AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
584

Dålig ventilkåpspackning?

bi
25
biz
325i Coupé -08
Hej,

Har en E92 med N53B30 motor, en 2008, som gått dryga 14000 mil.

Det kommer ibland "pustar" av vad jag uppfattar som bränd olja in i kupén. Bara ibland, tror det är mest när motorn är kall. Har läst lite ok det verkar kunna bero på läck på ventilkåpspackningen, olja som droppar ned på grenröret. Det ser ut att vara lite "svettigt" av olja där ventilkåpan ansluter mot topplocket. Lite bilder:

Länk

Länk

Ni som är proffs, är det "glasklart" att det är ventilkåpspackingen, eller är det "sannolikt", eller kanske bara "möjligt"?

Den drar inte mycket olja. Det har varit kanske en extra liter på två år man fått fylla på, möjligen har det ökat lite på senare tid, svårt att säga.

Har även läst att den kan bli övertryck under ventilkåpan pga igensatt ventilation (var det vevhusventilation?) men som jag fattade saken var det vanligare på äldre motor modeller.

mvh Håkan
Visa användare
ProPro-medlem
4.940
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag är inte proffs men jag röstar på "glasklart" ;-)

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk

bi
25
biz
325i Coupé -08
Tack för svar. Jo, jag tycker det verkar logiskt...
bi
25
biz
325i Coupé -08
Hej,

Om nån annan är intresserad av hur det blev:

Jag lät byta ventilkåpepackingen, det var det som var felet, nu luktar det ingen bränd olja mer.

Det kostade dock en slant, 8500:- på verkstan, gjorde inte det själv. Det tog större delen av en dag att byta den, beräknad tid var nästan 5 timmar, fanns nån databas som angav tiden för detta jobb.

/H
mi
219
mikboi
F34 330i xdrive M-sport -18
Huamig va dyrt…på min gamla e46 330 betalade jag ca 1500kr på mindre firma.
Va iofs 10 år sen men ändå…:)
Ni
817
Nip
320i-04
Samma som @mikboi, fick pris 1900 på bmw verkstad och 1100 kr på fristående verkstad.

Hade olja i tändstiftbrunnarna på M54-motor. Också över 10 år sedan.

Måste vara särdeles näste i motorrummet för N53-motor då vad man måste plocka ner i 5 timmar.
- topplockspackning, ok, men ventilkåpan.

Var på verkstad häromdagen som hade 960 kr/timme plus moms för sina jobb.
- skulle packningen kosta 2500 kr?

Så verkstaden måte ta typ 1500 kr/timmen eller så. Låter som Förenade Bil, eller något.
bi
25
biz
325i Coupé -08
Packningen kosta 539:- plus moms,
Jobbet 5948:- plus moms
357:- plus moms i förbrukningsmaterial.

Kommer inte ihåg exakt siffra på antal timmar, men nästan 5 (inte specat på fakturan) så det blir ca. 1200:- i timmen plus moms.

Jo, det är dyrt. Att man tar 1200:- plus moms är inget jag blir förvånad över, men det kanske är mycket för en bilverkstad.
ma
277
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
Nu kan man inte direkt jämföra arbetet på denna motorn med en M54-motor. N53B30 har ju direktinsprutning och då måste alla spridare bort? och rören till dessa. Kanske det är ngt mer större som skiljer med. Tror N53 inte har Valvetronic så den motorn slipper man iaf…. :)

/Kent
bi
25
biz
325i Coupé -08
Det stämmer, spridarna fick plockas bort for att komma åt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.