AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.162

E90 318 går bra när man kör men på 3 cyl vid tomgång (cyl 4)

Sida 1 av 2
Visa användare
2.584
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
325 E46 - Alpenweiss mit Scorpion rör och ny optik ala 03.
318 E90 - Alpenweiss
Har bytt tändspolar, tändstift och testat komp (bra på alla cyl).
Har provat att byta plats på spridare men felet ligger kvar på cyl 4. Bränsletrycket är normalt.

Några ideer? "Vanos" (om den har) eller heter det Valvetronic på E90?


"Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV"
BMW CS #05XXX

Visa användare
ProPro-medlem
12.366
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vilken motor är det?

E90 318i kom först med N46, sen vid runt 2008 kom den med N43 och och... Nä, stannade nog där för E90 (var nog F30 som fick N13 och N20 och sedan B48 för sina 4-cylindriga motorer).

N43 har direktinsprutning så ganska mycket mer komplicerat att swappa spridare på än de gamla vanliga hederliga motorerna med icke-direktinsprutning (som N46).

Så gissar det rör sig om en N46-motor.
N46-motorn har både VANOS (både insug och avgas) men även Valvetronic.
VANOS vrider steglöst kamaxlarna i förhållande till vevaxeln.
Valvetronic justerar steglöst lyfthöjden på insugsventilerna (och agerar därmed som gasspjäll i de flesta situationer).

Men både VANOS och Valvetronic arbetar på samtliga cylindrar medans du har problem på endast en cylinder (om din information är korrekt) - så från det perspektivet så verkar det osannolikt att något av dessa system är inblandade.
Men Valvetronic har individuella komponenter för varje cylinder och dessa kan gå sönder - men då brukar det oftast sluta fungera helt för den cylindern. Men går ju inte att utesluta att den gått sönder på något sätt som gör att den inte fungerar vid små ventillyft medans den fungerar (eller iallafall klarar någorlunda) att hantera lite större ventillyft. Men å andra sidan så är det just vid tomgång och kallstarter som gasspjället faktiskt arbetar tillsammans med Valvetronic (annars är gasspjället ställt öppet och all gasreglering sker med Valvetronic) - så det talar lite emot att Valvetronic är inblandat - men går som sagt inte att utesluta.
He
111
Henric_E
BMW X3 2.0D -13
Audi A3 2.0 TDI -07
Citroen Berlingo 1.6HDI-08
BMW 320i -06
Har du gjort ett hederligt gammalt "moppetest" och konstaterat att du har gnista på stiftet på tomgång?
Visa användare
2.584
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
325 E46 - Alpenweiss mit Scorpion rör och ny optik ala 03.
318 E90 - Alpenweiss
Spridarna har tagits av. Det sprutar friskt ur varje. Spelar ingen roll vilken man sätter in i 4an.
Nya NGK med jättefin gnista.

Jag har bette mecken att koppla ur Valvetronicen för att se om det ger ngn skillnad. Utöver det så verkar det vara tomt på ideer.
Ngt han reagerade över var att 1ans stift verkar gå lite torrt. 2 och 3 lite fett och 4 "superfett".

Inga konstiga missljud från motorn (kanske ett litet "slammer" mot 4an men det kan ju också vara lite bias på det).

Jag har bett mecken att om det inte sker ngt dramatiskt med urkopplad valvetronic så återställa bilen.
Provar med en "flush" och sedan blir det att sälja den som resevdelsbil om det inte blir bättre.
Det synd - för bilen är i övrigt i ett bra skick med justa sommarfälgar med nya däck. Vintrisar med nya däck.

"Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV"
BMW CS #05XXX

Visa användare
ProPro-medlem
12.366
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Flukta på den sekundära tändningsvågformen för att få ledtrådar om vad som är problemet inne i cylindern när felet uppträder
Länk
Länk
Visa användare
2.584
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
325 E46 - Alpenweiss mit Scorpion rör och ny optik ala 03.
318 E90 - Alpenweiss
Nog för jag kan både Mandarin, engelska och Thai men gällande det sista går jag bet Slangen :)

Det är ju lite surt. Lämnar in bilen för byte av lambda och handbroms. Får tillbaka ett "lik" .
Får se om jag orkar bråka för det är ju inte rätt att det skall bli så här.


"Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV"
BMW CS #05XXX

We
1.862
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Hur ser serviceintervallen ut för motorn? Jag fixade en kollegas Audi som misstände rätt rejält och det visade sig vara Audis motsvarighet till vanos som hade satts igen p.g.a. för långa intervall mellan oljebyten. Är valnos/filtret i den igensatt byggs det inte upp tillräckligt med tryck och timingen kan inte justeras tillräckligt med misständningar som följd.

Jag löste problemet på kollegans bil med att byta ut "vanosventilen" och göra ett oljebyte. Ser ut som N43 har liknande variant av vanosventil (2x), inte den äldre varianten av vanos som E46 som är mycket jobbigare att byta ut.
Visa användare
ProPro-medlem
12.366
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Kävlingepågen : Detta är mycket enkelt :-)

Du måste få din bil felsökt.

Du ska lämna in bilen för felsökning till en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik (här måste man skilja mellan verkstad och verkstad - allmän reparation har inga likheter överhuvudtaget vare sig i kompetens eller utrustning med felsökning/diagnostik).

Yeah, it's that easy! :-)

Jag tycker du har gjort vad du kunnat för att felsöka själv och det tycker jag är värt att prova för ibland har man lite tur att det är lite enklare fel att diagnostisera. Men här verkar det vara lite knepigare och då är det dags att släppa taget och lämna in den.




Endast cylinder 4 misständer.
Inga misständningar alls på någon av de andra cylindrarna.
Så gemensamma komponenter som VANOS och Valvetronic är inte så tokhögt på usual suspect listan (däremot kan ju enstaka Valvetronic-komponenter för just cylinder 4 gått delvis sönder på något knäppt sätt och skapa en jobbig situation för just den cylindern).

Här utgår jag naturligtvis att man noga undersökt misfire counters och cylinder contribution och mätt och kollat på graferna för att verifiera att ovanstående stämmer.

Annars tittar man ju från lite fel vinkel och då är det bäst att gå tillbaka till ruta ett och börja om där.

Men allt detta vet den servicetekniker som ska felsöka din bil :-)




Synd, du pratar alltså inte elektroniska :-)

Serviceteknikern som ska felsöka din bil vet ("alla" vet vad detta är).

Nä, men allvarligt så är secondary ignition waveform något förenklat hur spänningen ser ut (mellan tändspole och tändstift) när tändstiftet futtar eld på blandningen i cylindern. Fast man tittar både före, under och efter själva förloppet (då alla faser är av intresse).

I bilderna i mitt tidigare inlägg (skopat på min egen motor) så ser du
* slutet av dwell time (tändspolen laddar upp energi)
* tändlinjen
* brinnlinjen
* tändspoleoscillationer

Jag ser att spänningen i tändstiftet når upp till 15 900 volt innan gnistan vill skapas och ta ett skutt.
Avvikelser här (både för höga och för låga volt) indikerar på olika typer av problem som man kan jaga efter. Exempelvis om gnistan piper iväg någon annanstans än vid tändstiftets gap syns detta direkt här (och massa andra fel kan ses här också).

Därefter följer en fin brant drop till brännlinjen som ligger stabilt på runt 2700 volt och varar i 1.515 millisekunder (eller 7.98 grader på vevaxeln - yes tomgången låg just här på 878 rpm).
Den här delen kan berätta otroligt mycket hur "arbetsmiljön" ser ut för gnistan. Bara några exempel som är det turbulent? Är blandningen homogen eller stratifierad? Är det magert? Är det fett? Och mycket mycket mycket mer.

Till slut har du ringningarna (tändspoleoscillationer). Det är överbliven energi som "ventileras" ut (energi omvandlas fram och tillbaka mellan elektrisk energi och magnetisk energi helt enkelt tills det mesta övergått till värmeenergi). Även här finns en del info som exempelvis hur mycket överbliven energi fanns kvar



Visa användare
2.584
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
325 E46 - Alpenweiss mit Scorpion rör och ny optik ala 03.
318 E90 - Alpenweiss
Thx Slangen.
Intressant. Såpass att jag har haft det som kvällslektyr här på hotellrummet.

Skall suga lite på det här och även ta ett snack med mecken (han har jobbat på BMW vilket iofs inte innebär kunskap).
Är jarls ngt att rekomendera eller Need 4 speed?


"Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV"
BMW CS #05XXX

Ma
1.174
Matthias
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Både Jarls och NFS brukar rekommenderas. Har själv varit en del hos NFS och alltid nöjd.
Visa användare
2.584
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
325 E46 - Alpenweiss mit Scorpion rör och ny optik ala 03.
318 E90 - Alpenweiss
Har fått ett förslag på att det är ett mekaniskt slitage i valvetronicsystemet där jag rekomenderas att höjja grundläget på valvetronic med cirka 1-2mm och som regel märks en markant skillnad.
Det skall kunna gå att göra via en dator. Räcker typ INPA då eller behöver man ngt annat?
Skulle det inte bli 100 så är nästa tips att lyfta kåpa och kolla kamkedjetimingen?


"Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV"
BMW CS #05XXX

Hej! Jag hade ett liknande problem på min bil,och var på BMW och provade att ändra grundläget på valvetronic,men den gick bara sämre.
Fick då tipset att ta bort kabeln till valvetronicsensorn,och har nu kört mer än 600 problemfria mil. Nu får gaspjället jobba hela tiden och kanske har en mindre höjning av förbrukningen
Felkod finns vid avläsning på valvetronic men gula motorlampan lyser inte

Jag bytte tändstift,tändspolar,flyttat om för att försöka flytta felet med misständning,men cylinder 1+2 dök upp hela tiden
Enligt en BMW mekaniker är felet att kondens i motorn "fräter"sönder vippor+ytan på
den axeln som jobbar för valvetronic
Dom delarna finns bara som originaldel vad jag kunde se, så med arbete och reservdelar blir kostnaden betydligt mer än vad jag betalade för bilen

Hoppas att du får till det på nåt sätt

/Thomas
Visa användare
2.584
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
325 E46 - Alpenweiss mit Scorpion rör och ny optik ala 03.
318 E90 - Alpenweiss
Mecjen kopplade ur valvtronicen och den gick lika "illa" dvs 3 cyk,
Om felet nu är relaterat till "slitage" i valvtronic för cyl 4 bode den väl gå "bättre" (dvs på alla cyl) då den går på gasspjäll.
Med valvetronic går den en stund innan motorlampa tänds men med systemet urkopplat tänds lampan direct.
Kan det vara ngt annat koipplat till valvetronic som spökar?


"Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV"
BMW CS #05XXX

We
1.862
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Jag tror att det är som det ska att motorlampan tänds direkt med Valvetronic urkopplad, ECU märker att kontakten inte är i alternativt att det är kabelbrott. Att motorlampan tänds efter en stund med kontakten i ser jag inte heller något konstigt med, det tar en stund innan ECU:n upptäcker att det är något som inte stämmer.
Visa användare
2.584
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
325 E46 - Alpenweiss mit Scorpion rör och ny optik ala 03.
318 E90 - Alpenweiss
Tack W.

Skall träffa Jarls i morgon så ------ i'll be back.


"Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV"
BMW CS #05XXX

Is
2.202
Isåkare
Lexus IS250.
Vanligaste felet vid den symtomen är insugsläckage vid den aktuella cylindern.
Insugspackning eller nån slang kopplad till 4ans insug.
En klassiker på gamla Golf när 3ans cylinder inte gick på lågvarv, hål i slangen till bromsservot.
Felsök noga mer startgas, spruta runt insuget när motorn går, ökar varvet har du hittat en läcka.
Visa användare
2.584
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
325 E46 - Alpenweiss mit Scorpion rör och ny optik ala 03.
318 E90 - Alpenweiss
Jarls har kollat.

De kunde justera valvetronic så den fungerade som den skulle. Dock så blev det ingen förändring när han justerade lite - fortfarande knas med 4an. De satte i andra stift, testade med en ny tändspole, bytte spridare men ingen skillnad.
Mätte komp och det var ok (över 9.5 kg på 1,2 och 4 men 8.5 på 3?
De mätte även upp kablar till tändspole men de var OK dvs inge brott eller dyl.

Det som förbryllade dem var värden från 4an som var "way off" så det enda de hade kvar att "gissa" på var att det är ngt med styrbox eller ventiler. Men att byta det eller felsöka gjorde att jag sade tack för mig (och tackade dem :))
Nu ligger den ute för 15000 kr och får bud på 12000 kr men då jag inte har ngn större brådska så får den ligga ute med det priset.

Så min sista fråga är - ngn ny input med den nya infon?

Känns surt att den gick bra när vi lämnade in den för ett byte av lambdasonden. Kan man sabba t.ex styrbox om man på ngt vis skulle kortsluta trådarna på lambdan (a very longshot)?
För man kan väl inte ha sådan otur att den skulle pajja i samma ögonblick som man lämnade över nycklar till mecken?

