AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.141

E90 318 går bra när man kör men på 3 cyl vid tomgång (cyl 4)

Sida 2 av 2
bmProPro-medlem
12.364
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tänk på att korrekt utrustning bara är en mindre faktor i det hela (men en nödvändig sådan).

För en korrekt felsökning behövs i första hand djupa kunskaper, längre erfarenhet samt mycket bra, detaljerade och djupgående information om systemet man felsöker (alla tre är något som de flesta av oss saknar - av olika naturliga anledningar).

I ditt fall så är det nära att misstänka en defekt avgasventil på fjärde cylindern - så därför är det lämpligt att börja med ett leakdown (vid felsökning är det inte fel att börja med de enklare och mest troliga felen).

Har ens ett leakdown gjorts på cylinder 4 överhuvudtaget!?!
Visa användare
2.584
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
325 E46 - Alpenweiss mit Scorpion rör och ny optik ala 03.
318 E90 - Alpenweiss
Har inte "ocilloscopat" ännu men har testat INPA nu från Ola O.

Fick/har 6 koder.

1. 2CF8 P110D CDkDK
Drosselklappenpotentiometer 1 und 2 (Bank 1) - Bereichs 0der Leistungsproblem
Spannung DK-Poti1 4,76 V
Spannung DK-Poti2 0,21 V

2. 2CF9 P0123 CDKDK1P
Drosselklappenpotentiometer 1 Schaltkreis (bank 1) Hoch
Umgebungstemperatur 6,75 grad C
Spannung DK-Poti2 0,21V

3. 2CF9 P0123 CDKDK1P Drosselklappenpoti 1
Drosselklappenpotentiometer 1 Schaltkreis - hoch
Bereichsverletzung Poti nach oben.

4. 2CFA P0123 CDKDK2P Drosselklappenpoti 1
Drosselklappenpotentiometer 1 Schaltkreis - hoch
Bereichsverletzung Poti nach oben.

5. 29CC CDKMD
Aussetzererkennung Summenfehler
Verbrennungsaussetzer mit Zylinderabschaltung

6. 29D0 CKMD02
Aussetzererkennung Zylinder 4 in 3 zuendreihenfolge
Verbrennungsaussetzer mit Zylinderabschaltung

Så gasspjället "spökar" (skall kolla anslutningar och dyl i mörrn.

Får fortfarande missfire och "tändspole".

Den går "bra" när den är kall och sedan startar det. Går ubderpruttigt på tomgång. Raderar jag felkod så händer inget med tomgång och spjällkoder ligger kvar. Om jag gasar upp så har den misständningar. raderar jag felkod så går den bra men går jag ned på tomgång så går den pruttigt.

Fråga. Det hela hände efter att lambda byttes av en firma. Finns det ngt samband med lamda och spjäll. Jag tänker så här. LM ger info hur mkt luft som går in och bräsnslemängd "räknas" ut. Lambda "detekterar" och gör sitt (eller inte) men om spjället är mer eller mindre öppet än vad "systemet tror" kan det då inte bli knas med tomgång och eller missfire. Med missfire tänker jag (för jag tror fortfarande att det har ngt med spridare att göra - skall ta loss och inpsektera själv i mörrn istället för att lita på andra) att 4an får för "mycket" bränsle (kombo kass spridare
med för mycket soppa) och gnistan klarar det inte då????
Tänk på att jag är amatör med lite övervikt på A när det gäller den här delen av "meckande".

"Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV"
BMW CS #05XXX

bmProPro-medlem
12.364
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Kävlingepågen : Vad innebär "efter att lambda byttes av en firma"?
N46-motorn har fyra syresensorer:
- bank 1 upstream (regler)
- bank 2 upstream (regler)
- bank 1 downstream (monitor)
- bank 2 downstream (monitor)
Vilken var det som byttes?

Nej, finns ingen koppling mellan gasspjäll och syresensorer.
N46-motorn har dessutom ingen luftmassemätare (MAF sensor).
N46-motorn använder i princip aldrig gasspjället (fast det används dock vid tomgång).
Mer om allt detta längre ned i mitt inlägg.

En generell notis här - är ju fullt möjligt (och troligtvis sannolikt) att du har två eller ännu fler fel där vissa samverkar medans vissa är helt ortogonala med varandra. Knaset med gasspjället kan ju vara helt orelaterat till misständningen exempelvis.

Intressant!

Är ju definitivt något knas med gasspjället.

Notera dock att texten till felkoden 0x2CFA har några fel i sig.
Denna felkoden handlar om potientiometer #2 (medans felkod 0x2CF9 handlar om potentiometer #1).
De fick det rätt på extrakoden iallafall (på 0x2CF9 står det CDKDK1P medans det på 0x2CFA står det CDKDK2P).

