AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
475

Någat klipper bort spolavätske pump

Pa
2
Pawel
118d 2010
Hej!
Spolarvätskepump gick sonder på frugans bmw 118d 2010.
Jag bytt pumpen och sen upptäckte jag att den går bara i 2-3 minuter efter man stoppar nyckel i bilen. Sen går den inte - tar man ut nyckel och stoppar den igen då fungerar pumpen igen.
Vet ni on det finns relä ? Säkrinar är bra och det ingen fel med pumpen.

Välkommen! :)

Tyvärr är problemet inte så där ”rakt på” som man skulle tro eller önska. Inte bara en strömbrytare som man slår eller av. Ett relä kan säkert vara inblandat men antagligen sitter det som en del av en modul.

Jag såg ditt inlägg igår och hade tänkt forska vidare idag men glömde.

Hela paketet med torkare, vindrutespolare, och strålkastarspolare är styrt av någon modul som jag inte greppat än. Om du har möjlighet, läs ut felkoder. Det kanske ger något. Någon kompis som har utrustning kanske?

Om ingen annan här kommer med en lösning, skall jag försöka komma ihåg bättre imorgon. :)

Och om du själv lyckas lösa problemet under tiden, hör av dig här!

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
12.498
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Oj, det var längesen det var så enkelt som en säkring, strömbrytare och relä! :-)
Pöbeln vill ha bling&bläng och biltillverkarna levererar!

Hela spolarsystemet (vindrutan, strålkastarna och bakrutan) kontrolleras helt och hållet av JBE styrboxen (aka junk-lådan).

JBE har både egna interna reläer men driver även externa reläer (för spolarsystemet så sitter dessa reläer externt). Nu är det inte reläet som är problemet här, men hade det exempelvis handlat om elhissarna för bakrutorna eller centrallåset så sitter dess relä helt och hållet internt i JBE och går inte att byta utan du måste byta hela enheten och måste dessutom programmeras in (notera att elhissarna för framrutorna däremot INTE går på interna reläer!).

JBE'n hänger på både K-CAN och PT-CAN bussen och agerar således även som gateway här mellan dessa bussar. Den terminerar även D-CAN bussen (dvs diagnostic-bussen från OBD2-uttaget).

Ett meddelande om att spolarpumpen ska gå igång kommer ju först via spaken (som kommunicerar via ett förenklat seriellt interface om jag minns rätt), sedan går det via F-CAN bussen och in i SZL styrboxen (steering column switch cluster) som agerar som en gateway och översätter meddelandet för att skickas ut på PT-CAN bussen och där hänger JBE och lyssnar och fångar upp meddelandet och avkodar detta och därefter kör igång mikrokod med tillståndsmaskiner och minne som sedan styr de olika reläer som den anser ska aktiveras (samt hur och hur länge).

Nu finns det även ett mycket avancerat energy management system i bilarna dessutom (som styr och övervakar all strömförbrukning). I E87 hanteras även denna av JBE styrboxen (men på de flesta andra modeller så hanteras detta av en helt separat styrbox - oftat då Power Module eller Micro-Power Module).

En av "features" i dessa energy management system är att om den får för sig och anser att batteriets hälsa är lite dåligt så börjar den stänga av electrical load / consumer load. Nu brukar detta vara nästan uteslutande funktioner som drar mycket ström och inte är lagstadgat som defroster, sätesvärme, rattvärme och så vidare.
Samma sak händer även när man har motorn igång och systemet detekterar att generatorn inte orkar med, då börjar systemet att först dra ned effekten (mycket av värmen styrs ju som pulsmodulerat) på vissa funktioner eller stänger av helt och hållet tills systemet är nöjd med situationen (vilket är i princip en omöjlighet att veta vilka algoritmer det arbetar efter).
Nu är detta heller inte ditt problem men vill bara säga att man måste vara medveten om detta när man felsöker varför vissa saker inte fungerar eller ibland bara lägger av ibland men fungerar ibland helt utmärkt.

Något som är fullt möjligt att de implementerat i detta energy management system är att vissa elektriska funktioner bara fungerar <x> antal minuter efter man stoppat nyckeln i bilen.

Det finns fullt av dessa "features" och styralgoritmer inprogrammerade i styrboxarna numera.

