AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.512

Vilken bil ska man köpa inför 2024?

Sida 1 av 3
Ax
46
AxelE
E46 330ci M-sport Spacegrå - 2003

F34 320d GT M-Sport Alpinvit - 2014
Hej! Jag behöver byta bil. Har idag en 320GT- 14 som gått 16000 mil. Det har börjat komma lite småfel här och var och jag känner att det är dags att skeppa iväg den i tid.

Vad har ni för åsikt. Vad ska man satsa på? Marknaden känns svårare än någonsin.
Det ska vara en familjebil med god plats för 2 barn. Åker ca 1800 mil om året.

Mina alternativ så här långt:

-Ta ut en förmånsbil (personalbil)? Cirka kostnad 7000kr/månad (Tesla Model Y)
-Privatleasa (typ samma kostand som ovan)
-Bättre begagnad 520d G31 M-sport - Pris ca 420 000 (max 6000mil)
-Bättre begagnad V90 CC D4 AWD med gott om lull lull - Pris ca 360 000 (max 6000mil)

Överraska mig med era åsikter =)
da
1.977
danielb
I4 M50 -24
Kan verkligen rekommendera en G31, fantastisk bil på alla sätt. Hade min i 4 år och inte ett enda fel. Men du måste ha en med Innovation Edition, men kommer bli svårt att hitta en tyvärr med låga mil. Ångrar nästan att jag byte in min mot en I4, vilket iofs är en ännu mer fantastisk bil. V90 är så satans stor, men en grym långfärdsbil. Gillar sportstolarna i femman betydligt bättre, Volvos stolar lever på gamla meriter tycker jag.
Visa användare
7.668
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Personligen hade jag försökt hålla risken så låg som möjligt idag. Jag skulle därför aldrig köpa en ny elbil för egna pengar eller på finansiering. Privatleasing eller om man kan låta jobbet ta risken med elbilen känns klokare så är det inte fel att få en ny bil med alla garantier och låta någon annan ta hand om den när avtalet löper ut.

Både en begagnad 5:a eller V90 är säkra val ekonomiskt. De kommer vara efterfrågade om 3 år, dock med förbehåll att de kommer kännas väldigt omoderna. Redan idag har modellerna gårdagens teknik och en träig dieselfyra med lovordad 8-stegs växellåda gick väl an 2018 men känns trött och segt med dagens hybrider. De gånger jag åkt på dieselbilar som hyrbilar inser man hur tiden sprungit ifrån dem.

Om du ändå kan tänka dig en äldre diesel skulle jag fundera på en E-klass Allterrain.
Ve
1.320
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Tror du överskattar efterfrågan på gamla fossilbilar i framtiden...
bl
2.063
blixten
325i -88
Tror du överskattar folks tillgång på pengar att köpa elbil för i framtiden...
Ve
1.320
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Elbilar kommer vara billigare på alla sätt ganska snart.
Visa användare
7.668
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Där slog du huvudet på spiken Verdi, elbilar kommer bli ännu billigare på alla sätt ganska snart. Det ser vi redan. Priserna är på väg ned kraftigt för elbilar. Men nu var frågeställningen från TS något annat, nämligen vilken bil man bör satsa på 2024? Inte vad som kommer vara mest eftertraktat 2030.
Tycker han är helt rätt på det att antingen leasa en ny elbil, och därmed slippa ta risken att fånga en eventuellt fallande kniv.
Eller köpa en par år gammal begagnad bensin/dieselbil som dels tagit största smällen och dels har ingen malusskatt kvar.

Även om el är på alla sätt framtiden så kommer det finnas en marknad kvar för bensin och dieselbilar länge till. Varför tillverkas och säljs det fortfarande nya bensin/dieselbilar om ingen köper dem?
Ve
1.320
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Om elbilar är fallande knivar, vad är då fossilbilar? Dvs om de har svårt att konkurrera nu, hur ska de kunna konkurrera då?
Garanterat en del som ifrågasätter mitt val, men jag gick för bensin nu när jag bytte från diesel. Flocken springer åt samma håll (elbilar) och för mig blinkar det varningstecken. Är inte övertygad om att el är framtiden. Vet att det i Norge nu diskuteras flitigt om Ammoniak som framtidens bränsle, även Toyota chefen tror det.

Skulle jag ha möjlighet att ta en bil via jobbet på 3 år som jag bara kan dumpa tillbaka sen hade jag tagit en elbil.

Skulle jag köpt en motsvarande i4 mot för 430i hade jag behövt lägga 2-300 till vilket jag inte va beredd att göra.

Tänk den som har en glaskula.

Men det är ju upp till var och en att välja anser jag. El eller fossilt passar olika beroende på en mängd olika faktorer. Inte minst om man kan ladda hemma (eller på jobbet) eller inte. Sen körcykeln. Kör man som en pappa jag möter i skolan ibland, tio ggr per vinter Uppsala-Åre där man har stuga, så funkar knappast en elbil och han valde X4 40i (stor familj också). För mig som haft elbil nu i typ 30 månader och ännu aldrig laddat annat än hemma är elbil perfekt. Med smartladdning otroligt låg driftskostnad. Värdeminskningen just nu är rätt tuff men äter inte upp besparingen av att slippa köpa bensin eller diesel varje vecka. Kör cirka 2.000 mil per år just nu, men aldrig mer än 30 mil en dag. Kört 1.800 mil med denna sedan 20 januari. Jag har just nu en svåger från Sydamerika här som varje dag betonar vilken komfort det är i IX i mitt fall och att den i princip är ljudlös och han somnar i bilen som min 10-åring ungefär. Just det sista uppskattar jag oerhört mycket själv och går inte att sätta in i en ekonomisk kalkyl.

