AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.905

Motor havererad direkt efter kamkedjebyte hos Bavaria

Fr
3
Fredrik Knopf
BMW 328i 2013(luxury)
Hejsan,

Ny här på forumet men läst en del tidigare då jag vet att det finns många kunniga på sidan.

Jag äger en BMW 328i luxury årsmodell 2012. Jag lämnade in min bil hos bavaria för ungefär 7 veckor sedan för första gången efter att ha fått felmeddelande "Drivlina, kör försiktigt. Fulldrivkraft inte tillgänglig. Låt din servicepartner utföra en kontroll." Jag var väldigt tydlig med att de skulle göra en ordentlig felsökning på bilen.

Efter en felsökning så var de väldigt tydliga med att allt såg bra ut förutom att kamkedjan var något sträckt och de rekommendera mig ett byte av kamkedjan vilket jag gick med på. Efter att kamkedjan var bytt visade sig även ett missljud från ett svänghjul vilket resulterade i att de även monterande ned växellådan och bytte svänghjul. Efter att de byt svänghjul var missljudet borta. I samband med det bytte svänghjul så byttes även koppling ut.

Fredag den 25 november på kvällen hämtade jag bilen och körde hem den (ungefär 5 km) och på måndagen skulle jag åka med bilen till jobbet och hann inte mer än ungefär 1 mil innan bilen började gå riktigt dåligt och "hoppade" till. Jag svängde närmaste avfart och fick ringa en bärgare för att åka tillbaka med bilen till Bavaria samma dag.

Efter att bilen varit inne på felsökning igen under veckan så ringde de mig nu i fredags med fler dåliga nyheter, vevlagret i motorn trasigt och motorn har havererat.

Enligt verkstadschefen så kunde detta ha hänt oavsett och det vara en tidsfråga när och har absolut inget med kamkedjebytet att göra enligt honom. Eftersom jag inte är kunnig på bilar så har jag svårt att sätta mig in i hur det kunde bli såhär.

Men min fråga är, när en felsökning på bilen görs är detta inte information som framkommer? Om vevlagret i motorn behöver bytas dvs?

Min tanke nu är att jag skulle behöva input från en annan utomstående verkstad för att få mer kunskap i frågan men tänkte att även ni på forumet kanske kan komma med tips. Jag känner mig riktigt besviken över hur de hanterat hela situationen och servicen i sig har varit riktigt usel genom hela perioden jag haft bilen inne.

Mvh
Visa användare
867
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Hur långt hade bilen gått? Oavsett verkar det osannolikt att vevlagrena skulle haverera direkt efter den varit på verkstad?
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Åk tillbaks Bavaria, du har garanti på jobbet som har gjorts.
Be dem titta på haveriet, vad som kan ha åsamkat detta.
16.352
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vevlager har inget med varken kamkedja eller svänghjul att göra så den biten är korrekt. Visst är det konstigt att det händer precis efter du hämtat på verkstaden men just vevlagren skulle lika gärna kunna ha skurit dagen innan eller ett år senare.

bl
2.093
blixten
325i -88
Det är tyvärr så att verkstäder väldigt sällan erkänner att de gjort fel. Om de har gjort fel försöker de ändå ofta få kunden att betala deras misstag om bevisen inte är väldigt tydliga. Tag kontakt med Motormännens riksförbund så kan de förhoppningsvis hjälpa dig med opartisk teknisk support.
Fr
3
Fredrik Knopf
BMW 328i 2013(luxury)
@aerobat - bilen har gått cirka 18 000 mil.

@AMET - de säger att det beror på att veglagrena var dåliga på motorn. Inget med deras jobb att göra.

@Löwet - ok tack för info. Och vad är dina kommentarer gällande felsökningen? Så vevlagrena kan alltså gå sönder bara sådär? Tänkte om de gick att se tendenser till att de behövs bytas.

@Blixten - tack ska höra med dem!
st
3.387
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
I vissa fall kan knackningar uppkomma pga dåliga lager, men då är ju lagren redan dåliga. Det enda som detekterar slitage på vevlager eller ramlager är oljeanalys där man i samband med oljebyte skickar ett oljeprov till ett laboratorium för analys. Där kan man mäta mängden metallspån som finns i oljan.
Man kan delvis förebygga utslitna lager genom regelbundna oljebyten med intervall på 1000-1500 mil/år.
Håller med Lövet om att det inte finns korrelation mellan utförda arbeten och trasiga vevlager.