@Pawel:
Med tändningen i läge I - det är detta läge du har provat och där pumpen bara fungerar i 2-3 minuter eller hur?
Med tändningen i läge II - hur länge fungerar det då att operera pumpen?
Med motorn igång så utgår jag ifrån att den fungerar hela tiden - eller hur?

För skojs skull ska jag prova hur min E87 beter sig :-)
Pa
2
Pawel
118d 2010
Tack för svaret!
Mycket intressant!
Med motor igång, efter några minuter fungerar inte alls.
Måste dra ut nyckel - då funkar det igen i några minuter.
Jag tänkte testa med OEM pump också, om det inte detta då tror jag att det bli ECU.
Det ingen fel med generator osv, laddar som det ska , håller spänningen rätt och batteriet är också ny.

När jag stoppar in nyckel då går punpen, sen startar jag bilen, kör några meter och sen det bara strålkastaren pumpen som går - inget på vindrutan, pumpen går inte. När jag kopplar in Autocom, kommer felkod att pumpen är trasig. Drar jag ut nyclel och stoppar tillbaka, då felkoden är inte längre aktiv och pumpen fungerar.

Visa användare
ProPro-medlem
12.498
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant!

Ok, då handlar det inte om någon avsiktlig funktionalitet som kickar in här efter ett tag. Detta är ett hårt fel.

Det kan vara många fel. Det kan exempelvis vara att det är ett fel på pumpen och den drar på tok för mycket ström och detta detekterar JBE och stänger av funktionaliteten (tills nästa power cycle).
Kan även vara att du har en halv kortslutning någonstans vilket också detekteras som att för mycket ström dras och funktionen stängs av.
Det kan ju även vara en skadad kabel eller kontakt som skapar ett kraftigt spänningsfall som begränsar kraftigt hur mycket ström som kan flyta (kom ihåg I = U/R) och denna alltför låga ström detekterar JBE och stänger av aktivering av denna pumpen.
Att det sätts en felkod är ju en indikation på att systemet är kapabel till att detektera något (antingen olämpliga spänningsnivåer, olämpliga strömnivåer eller något annat den detekterar - men brukar oftast vara detta).

Yes, har du tillgång till en annan pump (framför då från ett kvalitetsmärke och inte något förbannat Kinesium som alla verkar vara så förälskade i) så prova.
Annars bara koppla in en glödlampa med lämplig effektrating och simulera en last (samt du ser hur den beter sig också). Fungerar det fint då så vet du med 100% säkerhet att det bara är pumpen det är fel på.

Går heller såklart inte att utesluta elektronikproblematik inne i JBE styrboxen eller på power distribution boxen som sitter i anslutning till JBE styrboxen - eller båda! Fel här är inte speciellt ovanligt. Alltifrån trasiga lödningar, green crusties, lösa kontakter som leder till att saker smälter och börjar brinna - listan kan göras oändlig...

@Pawel : Varför ska du bytta DDE?!? Den har ju absolut ingenting med det här att göra? Så varför byta en så dyr och krånglig modul?
st
3.332
steaman
BMW i3S 120 Ah -2019
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
BMW-Slangen: Vilka syftar du på "Pöbeln vill ha bling&bläng och biltillverkarna levererar!" Du menar att det är "Pöbeln" som beställer och konfigurerar en ny BMW?
Det blir väl mer "Pöbel" ju äldre och billigare bilen blir.

Visa användare
ProPro-medlem
23.218
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
HVA M29 1952
Captur Intens II-19
Bara en fundering strålkastarspolningen är ju så att den spolar var 5 gång när man spolar vindrutan , men startas om varje gång bilen startas så den spolar 1 gången igen. Kan det var nått där som spårat ur med elektroniken.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
12.498
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant det hasso nämner och som jag även varit inne på - då är ju risken stor att det är någonstans inne i JBE styrenheten och det kan som sagt vara alltifrån elektronik till mjukvaruproblem.

@Pawel : Hittade ni någon lösning på detta? Blev det skillnad om du bytte till en OEM spolarvätskepump?

@steaman : Pöbeln har och har haft många betydelser och tolkningar under all århundraden. Men i min användning är det en tolkning med mer betoning på de bredare lagren och den förknippade masspsykosen utan någon direkt referens till samhällsställningen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.