AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
923

Bytte länkarmar, sen startar inte bilen längre!

Hade en taskig länkarm
Alla länkarmar är gamla så jag bytte alla fyra när jag ändå höll på..

Men sen när jag sänkte ner bilen på lyften å skulle backa ur garaget igen då startar inte bilen längre..
Måste varit dåliga länkarmar jag köpt ;)

525a automat E61 2005 med M54 spis

Den drar runt på startmotorn med inte ett enda tändande..
Å inga felkoder

Det jag kollat hittills är
Har 3,5bar bränsletryck i fulerail
Har gnista
Har+ström till spridarna och han pulsar (-) när motorn går runt
Reagerar inte på startgas
Har lyft batteripolen några timmar för å ”nolla”
Har kollat i lådan till styrboxen så den inte står i vatten..
Testat med annan startnyckel.(imobiliser)
Han får nog signal från vevaxellägesgivare.
För jag får upp varvtal på felkodsläsaren när motorn går runt..
(Borde gett felkod också om den gett upp)

Någon som har någon idé???

Fundera på å kolla så att timingen på kamkedja är rätt fortfarande…
Har inte kollat över säkringarna än heller..

Hej,

Det är någon motortyp som har lätt för att sura ner sig. Typfallet kanske stämmer på ditt:
De flesta tycks råka ut för det i samband med en kort förflyttning av bilen, t ex på garageuppfarten för att komma åt något. Och sen vägrar bilen att starta direkt efteråt. Det finns några fallbeskrivningar med råd om avhjälp här i forumet.

I princip går rådet ut på att hålla gasen helt i botten och sen (upprepat)mala rätt länge med startmotorn. Med pauser emellan (för att inte bränna startmotorn) utan att släppa gasen.

Som sagt, det gäller en viss motor, men jag minns inte vilken.





/Lennart
Nä, det är nog inte M54 som har det typ-problemet.

Men sök här ovan med ”M54 near startar”. Många tips.

/Lennart

Edit: läst lite igen. M54 ÄR (också) känslig för nedsurning.
Mmmm låter rimligt!
Har plastkåpor borta nu. Så det är snabbt gjort att rycka ur stiften.
Får ta å rycka ur stiften imorgon å låta den stå över natt å vädra..

Bra med lite inpot!
”Vädra” ur motorn hjälpte inte..
Nu får han stå å skämmas, så får vi se om man hinner kolla vidare i helgen..

Någon som har koll på hur imobiliser funkar?
Ska den bryta soppa eller gnista eller startmotorn?
Ser ok ut i odb läsaren.
Går den kontrollmäta eller bygla bort tillfälligt?
Ska testa å rycka kabeln till oljenivågivaren också då den tydligen går ihop med
Strömmen till spridarna å kan slå ut det systemet…
Har iofs ström enligt mätaren till spridarna.. fast det kan man ju ha fast det är för klent för å klara last..
får dubbelkolla om spridarna öppnar..

Å sen kolla så att tajmingen på vev/kammar är ok..


Någon som har mer idéer så ös på!!!!
Du fick ett tips om hur att försöka lösa problemet, men sen valde du en egen väg. I o f s logiskt att plocka ur stiften och vädra, men bensinångor är tyngre än luft och hoppar inte rakt ut bara för att det finns en öppning däruppe. ;)

Du kanske borde ge originalmetoden chans innan du börjar skruva?
Motorn gick ju precis innan du började med länkarmarna. Eller? Varför skulle då tajming och spridare plötsligt ha ballat ur?

Gick motorn illa redan innan? Får lite det intrycket.

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
4.969
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Lennart, det är M54 som har detta problem. Kan vara katastrofalt att ha igång motorn kort. Aldrig under 30 sek. Lite oklart vad som händer rent tekniskt men det är något med de hydrauliska lyftarna i kombination att den surar ner sig tror jag.
Jag hade en manuell som vi tillslut bogserade igång. ca 300m innan den tände igen.

På e39 med M54 så går inte starten runt vid startspärr.
På lite nyare bilar är det spridarna som stänger.
Hur det är på e61 med M54 vet jag inte.
Dock har man garanterat felkoder om startspärr slagit till.

Jag tror att detta är M54 sjukan.

Man kan bli tvungen att köra 20-30 st 15sek startförsök med pedalen i botten innan motorn bygger upp tryck i lyftarna.

Vad läser du av med för verktyg?

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Sorry, var otydlig..
Har testat med fullgas metoden också en bra stund!

Tänkte att jag testat att vädra ist/också..
Trodde bensin dunstar. Men det kanske det inte gör?

Bilen gick felfritt innan/när jag körde in den.
När jag skulle starta å backa ut så har jag fått noll tändningar å malt ”slut på batteriet 3-4ggr

Jag kör med instrument iCarsoft CR Max
Även läst av med iCarsoft Cr pro och med någon kina läsare..

Kan vara luriga iblan dom där å visa olika mycket info..
Har varit tillfälle när kina läsaren för någon hundralapp varit vassast..!


Får testa fullgas varianten igen!
Ut med stiften, blås med tryckluft, full gas och starta.
Kan vara rent jävliga att få igång om man bara snabbstartat bilen och sedan stängt av.

Bensin dunstar men inte så snabbt som man skulle önska..

Har du inga felkoder på CAS / DME med synchronisering så kan det vara det.

En annan sak som slog mig - får den soppa? Är det inte att den är sur kan det vara så att den inte får bensin, en soppapump kan lägga av. Men du borde ha felkoder i sådana fall.
ka
268
kalopps
Cater-pillar
Ge den, en ordentlig dos startgas.
Nu sån!
Nu behöver han inte stå å skämmas längre bilen!!!

Har pulat lite idag..
Fortsatte med lenwib’s tipps om nersurning..

Körde rätt många startförsök med gasen i botten
Men han ville inte..
Då tänkte jag att jag får vara lite kreativ å försöka få motorn torr.
Då jag tag ur stiften å malde lite för att vädra
Sedan körde jag ner en slang å blåste med tryckluft 10minuter i varje cylinder
Samt med slang in i insuget å blåste en bra stund där med ifall det skulle hamnat soppa där med..
Sen läste jag på nått volvoforum om att dom kunde få problem med kompressionen efter nersurning pga att bensinen tvättade bort oljefilmen på cylinderväggarna å då tätade ringarna sämre..
Så jag gav varje cyl en liten oljeskvätt å drog runt motorn några varv så det fick smörja till sig..

Sen i med stiften å testa igen.
Men icke..

Så då testade jag å ryckte bort kabeln på oljenivåsensorn i tråget
(Den ska tydligen gå ihop med strömmen till spridarna läste jag någon stans å kan störa ut..)

Sen startade han direkt!!

Mätte ändå med multimetern att det fanns +12v till spridarna å fick utslag på osiliskopet på minus till spridarna å ringen felkod..
Men var väll korrupt eller för klen ström/signal eller nått..

Får beställa hem en ny oljenivågivare å smaska dit!
Men va skönt! :) Strongt jobbat! Lurigt fel att komma precis i det läget som det gjorde. Men du vann! :). Grattis!

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.