Sida 4 av 6
|
|
---|---|
Sen skulle jag själv iofs inte betala 63 tkr för en metallicfärg och vinterhjul. Där försvinner en del av "förtjänsten", när ex vis vit metallic kostar gratis, de 28 tkr har man max tillbaka 5 tkr på skulle jag tro. Vinterhjulen skulle jag köra eftermarknadshjul alternativt lösa däck som jag kör på min IX. Här är nån i Tesla gruppen som köpt dessa 21" Länk /Anders |
|
Ja det får vi hoppas. Fick bekräftelse via mail också. "Hej Mårten, Du har både prisreducering + räntekampanj. Vi jobbar som vanligt och alla våra leveranscenter och butiker har öppet. Vi gör vårt bästa för att leverera bilarna som planerat. Spåra din leveransuppskattning i din Tesla-app, vid ändringar kontaktar vi dig via SMS." |
|
Juste, grattis! Var måste man hämta den? /Anders |
|
Huddinge tror jag. Men det är ju snabbt gjort. Färgen har jag valt för egen del. Jag gillar inte riktigt vita bilar och på just Tesla är vitt så väldigt dominerande också. Den nya silverfärgen (Quicksilver) och den mörkröda (Midnight Cherry) är relativt nya och finns bara från Berlin-fabriken. Tror det är värt mer än 5 tkr som begagnat också. Tycker 35' för 21" originalfälgar är ett hyfsat bra pris. Köper man fälgarna du länkade till så kostar fälgarna 12 196:- och däcken går på ca 13 000:-. Det tillkommer även däcktryckssensorer för ett par tusenlappar samt montering. Så 27-28 tkr går kalaset på. Då har du eftermarknadsfälgar och 19" istället för att ge 7-8 tusen till och få original 21". Lösa däck kan man köpa men de går på ~14 tkr till 21" och så ska de växlas för några tusenlappar varje år. Jag tror inte man tjänar jättemycket om man ska ha bilen 3 år. Finns ju ett värde kvar i fälgarna då också. |
|
Kort uppdatering- beställde en MY LR precis efter att ha snackat med leasingbolaget. Jag räknar med att strejker mm endast får marginell effekt då bilen ändå hämtas 1/2 nästa år. Tydligen levereras det fortlöpande bilar så Tesla hittar väl luckor i blockaden på något sätt. Kör på en solid svart med ljus interiör för lite mer lyxkänsla och rymd. Svart trollar ned storleken lite på bilen vilket jag gillar. Tack för all input och engagemang från communityn! Uppskattas. Det var inte ett lätt val men jag tyckte merkostnaden för i5 inte var värt det i slutändan. Bilen är brutalt stor på utsidan och diffen blev till slut 3000kr per månad i förmånsvärde vilket jag inte hade lust att betala för en BMW denna gång. Trots mer flärd och lyx gav inte eDrive 40 någon mer USP. Men det blir byte igen om 3 år så då får man se vad BMW har att tillgå då. |
|
Så tråden resulterade i två nya Y. Intressant. Har aldrig provat LR. Det är ju onekligen mkt bil för pengarna båda. De är ju nu dock extremt vanliga, ungefär som vår tids Passat :) Vad hände förresten med upphämtning stället vid Arlanda? Betydligt bättre än Huddinge tycker jag. /Anders |
|
Ja det är lite tråkigt att den är så vanlig. Jag gillar ju svart också men har i princip haft svarta bilar i över 10 år på raken. Som jag skrev så är jag inte helt såld på Model Y. Hoppas jag vänjer mig. Annars borde jag kunna komma ur den hyfsat enkelt med tanke på det nedsatta priset och den låga räntan på leasingen. |
|
Verdi, kan du inte ta kortare leasetid med DNB om du känner dig osäker? Jag fick iaf 18 mån på Santander | |
Skulle jag köpa bil för egna pengar hade det aldrig blivit en LR. Men nu hade jag ju en del begränsningar att förhålla mig till då det var frågan om en förmånsbil. Vårt nuvarande car allowance är alltför lågt och med tanke på milen jag kör per år går det aldrig att räkna hem. Vill jag får en annan typ av körupplevelse finns det tack och lov annat att tillgå som sagt 🙂 Men det är en annan story! | |