Oavsett så är det lite knas där.

Men gasspjället används inte till särskilt mycket på en N46-motor (förutom vissa scenarios) - i övrigt så hanteras allt av Valvetronic istället.

Ett av dessa "scenarios" där gasspjället faktiskt används är just att hjälpa Valvetronic med tomgångsregleringen.
Fast gasspjället används också vid motorstarter (tror inte det används när man startar motorn i varmt driftsläge), WOT (dvs fullast) och som backup för om Valvetronic skulle ge upp.

Men knas här ska ju inte påverka enskilda cylindrar (såvida det inte är så att alla går dåligt fast en går lite extra dåligt och blir då den enda med felkod - vissa motorstyrsystem kan bete sig såhär ibland medans vissa gör det inte medans vissa gör både och).

Hade du haft knas här kring gasspjället så skulle inte bara en enda cylinder gå som en påse nötter och alla andra perfekt (det är så jag uppfattar situationen)!

Men vad jag förstått av Kävlingepågen går den alldeles utmärkt på de övriga cylindrarna - det är bara cylidner #4 som strular (främst då vid tomgång).

@Kävlingepågen : Det skulle dock vara bra att få det bekräftat (om inte redan gjort) - via INPA eller liknande verktyg och körandes på tomgång - att de tre övriga cylindrarna går jämnt när den fjärde cylindern fjantar sig. Denna funktionalitet finns i INPA.

Just för att bekräfta med 100% att felkoderna reflekterar verkligheten (inte alltid det är så - speciellt när det gäller misständning).

Men gasspjället kan ju felsökas helt separat. Här är ju något som inte fungerar som det ska och måste åtgärdas oavsett. När man löst det och det fungerar som det ska och inga felkoder sätts kring gasspjället - då kan man kolla om misständningen fortfarande finns kvar (eller ändrat skepnad) och om det är exakt likadant som innan så har man ju fått uteslutningen av gasspjället "gratis på köpet" så att säga.
bmProPro-medlem
12.364
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Felkoderna 0x29CC och 0x29D0 är som sagt misständningar.

Och pekar mycket riktigt ut cylinder 4.

Texten verkar till och med peka ut att det är misständning i cylinder 4 i samband med den 3:e tändsekvensen.
Vilket nog borde stämma då tändsekvensen är 1-3-4-2 på en N46-motor (om jag minns rätt) - vilket gör att cylinder 4 är den 3:e tändsekvensen.

@Kävlingepågen : Gjordes det någon leakdown av cylindrarna förresten?

@Kävlingepågen : Är det någon som ens bemödat sig att lyfta på ventilkåpan och kolla att allt är kosher kring då främst mekaniken (alla delar inom ventilstyrningen) som är specifik för fyrans cylinder? Det är inte ovanligt att vissa cylinderspecifika delar går helt eller delvis sönder.

N46-motorer har ju ingen luftmassamätare (MAF sensor) - den mäter alltså inte hur mycket luft som sugs in.
Den estimerar istället luftmassan genom en komplex modell baserat på ett antal parametrar (främst då Valvetronic, VANOS, lufttemperatur, insugsundertryck och fan och hans moster). Men reglersyresensorerna (upstream syresensorerna) är dock en viktig del i denna styrningen!

Jag vill minnas att motorstyrsystemet försöker lägga sig på ett insugsundertryck på 50 millibar på tomgång. Undras vad din motor är på vid tomgång (kall respektive varm)? Fast med misständning så kanske det kan bli lite hursomhelst det värdet, men alltid intressant ju...

Men tillbaka till reglersyresensorerna då dessa spelar en central roll i N46-motorns bränslestyrning.

N46-motorn har ju två banker (bank 1 är cylinder 1+4 och bank 2 är cylinder 2+3) och har faktiskt reglersyresensorer på vardera bank!
Så en knasig syresensor på bank 1 kan ju definitivt skapa problem kopplat till cylinder 4. Men den kommer isåfall även att ställa till lite problem kopplat till cylinder 1 (men den av någon anledning påverkas inte lika mycket).
Det är därför det skulle vara intressant att se kvantitativt hur ojämnt cylinder 4 och cylinder 1 går jämfört med cylinder 2 och 3.
För om cylinder 4 går mycket ojämnt, cylinder 1 går lite ojämnt medans cylinder 2 och 3 går finfint - det är en indikation på att det är ett bank 1 problem!