Visa användare
867
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Det enda, mig veterligen, sättet att förebåda problem med vevlager är att analysera oljan efter metallpartiklar. Och så klart att plocka isär motorn och kika på lager manuellt.
Men annars ska en motor inte rasa efter 18000mil om den är servad och den inte finns några specifika svagheter på just den motorn (jag vet inget om det här).
Gissningsvis har verkstaden fuckat up.
js
1.838
jsn
i5 m60 -24
Det är en tuff smäll du gått på, att efter de kostsamma reparationerna du just utfört råka ut för ett haveri på detta vis. Jag sällar mg ock ändå till gruppen med Löwet och Steaman och hävdar att dessa fel är okorrelerade.
ka
275
kalopps
Cater-pillar
Glömde dom fylla på olja, efter kedjebytet? Kört den utan olja, vid uppstart. Bara en tanke.
We
1.904
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Nog for att vevlagren kan gå närsomhelst om man följer det rekommenderade intervallet på 3000 mil och/eller misshandlar motorn innan den är varm, svårt att veta vad som har hänt tidigare i bilens liv. Däremot gillar jag inte sammanträffanden och att motorn skulle ha skurit (vevlagren) mindre än 2 mil efter att motorn har fått kamkedjan utbytt känns olustigt.

Ni som säger att kamkedjebytet inte har något med vevlagerhaveriet att göra vet nog inte riktigt hur det går till att byta kamkedja på N20. För att byta kamkedjan på N20 måste man ta bort drevet till oljepumpen och den tillhörande kedjan till den. Det stora drevet som sitter på vevaxeln för att driva oljepumpen har blivit utbytt p.g.a. feldesign (friktionsskiva som skulle förhindra drevet från att frihjula), den nya varianten har lasergravering som ska råda bot på detta till skillnad från friktionsskivan som fallerar. Om kamkedjan byttes och man struntade att byta till det nyare drevet till oljepumpen (alternativt glömde att montera tillbaka friktionsskivan) så skulle inte jag bli förvånad om drevet har frihjulat med efterföljande lågt oljetryck och haveri av vevlager.

Vet du om bilen varnade för lågt oljetryck?
Håller med Löwet & Co att vevlagrena har inget med kamkedja eller svänghjulet att göra. Du har haft världens otur med att vevlagrena havererade direkt efter kostsamma reparationen.
Fr
3
Fredrik Knopf
BMW 328i 2013(luxury)
Westersund: Tack för det utförliga svaret och jag hoppas du har rätt, en av mina bästa vänner är väldigt kunnig på BMW och var inne på samma sak.

Inga felmeddelanden alls efter att bilen började gå dåligt nu senast. Den gick bara sjukt ojämnt och knackade från motorn.

Min tanke härnäst är att prata med Riksförbundet M Sverige och även Allmänna reklamationsnämnden då bavaria själva hävdar att jag haft otur och att det inte ligger på deras sida.

Återkommer under veckan hur det går. Tack igen för alla svar!

bl
2.093
blixten
325i -88
"Ett sammanträffande?" Min fru har en Audi, för ett antal år sedan var den inne på en vanlig service, hade typ gått 6000 mil, det ingick olja och filterbyte och det var märkesverkstad.
Efter några dagar när bilen kommit tillbaka, mätte jag oljenivån och fyllde på upp till övre strecket på oljestickan. Efter någon vecka kollade jag oljenivån igen, nivån låg under nedre strecket. Efter servicen drog bilen plötsligt extremt mycket olja. Det hade den inte gjort innan. Verkstan visste "ingenting".
Bilen var leasad via ett finansbolag som tog fighten med verkstaden. Det visade sig att alla kolvringar från den ena dagen till den andra var helt slut och behövde bytas... Det fick audi stå för pga avgasreningslagen, då bilen vid den höga oljeförbrukningen släppte ut otillåtet mycket avgaser. Bilens oljeförbrukning blev efter kolvringsbytet normal igen.
Men vad verkstaden gjort för att förstöra kolvringarna vet jag inte, max gas med kall motor är min gissning, det är ju "kundens bil"...
Visa användare
ProPro-medlem
23.230
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
HVA M29 1952
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Westersund : intresant info om N13 -N20 har bytt kedjekit på samtliga tidigare BMW 4 cyl bensinare. Är ju inte ovanligt på de tidigare att de varnad för lågt oljetryck och lagd felkod för det när små nermalda partiklar från plastskenorna satt igen oljesilen
En annorlunda konstruktion på N13-N20 än tidigare angående drevet till oljepumpen noterar jag. Bra att veta På tidigare behövde man inte bry sig om det.
Vet att BMW haft repsatser med kedjor med lås att sälja för att typ göra ett "fuskjobb" enligt mig för slippa plocka tråget och göra rent det. trots att balansaxlarna ska låsas på alla utom 116 som inte haft sådana

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
st
3.387
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Blixten; Audi hade problem med dålig härdning av kolvringarna på 2.0l motorn under åren 2012 till 2017. Blev en recall på detta i USA.

bl
2.093
blixten
325i -88
Steaman, Det var inte den motorn.
We
1.904
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Hasso: Tror att BMW började med drev/friktionsskiva på veven från och med N52, kanske inte på de fyrcylindriga i samma veva. Det var nog senare. Det kulminerade på N55/S55 när det började bli för mycket effekt för att friktionen ska räcka till och drevet kunde snurra med ventilsallad som följd (mycket p.g.a. DCT och launch control). På B58/S58 försvann drev/friktionsskiva till förmån för den mer beprövade och traditionella låskilen (axel/drev).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.