  Här menar jag att forcerar ett lean eller rich condition genom att exempelvis spraya in lite startgas i
  insugsfiltret (det är mycket bättre användning av den där startgasen) och observera hur snabbt downstream
  syresensorerna slår över till att rapportera fullt fett).
  Man kollar ju såklart även om downstream syresensorerna på båda bankerna reagerar likadant och lika snabbt.
Is
2.250
Isåkare
Lexus IS250.
Ska kolla lite mera på detta hur sonderna reagerar.

Men det har hänt en grej. Jag glömde tändningen på en kväll, så dagen efter var batteriet tvärtomt. Startade upp med ett annat batteri, satte det sen på laddning över natten, så det funkar som det ska nu.
Men, felkoden på sonden försvann !!! Den har tidigare dykt upp efter man kört med bilen en stund, men nu har jag varit ute och åkt 3 gånger, kört den ordentligt varm varje gång, men den har inte dykt upp igen.
Man kan ju både snabbradera felkoder och radera specifik kod, tror jag gjort både och på sonden, har även kollat att det är rätt sond jag bytt, sond 2 på bank 2, d.v.s cylinder 1 och 4.
Jäkla mysig bil att åka i annars, dottern har köpt nya däck, 18"are på 3 serie fäljar, jag bytte bromsar och stötdämpare i vintras, svängvänlig med den lätta motorn där framme och hydrauliskt servo.
Min framtunga 130 med elstyrning var inte lika kul.
Is
2.250
Isåkare
Lexus IS250.
Ett steg fram och 7 tillbaka.
Tog bilen till bilprovningen och fick göra ett avgastest, den gick hur fint som helst när jag åkte dit.
Teknikern mäter avgaserna och konstaterar att de är hur fina som helst.
Sätter mig i bilen och ser att motorlampan tänds ??
Åker iväg och känner att motorn är lite trött.
Stannar för att ansluta instrumentet och läsa felkoder, tar väl nån minut på tomgång, sen dör motorn. Får igång den efter 3 startförsök, måste gasa för att hålla den igång.
Felkoden var kamaxelgivare insug.
Åker hem, kollar alla kontakter o kablar till givarna fram på motorn, jag hade de borta igår när jag bytte rullarna till remmen. Allt sitter som det ska.
Kör ett varv runt byn, motorn kväver sig om man gasar på lite. Läser felkoder igen, nu är det Vanos insugskam, kör livedata och ser att insugskammen står still på 120 grader, avgaskammen jobbar.
Stannar och nollar, då jobbar insugskammen igen, men så fort jag gasar fastnar den igen.
Det är nära skroten nu....
Is
2.250
Isåkare
Lexus IS250.
Troligtvis glidskenorna till kamkedjan som gett upp, hör lite skrammel som jag inte hört tidigare.
Kände på kedjan när jag hade av ventilkåpan tidigare, kändes väldigt frisk.
Denna bil är servad långt över vad BMW rekommenderar med oljebyte varje år, men det hjälpte tydligen inte.
Visa användare
ProPro-medlem
12.675
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant det där med batteribytet och felkod.
Men var uppmärksam på att det är många variabler som påverkar när en felkod sätts (speciellt när det gäller syresensorer och katalysatorer) - så bara för att det gått relativt snabbt innan behöver det inte alltid göra det.
Dessutom så vet ju inte vad som är orsaken till dessa felkoder (0x2C6D och 0x2C6E).
Jag är tämligen säker på att dessa felkoder bara är följdfel av ett eller ett par andra fel, vilket betyder att de ursprungliga felen ska hända som i sin tur påverkar avgaserna som i sin tur triggar dessa felkoder (alltså vansinnigt många variabler inblandade här som gör parameterrymden gigantisk).

Nä vänta nu, det här är inte korrekt: "sond 2 på bank 2, d.v.s cylinder 1 och 4"
Bank 2 är cylinder 2+3.
Bank 1 innehåller alltid (per definition) cylinder 1, så på denna motor blir det cylinder 1+4.

Jag stormtrivs med min E87 120i -06! Den har dessutom komplett M Sports Package och i princip ingen annan extrautrustning som gör den ***tokrolig*** att köra (främst då M Sports Suspension med M Leather Steering Wheel och Sports Seats som bidrar där) - precis som du beskriver det.
Så har allvarliga funderingar på möjligheterna att lägga lite pengar på bilen och behålla den så länge som möjligt (annars är alternativt en <2000 mil && <2 år gammal bil och det mesta som finns där - undantagen är nog F22 och F32 - får mig bara att gäspa och sucka och istället för att spendera pengar på värdeminskning och ränta så kan jag lika gärna lägga samma summa på en bil jag uppskattar).

Oj, här var det väldiga skiftningar!
Det gör ju verkligen inte saken enklare att felsöka/hantera när det beter sig så.
Men dessa nya problem verkar ju vara något helt nytt som inte fanns innan - för då borde du ha märkt ganska omgående. För som du sa innan så gick ju motorn i övrigt bra (och om jag minns rätt så var det inga felkoder kring kamaxelgivare insug och VANOS insug).

