AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
471

Köpråd 6 serie 6 F12 (2011 - 2015) Coupé Pre-facelift

mg
50
mgscolieri
e46 330ci manuell m-sport
f36 428 xdrive -15
Har skannat marknaden lite och tycker dessa pre facelift modeller verkar vara väldigt prisvärda för vad man får. Tittar lite på youtube och läser forum om hur tillförlitliga dessa bilar är beroende på motormodell etc. och har hitills fått ett bra intryck, inte att jämföras med t.ex tidigare generation 6 seria 645i där man hört så mycket problem om.

Är hyfsat händig själv, och känner personer som kan hjälpa till att laga lite mer komplicerade saker - sourcar alla mina delar från Tyskland så med detta i åtanke bör det kanske inte leda till ett mardrömsägande i form av dyra reparationskostnader.

Just nu äger jag en e46 330ci 5 MT som går som en dröm - bytt alla byssningar i underredet, armar och övriga suspension components. Bilen dricker olja men det är ju så med m54. Tidigare har jag ägt
e39or och e34. Jobbigaste var nog med e39an när autolådan krånglade.. Har också ägt en f36 428i där jag inte alls hade några bekymmer, men tyckte den var väldigt tråkig med sin båtiga comfort xdrive suspension (mitt misstag att jag trodde M sport paket hade m sport suspension med men icke xdrive modeller... :/). Vet att 6 serie är en helt annan typ av bil med betydligt mer elektronik än e46 såklart.

Har bara kört på raka 6or så överväger att köpa 640in med N55 motorn, eller hur skulle ni jämföra den med N63an i 650n? Tanken är att köra bilen då å då på sommaren, återställa den till så nära fabriksskick som möjligt och ställa undan den på vintern. Sen så vet jag inte om jag i framtiden kommer våga steg 1 n55an med allt vad det innebär - men inga planer på det i närtid, får se vad jag tycker om bilen först. Idealt hade varit en RWD modell med m sport fjädring, bilen är ju stor men väger inte så mycket så föreställer mig att den kan kännas hyfsat sportig, men mer åt grand tourer hållet såklart. Kommer ha kvar min e46 330 för agiliteten.

Någon som ägt en 640 eller 650 pre facelift som kan tycka till? :)

/Matias
mg
50
mgscolieri
e46 330ci manuell m-sport
f36 428 xdrive -15
Också hört att tidiga N63 dvs. icke TU versioner ska undvikas så om det är en 650 bör det vara -13 eller senare!
Visa användare
3.133
AlexanderK
I3 120
Z4 E89 23i manuell
Jag har också läst om att V8:an i E6X kan krångla. Vet dock ej hur vanligt det är, men att jämföra en bil som är ca 10 år gammal med en bil som idag är 15-20 år gammal och typiskt gått dubbelt så långt är ju inte riktigt rättvist.

Däremot är ju F12 betydligt snyggare med en massa funktioner som inte den föregående modellen har. Skulle jag vara du så skulle jag hitta en som har den feta styrratten/joysticken - om den fanns på Pre-Lci. Annars brukar ju dessa vara välutrustade.
Visa användare
3.748
Sani
640iM Cab -12
Har inte kört 640i, men 650:n är ett monster :) Det valet handlar om prestanda, vill du ha en kvick bil eller en snabb bil? V8-mullret ska inte underskattas heller.
Är du duktig på att meka, kanske det är värt besparingen att köpa en pre-facelift - personligen hade jag inte vågat dock.
Men någon lätt bil är det ju inte, då min iaf (med X-drive) passerar 2 ton.. En definitiv GT-bil är det, ja.
Sedan kanske jag är jävig, men F06 (Gran Coupe) är ju överlägset snyggast! (Och mest praktisk)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.