|
|
---|---|
Blev tvingad att göra mig av med 130in av flera anledningar vi inte behöver gå in på. Med 50" i handen gick jag ut på Blocket, första bil som dök upp var en Lexus IS250 -06 med 31.000 mil på mätaren "Servad för 12.000:- Inget behöver bytas, dyra fäljar följer med" Snygg med fäljarna, så jag Googlade modellen, fanns knappt nått alls att läsa om man jämför med att Googla en BMW modell. Vanligaste felet verka vara spricka uppe på instrumentpanelen, men trasig styrväxel nämns oxå (Elektrisk med variabel utväxling standard) Åkte och kollade på bilen med lite skepsis angående miltalet och åldern. Bilen har stått ett år under ett träd så det växer lite mossa på taket, men den är 100% rostfri !!! Den är även maxutrustad, tar mig nog en halvtimme att bara klura ut testa alla funktioner, men allt fungerar. Startar motorn som är en direktinsprutad V6a på 2,5 liter och måttliga 205 hk kopplad till en 6 växlad automat, den går tyst som en mus från första sekund (inte varit startad på en månad) Åker en sväng och konstaterar en viss obalans i däcken, men annars går bilen dom en dröm. BMW har fina lådor, men den här märks inte alls när den växlar, det är bara varvräknaren som ändrar läge. Provar även Mark Levinson stereon och bestämmer mig nästan då för att köpa bilen, jäklar vilket fint ljud, HiFi i en E90 (som jag ägt) liknar mer en monoradio. Tillbaka och synar alla skrymslen i, under och utanpå. Motorn är snustorr, lådan och bakaxeln lika så, det var då jag bestämde mig, lätt trött på läckande BMWs. På 130in -08 som gått 17.000 mil läckte ventilkåpan, det var fuktigt vid utgående från lådan och vid båda drivaxlarna på bakaxelklumpen och man fick fylla på kylarvätska ibland. Styrväxeln och skakandet då. Jo, styrväxeln är bytt vid 27" mil, skakandet försvann helt efter jag satte på vinterdäcken. Saknar jag nått då ?? Jo, BMW har 7 gånger bättre P sensorer, både i bilar med och utan iDrive, i Lexusen piper det bara och visas på 2 små skärmar utan att man riktigt vet var det piper för, kamera hjälper rakt bakåt, men bra sensorer är ju bättre för bilen hörn. Prestandan förstås, E90 325an var piggare, 330in och 130in i en annan division, men det beror även på att Lexusen åker iväg så odramatiskt, tester när bilen var ny visade att den var snabbare än den känndes. Denna har sportpaket och väghållningen är väldigt bra, viker inte en tum i kurvorna, men ändå på ett annat sätt än BMW, där jag nog får säga att de 2 E90 jag haft med hydraulisk styrning varit roligare, 1an med elstyrning var inte lika bra. Var o besiktade här om dagen. blankt papper och kommentaren "Väldigt fin bil" Känner mig nöjd med köpet, betalade för servicen och fäljarna, bilen fick jag på köpet. 31.000 mil på en 17 år gammal bil är en chansning oavsett märke, vi får se hur länge den håller. Jo, en sak till, service på en Lexus är nått annat än service på en BMW, bilen är servad på riktigt var 1.500 mil, inte på lossas som min 130, 14 ggr med 5 oljebyten i motorn !!! Lexusen har fått ny växellådsolja 3 ggr. Undra hur många kamkedjeras och annat skit man sluppit i en BMW om de haft riktig service ?? Om nu undrar, så är jag fortfarande en BMW fanatiker, bara det att jag åker Lexus nu ;) | |
Har haft samma erfarenhet när jag bytta hundbilen (Volvo XC710) mot en Lexus RX. Min har gått snart 30k mil och den går mkt fint och mjukt. Trots SUV-däck och hög bil har den helt ok väghållning i kurvorna. Det mesta i bilen känns mycket solitt. Lite e39 känsla. Velar nu inför bilbyte om jag skall satsa på Lexus eller BMW. | |
Jag är mycket märkesotrogen och gillar att testa olika. Har haft en Lexus IS250 och kan säga att du säkert kommer att förbli nöjd. Inte ett enda fel under de ca 7000 milen jag körde med bilen. Hade gått 17' när jag sålde den. | |
