Sida 5 av 6
|
|
---|---|
homeros: Har du sett bilarna i verkligheten? Model Y är gigantiskt mycket större än IX1. IX1 är dessutom precis lika enkel i utförandet, inte nån premiumbil invändigt direkt. IX3 var omodern redan för flera år sen, förstår inte vem som skulle köpa en sån idag. |
|
@homeros: Jag håller i sak med dig att jämförelsen är udda, men nu var det för femtioelfte gången frågan om en förmånsbil via jobbet - en av Sveriges större arbetsgivare med omutbar bilpolicy. Här gäller inte full frihet som vid ett privatköp eller som egenföretagare (MedKänsla ex) att välja lite vad man känner för. Här har vi en lista på godkända bilmodeller. De enda två modellerna på listan som i princip uppfyller kraven är MY och i5. Hoppas att du förstår lite bättre nu. Det är inte enkelt att hänga med i svängarna i en tråd på fyra sidor 😁 @Verdi2: Jag kör inte tillräckligt mycket i tjänsten för att det blir intressant med milersättning. Och gillar inte heller att binda upp för mycket kapital i vardagsbilen om jag inte måste. Jag har knappt 30mil till kontoret dit jag veckopendlar (och ibland dagspendlar tom). Tycker det är mycket roligare att lägga mina egna surt förvärvade slantar på riktigt roliga bilar som man kan njuta av på bana eller andra sammanhang. Det är så jag resonerar och alla får ju göra som man vill 😄 |
|
Kristoffer, ja men då kan ju jag också hävda vilka dyra bilar som helst om jag ändå inte behöver lägga nåt bakom påståendet. ;-) |
|
@Löwet Jo men det känns ju ännu mer konstigt att jämföra en sedan med en ”SUV” som model Y ändå är. IX1 är ju faktiskt större än vad man tror och den BMW som även pressen jämför mot model Y. Länk Länk Länk |
|
@ Kristoffer_L. Inga problem , det här forumet har även några år på nacken och lite svårt att skriva/läsa via mobil/padda😉 | |
@verdi2: Kontoret ligger där det ligger och jag bor där jag bor så därför kan jag just därför häva ur mig vad jag vill eftersom din fråga bara var en hypotes. Därför fick du ett hypotetisk svar tillbaka. Men tar jag motsvarande tjänst i ex Danmark som ligger där jag jobbat i många år tidigare, och valt bort förmånsbilen hade en Cayenne hybrid eller GLE AMG med 7-säten legat mycket nära till hands om jag skulle köpa en egen bil och kanske köra 2000mil per år. I dagsläget. Men det är precis som din tidigare fråga just bara en hypotes. Men inte alla omöjligt att det blir verklighet den dagen jag väljer att byta jobb. Och då får man se hur världen ser ut då. | |
Jag ser Inger konstigt med att ha en Y eller I5 i vågskålen. Så är det ju ofta när man ska välja. Ska jag ta den här för att jag värdesätter detta, eller skakar gå på det här valet för Justedt här vill jag nog lägga pengarna på, eller kanske för att jag inte tycker det är värt att lägga extrakostnaden. Helt normalt för mig. Jag beställde 2021-06 en I4 M50 men ändrade mig några månader senare och fann en lagerbil X5 45e, totalt olika bilar, med olika fördelar. /Anders |
|
Jag finner diskussionen intressant som ni haft. Vi tittar på en ny familjebil. 2 vuxna, 2 småbarn. Vi står lite mellan Model Y RWD och Bmw ix1 xdrive 30. Jag har hittat en trevlig lagerbil på bmw och dom har en kampanj nu så den blir ungefär lika dyr som teslan. Båda två har sin fördelar och jag håller med i mycket som ni skrivit. Måste bara hinna provköra Bmwn först. Förhoppningvis kommer det en kampanj på rwd modellen också i slutet av kvartalet och då kanske det är det som fäller avgörnadet. Sen är ju frågan om det är vettigt att lägga så mycket privata pengar på en bil? Men vi kör 2500mil per år och tiguanen vi har nu har hållt värdet gabska bra i 4 år så känns nästan som ett måste att byta snart.. ?? |
|
thekinglives |
|
Så ett tillval som ingen köper är alltså argumentet att man inte ska köpa Tesla? Finns det ingen hejd på låtsasargumenten? |
|
Det där med vindrutetorkarna kan jag iofs förstå kan ge psykbryt för vem som helst, särskilt om man som jag kör väldigt långt varje år. Men har snackat med flera kolleger och de har inte riktigt samma erfarenheter av vindrutetorkare som lever sitt eget liv. Kan mycket väl vara situationen i sig eller baserat på den individuella bilen i fråga. När det gäller funktioner som går att köpa som extrautrustning men som inte funkar ännu - är det något större issue egentligen? På de Tesla-center jag varit på har alla säljare informerat om detta.. konstigt att det kommit som en överraskning för amatörkillen i videon. |
|
FSD kommer aldrig att fungera med nuvarande teknik. Har hört en del klaga på vindrutetorkarna. Är inte helt såld på att använda kameror för avståndsbedömning, som regnsensor och som parkeringssensorer. Tycker det är ett onödigt snålande. |
|
Jag är inte heller nöjd med vare sig farthållare eller regnsensor. Men det är inte tillräckligt dåligt för att köpa en sämre eller dyrare elbil för det.. Teslas hantering av FSD är förstås usel men ingen tvingar någon att köpa det och vid det här laget är det ingen hemlighet att det inte kommer. Då får man vara oerhört korkad för att kryssa i det tillvalet. |
|
thekinglives |
Visste inte att de upplyste om detta, killen i videon verkar ju inte helt nöjd iallafall, men han kanske är missnöjd i allmänhet. Något lustigt är det dock med Teslorna, eller kring Teslorna, jag har märkt att de kör oerhört sakta, kör lustigt, de kan ligga och slipstreama, även nu när det är halt. Förstår ju att det är för att öka räckvidden/spara el, men det har ju blivit lite av ett problem, ett problem som drabbar även icke Teslakörare. Inte lika allvarligt som epatraktorproblematiken, men lite ditåt. Det skulle väl kunna vara ett argument att inte köra/köpa Tesla? |
Man ser det man vill se... | |
Vad vill du med dina inlägg kingen? För det första är väl Esse i filmen en person som figurerar i E-tron grupp på FB. Sen ditt senaste inlägg? Jämföra Tesla förare med EPA? Mår du bra? /Anders |
|
thekinglives |
Jo tack Anders,det är ok. Och du? tack för din "MedKänsla".;) Epa....Tesla snöret var lite an antydan att det är lite muppigt att äga/köra Tesla, men det är nog som Verdi skrev "man ser vad man vill se" En i5 E drivE tycker jag inte har riktigt samma muppfaktor, vad tycker du? Du kanske är så stabil i skorna att du skiter i muppfaktorn? |
Det finns ingen "Epatraktorproblematik" i dagens trafik. Förstår eller vet man inte skillnaden mellan A & EPA- traktor saknar man trovärdighet i fordons och trafikrelaterade spörsmål. Länk |
|
Liten uppdatering i tråden - trots alla skriverier verkar inget stoppa Tesla från att leverera min kommande MY i början på nästa år. Enda avvikelsen mot normal praxis är med vinterhjulen som ju måste sitta på såhär års. Däcken kommer ligga lösa i bilen vid leverans och så får jag en värdecheck för att låta en intilliggande däckverkstad montera och förvara sommardäcken tillsvidare. Alla sätt är bra utom de dåliga som det heter. |
|
@kristoffer L Hur löser du problemet med registreringsskylten? |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.