|
|
---|---|
Hej, funderar på att byta till Motul 300V Le Mans 10W-60 olja istället för Shell ultra Racing 10W-60 men jag hittar ingen klassning på Motul oljan. På oljemagasinets hemsida står att den inte passar min bil. Någon som vet eller har erfarenhet av Motul oljan? | |
Du måste dock byta den oljan ofta, dvs runt 500-600 mil, den bryts ned ganska snabbt, körde själv 300V på min Alpina B5s men tröttnade på oljebytena hela tiden. | |
Tack för lite input, nu blir väl inte oljebyten problemet den kommer att gå max 400-500 mil/året ;-) Är det esteroljan som bryts ner så fort? |
|
varför byta från någonting som man vet fungerar?;) EB |
|
Pula, kanske till något bättre? |
|
@lanab : Vad är det som bryts ned extra snabbt i en Motul 300V Le Mans? Och vilka indikationer/mått/information användes för att komma till den slutsatsen? Exempelvis så är ester- och PAO-baserade oljor generellt mycket mer temperaturstabila än övriga oljor (de bryts inte ned lika lätt och inte lika snabbt när de utsätts för lite högre temperaturer). Enda är väl att esterbaserade oljor i sin grundform har en tendens att absorbera fukt lite lättare än andra typer av oljor (vilket i sin tur skapar sura biprodukter vars nivåer man inte vill bli för höga). Men denna egenskap har varit känt i princip sin man tog fram esterbaserad olja och är ett problem som finns inom många andra områden (exempelvis hydraulik) - därför finns det gott om additiv för att motverka denna effekt i alla högkvalitativa esterbaserade oljeprodukter. När man frågar "finns det något bättre" (eller "vad är bäst") så börjar man alltid i fel ände :-) Först ska man fråga sig - vad är förutsättningar och vad ska produkten användas till. Därefter kan man börja nysta i vilken som är bättre för det givna applikationen. För utan att veta vad eller hur något ska användas samt förväntningar så kan man inte säga om A är bättre än B. Låt oss ge två scenarios i varje ände av spektrat för att tydligare visa detta. Person A använder sin E50 M5 nästan uteslutande för bankörningar under långa hårda timslånga pass och kör även på sommaren men då ofta mer "inspirerat" på större vägar eller Autobahn. Ställer av bilen under stora delar av vintern. Person B kör bilen året runt men oftast är det bara korta sträckor och motorn hinner oftast inte upp i full arbetstemperatur. Men finns som sagt många alternativ (men många Motul och Ravenol produkter är mer inriktade mot racing och liknande aktiviteter och därmed är BMW, API och ACEA klassning helt irrelevant för dessa produkter): Shell Helix Ultra Racing 10W-60 (ACEA A3, API SN, BMW M) Castrol Edge Supercar 10W-60 (ACEA A3, API SN, BMW M) Total Quartz Racing 10W-60 (API SN, BMW M) Eurolub Racing GT2 10W-60 (API SN, ACEA A3) Motul 8100 X-Power 10W-60 (API SN, ACEA A3) Ravenol RSS Racing Sport Synto (PAO-baserad) Vilken som helst av ovanstående oljor ska fungera fint i din motor. Det som är viktigare är att man "byter i halvtid" (dvs ett extra byte i mitten av ordinarie bytesintervall som bilen uppger) - då brukar man ha gott om marginal och alltid fräsch olja. Ett högkvalitativt oljefilter är också en självklarhet (här gäller BMW, Mahle, Mann, Bosch). |
|
BMW-slangen, tack för bra input det var det här jag ville ha tack så mycket för att du tog dej tid. Blir troligtvis att fortsätta att köra med Shell 10w60 eller motsvarande Castrol. |
|
Roken: Gillar din kombo av V12 och V10 i garaget. Det är ett skapligt pysselarbete att byta olja själv på en S85. Mycket krångligare än V12:an faktiskt. Tog mig fyra timmar första gången jag gjorde det själv. |
|
AlexanderK, du har ju själv ännu mer pyssel arbete med 4 st att pyssla med :-) Blir ju mer än oljebyte på M5'an tyvärr, såg lite "glitter" i oljan när jag skulle byta så det blir ett vevlager byta oxå |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.