AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
7.285

Varför skall jag inte välja en Tesla MY framför nya i5 40 eDrive?

Sida 6 av 6
16.378
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Man beställer skylten själv. Det är enbart leveranser till Tesla som är i blockad.

Visa användare
7.669
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Precis, den skickas hem per post som jag förstått det. Exakt hur det kommer gå till vid leveransen skall jag låta vara osagt. Men i värsta fall får man väl ta med sig skylten och sedan knäpper man fast den vid utlämningen.
Vissa verkar tydligen få hemleverans på något vis.

/Anders
Visa användare
7.669
Kristoffer_L
992 GT3 -21
En kort återkoppling på tråden. Volvon är bortbytt och det blev en Tesla MY som förmånsbil istället för i5. Nu har jag kört ett par hundra mil i Teslan. Ångrar jag mitt val? Skulle jag valt en i5 istället? Hur är Teslan när man som jag kört ”riktiga” bilar och kör långa sträckor ett par gånger i veckan? Hur påverkade strejken leverans av bilen? Har samlat några reflektioner nedan.

1) Ånger? Nej inte alls. Funkar förvånansvärt bra med Teslan. Det är dock långt ifrån en perfekt bil men helheten gör den lätt att leva med och på det hela är jag nöjd. Riktigt nöjd till och med. Gillar följande:
- Ärlig räckvidd. Snål i hög fart (130). Klarar lätt resan till kontoret på 30mil utan stopp.
- Bra sitt och ljudkomfort! Fantastiskt ljudsystem som på en Volvo eller Porsche kräver Burmeister eller liknande high-end.
- Slipper appar vid laddning och bra tryck i Superchargers på vägen.
- Fullt godkänd byggkvalitet interiört!

2) Vad är inte så bra?
- Fjädringskomforten är inget vidare på sämre underlag. Exempelvis betongsträckan på E6 genom Halland med alla sina skarvar ger ett stötigt gungande. Detta trollade ex Volvon eller Porschen (Macan) bort helt. På vanlig asfalt går den fint dock!
- Regnsensorn (Autoläget) är precis så usel som det skrivs om på olika forum. Dessutom irriterande att behöva fippla på skärmen - när det regnar är ofta sikten kass och då skall ögonen vara på vägen. Tycker jag iaf.
- Vissa delar är av högst tveksam kvalitet. Tvivlar på att laddluckan (troligen tillverkad av kexchoklad?) kommer hålla leasingtiden ut. Men vi får se.
- Ett överoptimistiskt navigationssystem som ofta vill att jag skall köra till dess det bara är 5% kvar i batteriet. Så man får in och justera ibland…

3) Leveransen gick bra trots strejker. Blev försenad med tre veckor pga Tesla ”tappat bort min bil”. Men de hittade en ny likadan på fabriken i Berlin så den skickade de hem och då tog det mindre än en vecka. Som kompensation fick jag gratis el på Superchargers under de första 100 milen. Alltid något!

Inga andra konstigheter mer än att jag fick hämta bilen i Trelleborg istället för Malmö. Hamnen i Malmö sympatistrejkar tydligen med IF Metall så Trelleborg tjänar säkert en del på att fartygen kommer dit istället. Regskylten satt på bilen och detta distribueras via leasingbolaget direkt numera.

Sen är det lite risky med elbil att aldrig vara helt säker på att bilen laddat tillräckligt när den står på delade publika stolpar över natten. Ex hade den bara 70% efter 15h laddning inför en längre resa. Så då fick jag tajma in ett extra laddstopp. Men det är ju inget Tesla kan klandras för utan gäller alla elbilar. Kan ju exempelvis vara ett problem inför en längre skidresa med övernattning längs vägen.
bl
2.146
blixten
325i -88
Tack för info Kristoffer!
Visa användare
868
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Bra med lite 1:a hands nyanserad info, tack!

Visa användare
3.749
Sani
640iM Cab -12
Kexchoklad hahahaha :D
St
1.380
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT

Tesla Model Y Performance

Kristoffer_L: Hur känns Teslan så här 10 månader senare?

Jag instämmer i din bedömning, vill dock tipsa om följande:

- Regnsensorn, jag kände samma frustration inledningsvis men dutta på knappen för torkarna och scrolla med vänstra hjulet på ratten så slipper du pilla på skärmen.
- Laddluckan känns racklig men vi har inte haft några problem trots drygt 10 000 mil i Norrbotten där den mestadels står ute. Så väl exponerad för snö/is/kyla.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.