Och skrammel är inte roligt att höra (är ju själv något jag är orolig för på min dvs styrskenor och kedjor och som jag funderar på att byta i förebyggande syfte). Vissa felkoder (är oftast att den klagar på "performance" dvs timingen är inte helt korrekt mellan exempelvis avgas och insug eller VANOS insug är lite för avvikande mellan är- och börvärdet) kan börja dyka upp och kedjan är stretchad eller kuggat över eller styrskenor gått delvis sönder.
Men i ditt fall så verkar ju VANOS insug vara HELT död tidvis, vilket ju mer tyder på ett mer VANOS-specifikt problem.

@Isåkare : Vilken felkod var den första (för kamaxelgivare insug)?
@Isåkare : Vilken felkod var den andra (för VANOS insug)?

Jag tänkte fråga dig om den hade haft för långa oljeserviceintervall, men läser nu att det är inte fallet.
Vad jag tänkte fråga var om VANOS-solenoiderna var fina och rena (fast kommer inte ihåg om du demonterat dessa på denna motorn)? Såhär rena och fina (tack och lov) såg mina VANOS-solenoider ut på min motor
Länk
Vad jag vill komma till är att det inte behövs mycket småpartiklar och skit som fastnar på fel ställe inuti VANOS-enheten och här runt filtret på solenoiden för att VANOS ska börja bete sig intermittent och ibland helt irrationellt och ibland vägra röra på sig för att sedan lossna och arbeta en stund igen.

Ett tillräckligt högt och stabilt oljetryck är dessutom absolut kritiskt för att system som VANOS ska fungera korrekt.

Men här måste man ju undersöka först om det är styrproblem (kommer signalen fram korrekt till VANOS-solenoiden) eller ett reglerproblem (kan den rent mekaniskt reglerera förutsatt styrsignalen kommer fram rätt). Relativt enkelt att utföra och man får ett konkret och direkt svar på om det är fel på här eller där eller någonannanstans (kräver dock oscilloskop och liknande diagnostikverktyg som du har men dessutom en del kunskap och erfarenhet för att hantera dessa verktyg korrekt).
Is
2.250
Isåkare
Lexus IS250.
Har inte haft tid att titta på den igen, sommaren dök upp, gräsmattan ska klippas, båten ska i och allt det där.....
Is
2.250
Isåkare
Lexus IS250.
Nu har jag kollat lite.
Haft ute solenoiderna, de var kliniskt rena och fungerade.
Om jag nollar felkoden och startar motorn jobbar både avgas och insug, på tomgång ligger avgas runt 105 grader, insug runt 92 grader.
Så fort jag gasar fastnar insug på 120 grader, avgas jobbar mellan 85 och 120 när man gasar resp motorbromsar.
Funderar på oljetrycksproblem, när man släpper gasen och den når tomgång hörs ett litet knackande, med varm motor kan det höras till o från på tomgång men tystnar direkt när man typ bara ökar till 1000 v/min.
Vore kul att koppla upp en fungerande motor och se värdena på kamaxlarna och hur de jobbar.
Bilen går att köra, men är väldigt trött när man ska gasa på, men när väl farten är uppe går den fint.
Is
2.250
Isåkare
Lexus IS250.
Övning ger färdighet. Ventilkåpan av på 17 minuter =)

Kedjan kan omöjligt hoppat på kamdreven, över avgas sitter en plastbit, över insug en plåtbit typ 2 mm över kedjan, dessa skulle vara påverkade om kedjan hoppat på nått av dreven.
Kedjan är spänd o fin, ser inget trasigt, men om man tittar rakt ner med vanosventilerna borta, ser man orange plast mellan kedjorna typ rakt över vevaxeln.
Jag är mycket skeptisk till att den ska vara där. Har snurrat några varv på motorn, men biten rör sig inte.
Om kedjan hoppat på veven tycker man motorn skulle gå dåligt, men den går fint med stabil tomgång på 850 v/min som den ska.
Det är samma som tidigare, nollar jag koderna jobbar vanosen på tomgång, så fort jag gasar lite låser sig insugskammen.
Då jag får värden att de rör sig, uppfattar jag det som kamlägesgivarna fungerar.
Is
2.250
Isåkare
Lexus IS250.
Orkar inte skriva allt jag plockat isär, testat, kollat på denna motor nu.
Tog en runda efter plockat ihop för den behövde ut ur garaget.
Gick kanon och funkade perfekt, så bra att jag vände när jag kom hem och åkte några mil till.
Parkerade och skulle flytta bilen nån timme senare, då gick den som en påse skit igen och visade alla tidigare felkoder på en gång.
Dottern behöver bil till semestern, så nu blir det köp av nått annat.
Tänkte sätta ut den för 15" och se om man får nått napp, det är långt mindre än vad vi kostat på bilen, och den är för övrigt väldigt fin.
Nån mer BMW med 4 cylindrig motor blir det inte här, möjligtvis en med M10 motorn ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.