Nåväl! Det blir ingen E90 med 4 cylinder. Jarls sade att sexorna är OK så...... kanske en sådan.




"Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV"
BMW CS #05XXX

Visa användare
ProPro-medlem
12.366
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kompressionstest är ett väldigt grovt test och bara för att det visar ett bra värde betyder inte att allt är som det ska.
Vid felsökning så är det rutin att följa upp det med leakdown test samt ICP test (in cylinder pressure dvs man mäter trycket kontinuerligt i just den cylindern exempelvis på tomgång och snabba gaspådrag). Dessa tester visar saker som ett kompressionstest helt kan missa.
Inte ovanligt man upptäcker problem med ventiler och kan då även specificera om det är insug, avgas eller båda som är problemet.
Det följer man även upp med ett boroskop och är inte ovanligt man ser lite ovanligheter då.
Detta ser man normalt sett annars först när (om) man lyfter toppen. Att kunna fastställa och bekräfta problemet och dess omfattning (och ibland fånga på bild) med en relativt hög sannolikhet utan att lossa en skruv på motorn och kunna ge denna diagnos till kunden är oerhört kraftfull (med denna information kan man ha bättre dialog med kunden om lämpliga vägar att gå framåt och bättre estimat på kostnaderna). Information är allt. Ju mer information du har vid ett beslutstagande ju bättre är det.

Problem med styrboxen ser man direkt om man skopar ett gäng lämpliga signaler och är ganska lätt att bekräfta om det är ett problem där eller om man kan utesluta det helt och hållet ( i det här fallet har man även fördelen att man kan jämföra med ett gäng good knows då det endast är styrningen av en enstaka cylinder som felsöks här).

Notera att ingen direkt felsökning har hitintills gjorts (att byta delar på måfå är inte att felsöka).
Visa användare
2.584
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
325 E46 - Alpenweiss mit Scorpion rör och ny optik ala 03.
318 E90 - Alpenweiss
"skopa ett gäng med lämpliga signaler"?
Vad bertyder det?


"Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV"
BMW CS #05XXX

Visa användare
ProPro-medlem
12.366
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Man kopplar in sitt flerkanals oscilloskop och kollar hur spänning och ström ser ut på styrsignalerna av de komponenter man är intresserad av (i det här fallet spridare och tändspole).
Avviker exempelvis styrsignalen till tändspolen (amplitud, ström, intermittenta bortfall, timing eller dylikt) så är det ju en indikation att något längre upp i kedjan orsakar problemet. Samma sak med styrsignalen till spridaren.

Om dessa styrsignaler är korrekta så ligger ju felet inte i styrenheten - eller hur?

Yeah, it's that easy! :-)



Men... Ett vinstdrivande företag kan inte arbeta gratis. På moderna bilar är det enormt tidsödande att felsöka pga den enorma komplexiteten som vi har idag - vilket leder till mycket höga felsökningskostnader.
Någon som i princip ingen bilägare idag förstår och därmed inte är intresserad av att betala.
Så jag har full förståelse att majoriteten av verkstäderna inte har så stort intresse av att utveckla sig inom det området och att lägga mer tid på det (för den kostnaden måste isåfall skrivas upp på andra områden som reservdelar, timkostnad för övriga tjänster och så vidare).
Idag felsöker man och reparerar man mindre och mindre - bilar är idag slit och släng varor (precis som all konsumentelektronik). Du använder den tills den börjar krångla, sen gör du dig av med den och köper något nytt.
Visa användare
2.584
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
325 E46 - Alpenweiss mit Scorpion rör och ny optik ala 03.
318 E90 - Alpenweiss
Flerkanals oscilloscop har jag på jobbet och där finns även "electronikare" så jag får kolla om jag kan locka med mig ngn hem mot lite öl och mat :)

Håller med dig om det där med ftg - de är mer reservdelsbytare än mekaniker vilket är trist. Jag tillhör the old school och är fortfarande naiv (trots erfarenhet) och tror att det finns någon bilmeck kvar (inte den jag använder) :)

Hade jag haft ett eget garage med lyft hade mina bilar varit i mint cond konstant då intresse och klurighet har jag och jag är inte rädd för att skita ned mig.
Dock så blir gränsen nu pga av avsaknad av det ovan begränsad till storheter som båtmotorn och gräsklipparen :(

men jag skall ge E90an en match till eller 2 innan jag ger mig.

Tack för engagemanget.

"Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV"
BMW CS #05XXX

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.