Det som är intressant med reglersyresensorerna är att (om man gör en kallstart) så tar det ett litet tag innan de kan reglera. Nu har de uppvärmning så de kommer ganska snabbt upp i arbetstemperatur (de är redan uppe och arbetar innan motorn har kommit upp i sådan arbetstemperatur där den extra feta blandningen slås av). Eftersom vi både har open loop (reglersyresensorerna används inte för motorstyrningen) och kallstartsfetblandning igång samtidigt vid kallstart så kan man inte urskilja vilket av dessa två (eller om det är båda) som gör att den inte misständer lika enkelt i detta scenario.

Däremot så ska motorn klara sig utan reglerande syresensorer.
Det kan vara intressant hur en genomvarm motor på tomgång kommer att bete sig om den inte längre har några reglerande syresensorer. Då måste den förlita sig på alla inkommande värden (och har inget är-värde eller återkopplade värde att förlita sig på och således kan en defekt syresensor inte strula till det).

@Kävlingepågen : Men misstänker man en missvisande syresensor så är det bara att börja analysera. Du kollar vilka värden som upstream rapporterar och korskorrelerar det mellan bank 1 och bank 2, man gör sedan en sanity check av detta mot vad downstream syresensorerna rapporterar. Samtidigt kollar man hur mycket luft det beräknas som sugs in, kollar vad respektive spridare dikteras ha för öppningstider.

En delvis defekt spridare kan definitivt orsaka detta - den kanske har problem med att måtta ut små mägnder.
När motorn är kall så fetar motorsystemet på och det kanske inte märks lika mycket då det måttas ut lite extra.
Men när motorn blir varm så minskar man mängden och det kanske går ned till en nivå där spridaren har problem.
Och allt ovanför tomgång märks det inte då det är större mängder det handlar om då.

Enkelt att göra ett enklare test - gör bara ett relativt injector balance test.
Har gjort det massor av gånger - fångar inte allt - men när det fångar något så har det sparat massor med tid.
Jag overridar bränslepumpreläet och pumpar upp bränsletrycket
Länk
Länk
Därefter pulsar jag spridaren med ett visst antal pulser med fix längd
Länk
Och kollar sedan hur mycket bränsletrycket sjunker (och gör sedan detta på en good known eller på alla beroende på situation).

Att scoopa spännings- och strömkurvorna på spridarna kan också visa fantastiskt mycket (speciellt när man har good knowns att jämföra med). Man kan se när nålen börjar röra på sig och om det är problem vid just detta skede, om det är onaturlig spännings- eller strömnivåer eller om det är onaturligt mycket ringningar vid magnetfältkollapsen och så vidare. Finns så mycket intressant där.

Ännu roliga är att bara hooka up ett 2-kanals och scoopa spridarstyrningen på cylinder 4 och en annan good known cylinder (tex cylinder 2 eller 3 som är på den andra banken). Avviker sig spridarstyrningens mönster något mellan dessa två cylindrar? Hur är det mellan cylinder 1 och 4? Någon skillnad? Finns hur mycket roligt som helst att göra här!

EDIT: Om man misstänker att en spridare orsakar misständning på en specifik cylinder så är det ännu snabbare/enklare att bara göra en swaparoo - byt spridare mellan cylinder 4 och en annan good known cylinder.
Följer misständningen med spridaren så har du verifierat 100% att det är problem med den spridaren.
Men det här bygger på att man har tidigare verifierat att cylinder 4 har mycket tydlig, identifierbar och kvantifierbar misständning medans de övriga tre cylindrarna inte visar på någon som som helst misständning (vilket i sin tur är kopplat till det potentiellt strulande gasspjället som kan vara delvis inblandad i den dåliga tomgången). Så det faller än en gång tillbaka på att kolla hur de andra cylindrarna beter sig samt lösa problemet med det där gasspjället.
Visa användare
2.584
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
325 E46 - Alpenweiss mit Scorpion rör och ny optik ala 03.
318 E90 - Alpenweiss
Tittar jag i real oem hittar jag bara en "syresensor" och en "monitor". För min M54 så finns det 2 "uppstream" och 2 downstream".

OK. Jag har nog 2 oberoende problem. Tomgång har nog med spjäll att göra. Det där med "kopplingen" 1 och 4 är intressant.

Får grotta lite mer med INPA (håller på och lär mig det) :)

"Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV"
BMW CS #05XXX

bmProPro-medlem
12.364
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Just det, fanns ju en del olika varianter av N46-motorn (olika effekter förenklat sett men även en mindre slagvolym på en variant).

Inte några skillnader i just motorn (förutom då slagvolymen på den som används i tex E87 116i) i sig utan mer de externa komponenterna såsom detaljer kring insug och avgas.

Min E87 120i har ju 150 hk, medans en E87 118i (och din E90 318i) har bara 129 hk. Båda har samma 2-liters N46 motor - men det är "mindre avancerat" avgas/insug på 118i/318i.