Vad sedan Toyota-chefen anser är totalt ointressant. Han har ju totalt missat hela elbilsracet, så klart att han då snackar om andra drivmedel.

Nya femman är väl på många sätt perfekt (utom priset kanske); välj mellan diesel, bensin, hybrid eller el. Perfekt för alla köpare på det sättet!

För övrigt är ju malusskatten tre år om jag inte har helt fel!

/Anders
Visa användare
7.668
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Att köpa en par år gammal bensinbil behöver inte alls vara dumt idag och på ett par års sikt. Dels uppfyller de alla senaste miljökrav och dels kommer de alltid hitta en köpare förr eller senare som behöver en familjefraktare som klarar alla möjliga körcykler.

Vad jag tror många relativt välbärgade tjänstemän med elbil inte inser är att det är lättare för många bilköpare att svälja en bränslenota på ett par tusen per månad än att betala amortering och ränta på 8-9% för ett rörligt billån för en nyare elbil. Även om kanske totalkalkylen för elbilen egentligen är bättre. Men den förblir liksom en utopi tills dess att de praktiska elbilarna som iD4 mfl kommer ned rejält i pris, dvs ned mot 100-200kkr. Och där är vi inte riktigt än.

Om man inte vill ha en elbil av olika anledningar tycker jag man skall passa på att köpa en rolig familjefraktare.
Lite haltande jämförelse? En ID4 för 100-200 tkr mot en rolig familjefraktare?

/Anders
Av de alternativ du radar upp och med förmodat nästa bilbyte om fem-tio år skulle valet (inte oväntat) bli:

530d G3x om mestadels längre etapper på lands- eller motorväg eller 540i G3x om mer kortare etapper/stad. Det går att framföra dessa motorversioner snålt (530d under 5 l/100 km) - om man vill. De andra alternativen du nämner är inte på samma nivå som BMWs 5-serie beträffande användarvänlighet eller gedigenhet.
Ax
46
AxelE
E46 330ci M-sport Spacegrå - 2003

F34 320d GT M-Sport Alpinvit - 2014
Vad är eran inställning till laddhybriderna som begagnade?
Exempelvis har Volvo v60/v90 med t6 och t8 motorerna gått ner ganska rejält . En t6 med r design kan du får för runt 350-370k

Har hört att laddhybrider är iskalla på kontinenten? Så det kanske är idiotiskt att köpa en sån begagnad?
Visa användare
7.668
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Med Känsla: du läste nog inte riktigt mitt inlägg rätt, eller så missförstod du. Jag har inte sagt att man skall köpa en begagnad ID4 för 100-200kkr. Däremot finns det många trevliga bensindrivna familjefraktare i prisintervallet 200-400kkr om man inte måste ha det allra senaste.

Visa användare
307
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Hur ofta byter du bil? Om du byter vart tredje år hade jag satsat på tjänstebil eller privatleasing utan att stå med risken för osäkert andrahandsvärde. Behåller du bilarna så länge tills de börjar krångla hade jag satsat på en 5-serie. Hade själv hellre tagit en nyare årsmodell med lite fler mil så du ändå inte kör så mycket förutsatt att den potentiella bilen har rullat landsväg och inte stockholm innerstad.

Personligen hade jag undvikit hybrid då jag hade varit rädd för mer fel med bilen på längre sikt och dyrare reperationer där framförallt batteripaketet hade avskräckt mig när bilen börjar bli 10 år eller mer (förutsatt att du ska ha bilen länge).

Nu när dieselpriset sänks vid årsskiftet tror jag den kommer få ett litet uppsving på begagnatmarknaden. Finns naturligtvis en risk att en annan regering längre fram ändrar tillbaka men sånt är svårt att ta med i beräkningarna. För att förgylla tillvaron hade jag valt en 6-cylindrig modell då dessutom har bra rykte av att vara problemfria.

Sista tipset är att inte avskriva sedan som modell då dess bagageutrymme är väl tilltaget och har räckt för mina behov med två småbarn inklusive barnvagnar på Europaresor med plats för över för att ta hem goda drycker med alkohol från både Tyskland och Italien.
Ve
1.320
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Uppsala-Åre innebär t ex ca 30 minuters laddning med iX50 vid typiskt vinterföre. Det är dock 60 mil och tar sin lilla tid så nog vill man ha åtminstone ett stopp längs vägen? Man kanske vill äta något? Eller kanske handla lite frukost till stugan för morgonen efter?
Ax
46
AxelE
E46 330ci M-sport Spacegrå - 2003

F34 320d GT M-Sport Alpinvit - 2014
igelkotten: Tack för bra inspel. Jag byter biler ca vart 4:e 5:e år.

Problemet med att välja personalbil i mitt fall är att jag inte har garanterat restvärde utan den risken står jag själv. Ända fördelen är väl att kalkylen är väl tilltagen, så tror inte det blir dyrare än vad kalkylen anger iaf. Men hursom: Förmånsvärde + leasing landar på ca 7000-8000kr / månad netto hur man än vrider och vänder på det.
Ve
1.320
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
8 tusen netto är jättebilligt för en bil idag.
Ax
46
AxelE
E46 330ci M-sport Spacegrå - 2003

F34 320d GT M-Sport Alpinvit - 2014
Verdi2: Det är en okej kostnad om man vill åka nytt. Men min nuvarande bil har kostat mig ca 4700kr/månad inkl allt. Så bättre begagnad brukar gå att åka billigare än dom där 8000kr/månad.
Ve
1.320
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ja men då har du ju ridit på inflationen under de senaste åren. Det är ju inget du gör om. 4700 minus ett par tusen för bensin och minus kostnader för föesäkring, skatt, däck... Blir ju inget kvar för värdeminskning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.