Har nu också skaffat en IS250 som Isåkare. Mycket nöjd med utrustning och känslan. Mkt lik 3-serien. Inredning som ny efter 25k mil. Stereon kanon. Svårt att släppa BMW även om jag nu bara har en som dessutom står efter att möss gnagt av en returslang. Problemet med att byta märke är att man investerat mycket kunskap i det. |
|
var själv inne på en is250 för en herrans massa år sedan. Tycker designen står sig än idag måste jag säga. Det enda negativa jag vill minnas var att man inte kunde fälla baksätet. men kanske inte gäller alla modeller... | |
...det enda negativa är att motorn saknar lite hkr och Nm. | |
1 år/1000 mil till (32") Inget att rapportera. Bilen inbjuder inte till lek, men om man utmanar den är väghållningen smått fantastisk. |
|
Inte oväntat med rapporten. Jag har sålt min BMW. Igen.. Och köpt Toyota.. Igen. Två Toyotor dessutom. Man behöver en paus från garaget ibland. Bästa med Toyota och Lexus är att de bara går. Enda som krävs är att man köper en välservad. Och fortsätter serva. Sen får man se över rostskyddet. I alla fall på den ena som är en Auris 2013. Jag kan dock rapportera att RAV4 2021 har bättre rostskydd än tidigare Toyotor jag ägt. Nu är det bra limmat i skarvar och vax i delar av hålrummen. Tappade hakan när jag knappt behövde komplettera rostskyddet. Och bilskrället har över 300hk och kör ifrån grannens 330i som ingenting. Så nu finns inget att klaga på. Kommer jag nånsin gå tillbaka till BMW är frågan…? |
|
Vilken 330i har grannen? En RAV 4 ser ut att göra 0-100km/h på 6,0 sekunder Länk Medan en 330i G20 gör det på 5,5 sekunder. Länk Men du kanske jämför med en äldre 330? Fast F30 gör det på 5,9 sek Länk Eller är de en E90i? Den gör det på 6,1 sek. Länk Så lite svårt blir det att köra ifrån den "som ingenting" när siffrorna talar för att du inte ens lyckas köra jämt med en? =) |
|
Det beror väl på i vilket hastighetsintervall vi pratar om? Från 0 km/h så blir grepp och bilens tyngd mer avgörande än i högre hastigheter där den absoluta effekten blir mer utslagsgivande. En RAV4 med över 300 hästar är antagligen snabbare i de flesta intervall jämfört med en 330i som verkar ha 255 hästar... Iofs är den väl lite lättare men runt 100 km/h spelar det nog inte så stor roll. | |
För det första så vet vi inte vilken 330i som avses, den finns ju i 4 generationer. Sedan så är det sant att effekt OCH luftmotstånd är primära faktorer efter 100km/h. Toyota har kanske högre uppgiven effekt, men klarar hybriddrivlinan att ge maximal effekt simultant eller har man räknar ihop fossilmotorns toppeffekt med elmotors toppeffekt även om de inte sammanfaller? Sedan hur mycket mer luftmotstånd ger den? Sedan så är det ju lite förvirring i begrepp. Vad menas med att ”slå som ingenting”. Men en vinst 0-100 km/h med nedanstående intervall kanske kan benämnas något likande, men alla har väl sin egen tolkning. 0-0,2 sekunder är ju kanske att slå någon 0,5-1,0 sek - slå med marginal 1-2 s - slå ”lätt” 2-3 s - slå ”väldigt lätt” 3+ - slå som ”ingenting” |
|
Vilket subjektivt inlägg. Låter mer som du försöket övertyga dig själv :-) Nåväl, för 350-400' som en RAV4 Hybrid kostar finns det ganska många andra bilmodeller i samma ålder att välja på. MVH Christofer |
|
Det var då väldigt vad viktigt 0-100 var nu då. Som Tesla-förare har jag fått lära mig av de som har andra bilar att det inte alls är särskilt viktigt. ;-) | |
Det är väl ingen som påstått att 0-100 km/h är viktigt? Vem i så fall? Men det är en prestandasiffra som är enkel att få fram mer objektiva fakta på än allmänt tyckande. Jag efterfrågar bara lite mer info då jag spontant har svårt att se en RAV4 köra ifrån en 330i som ingenting och försöker få klarhet i det. Däremot tror jag inte RAV4 är en dålig bil, den är säkert jättebra på allt möjligt. Men just accelerationsprestanda är kanske inte det den är mest känd för. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.