Ser nu att det stämmer som du säger.
Du har ett mycket "enklare" single grenrör/katalysator med bara en syresensor (jämför med min E87 120i med dual grenrör/katalysator).
Länk
Länk

Vill minnas ditt insug är "enklare" också utan något DISA system - jämför ditt insug här nedan med mitt (som har DISA systemet där detalj #17 är dess ställdon)
Länk
Länk

Ok, eftersom du bara har en syresensor och en bank - GLÖM ALLTING jag skrev om syresensorer, cylindrar och banker :-)
Ditt misfire problem ÄR TOTALT ORELATERAT TILL SYRESENSORER whatsoever :-)
Ditt misfire problem är även TOTALT ORELATERAT TILL GASSPJÄLLET whatsover :-)

Hur kom vi in på syresensorer förresten? Att denna misständning uppstod i samband med att en syresensor byttes är bör endast vara ren tillfällighet - helt orelaterat till felet du har idag (iallafall är det man bör utgå ifrån om det inte finns något konkret som pekar på en syresensor som inte beter sig korrekt).

Gå inte efter svaga kopplingar - gå på hårda fakta :-)
Hårda fakta och siffror är det enda som gäller vid felsökning!
Det kan vara problem med syresensorn också såklart, men det fastställer man med siffror och värden.

Men yes, det är mycket troligt det är två olika fel.
Exempelvis är det fullt möjligt att gasspjället står för större delen av problematiken av tomgången (men problemet med misständningen på cylinder 4 kan samverka och förvärra problemet eller vice versa).
Så multipla problem kan vara ihopflätade med varandra - vilket inte är helt ovanligt vid felsökning.
Därför så skulle jag nog försökt lösa problemet med gasspjället först (då det är väldigt tydligt vad som är fel där och är även väldigt tydligt när det är löst och fungerar som det ska).
Därefter attackera misständningen (att utreda en misständning som främst uppstår på tomgång samtidigt som man har ett eventuellt annat fel som också fjantar till tomgången är onödigt krångligt). Ett kardinalfel vid felsökning är att försöka ge sig på allt på en gång - man måste bena upp och attackera en sak i taget och gå stegvis mot målet.

Fast fortfarande vet vi exempelvis inte något om följande högst intressanta/väsentliga fakta (dock relaterat till misständningen vilket rekommenderas att hanteras efter man åtgärdat gasspjället):
- Finns det någon synlig defekt skada på valvetrain runt cylinder 4?
- Hur ser misständningen på de olika cylindrarna (är allt 100% kosher på 1,2,3 och totalt kaos på 4)?
- Vad visade ett leakdown test på?

Det kan ju vara så förbaskat enkelt att din avgasventil på cylinder 4 är en aningens skadad. Kan lätt förklara misständningen. Ett leakdown ger ett svar svart-på-vitt svar rätt i näven på 3 minuter och allting är glasklart och ingen ytterliggare felsökning behöver göras (synd att felsöka i evigheter när det ibland är så enkelt att hitta svaret).

Men! Snoka gärna omkring lite där i INPA efter exempelvis data PID's för hur jämnt de olika cylindrarna arbetar samt såklart så många PID's du kan hitta om drosselklappen! Är en bra början att kunna gräva fram info att kunna analysera!
Is
2.202
Isåkare
Lexus IS250.
Jag gissar att valvetronic inte alls är inblandad på tomgång. När valvetronic motorn gick sönder på dotterns 120 N46 gick motorn hur fint som helst på tomgång och låglast, bara det att efter ca 2000 v/min hände ingenting.
Senare gick den oroligt på tomgång när den blev varm, det var hål i den isolerade slangen till vevhusventilationen.
bmProPro-medlem
12.364
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer, Valvetronic gör inte så tokmycket runt tomgång utan här arbetar gasspjället desto mer.

I det här fallet, iallafall enligt utsago, så är det endast kraftig misständning på cylinder 4 medans alla andra cylindrar är perfekta.

Således kan fel på gasspjället eller Valvetronic-systemet (gemensamma delar såsom styrning, ställdon och liknande) helt uteslutas - då det skulle påverka alla cylindrar.

Så därför behövs mer felsökning (dels för att bekräfta/dementera huruvida de övriga cylindrar uppvisar tecken på misständning samt att gå vidare med hypotesen om att det kan röra sig om multipla fel - exempelvis fel på gasspjället och fel på ventilstyrningskomponenter såsom ventiler och Valvetronic-fingrar unika för cylinder #4).
Men jag tror det kommer att trickla lite mer intressant data och information har framöver vad det lider - så vi väntar och ser! :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.