Jag kör numera alltid 12 mån leasing. Går sedan att förlänga om man vill. Idag kan man annars se ett leasing avtal som helt bundet. Finansbolag godkänner ej förtidslösen. /Anders |
|
Vad hade du köpt om du fått välja fritt Kristoffer? _pancho_ & Anders, Det spelar väl inte jättestor roll vad det är för leasingtid? Första året är man ju låst till överföring av kontraktet om man vill bli av med bilen men sen kan man väl lösa ut bilen och sälja om man vill? Eller är det låst hela kontraktstiden numera? |
|
Leasingavtal gäller. Kör du 36 mån kan du normalt numera inte förtidslösa utan då är det överlåtelse som gäller. /Anders |
|
Åh fan. När hände detta? Överlåtelse är väl det enklaste och mest förmånliga i vilket fall, även om det förstås utesluter privatköpare. Råkade gå in på Teslaforumet och läsa lite i en klagotråd om vindrutetorkarna och autopiloten och så läste jag den här artikeln: Länk Är så jävla irriterad på Elon Musk och hans skitsnack också. Skulle vara förbaskat skönt att slippa hela cirkusen. Så här uttalade han sig för snart 8 år sen. Han säger exakt samma sak idag. Finns inte mycket som tyder på att han blir sannspådd den här gången heller. Men fanboysen bara fortsätter svälja skitsnacket. Kommer hela tiden nya fanboys och byter av de som tröttnat... “It’s probably better than a person right now” at driving, Musk said during a conference call with reporters. Musk also expects rapid improvements over the next 24 to 36 months, when a Tesla “will be able to drive virtually all roads at a safety level significantly better than humans,” he said. Tesla tweaks the software running its vehicles by analyzing data from the hundreds of millions of miles driven by current owners. The automaker is constantly updating the autopilot software, which it still considers to be an unfinished “beta” product’ Elon Musk 2016-01-04" |
|
FSD är en ren blåsning, det är inte nära ens. Helt sanslöst att sälja det för 70 tusen under förespegling att "det kommer snart" under många års tid. Det är 10> år bort i min mening och även då kommer det inte kunna köra de mest komplicerade miljöerna tror jag. Men man behöver varken tillhöra Teslakulten eller beundra/hata Musk. Det går fint att bara köra bilen också för dess egna förmågor som är rätt bra som helhet trots allt. |
|
Haha, jo jag vet. Har gjort just det i över 6 år. Känner mig enormt kluven till Tesla. Känner både behov av att försvara Tesla när de får okunnig kritik som faktiskt inte stämmer och behov av att distansera mig från varumärket och Elon Musk och kritisera på områden där jag tycker det är befogat. |
|
Senaste två åren skulle jag säga. Det har med momsen att göra skylls det ofta på. Överlåta till näringsidkare går ju dock bra men utesluter då förstås privatmarknaden. Bäst att köra 12 mån om man är osäker och sedan förlänga och därefter kan man lösa närsomhelst. Jag kommer göra så med min IX i januari. /Anders |
|
Jo, kom på en till nackdel med Teslan, M3'an känns trött numera. Den har dock andra kvaliteter som Teslan saknar... :-) |
|
Hade jag fått välja fritt val och köpa en egen bil för egna pengar skulle det bli en ny Cayenne Coupe E-hybrid eller en begagnad GLE AMG. Men inte att köra 5000mil per år med. Hade jag fått välja fri elbil av arbetsgivaren hade jag valt en Taycan ST. | |
Jag trycker det är märkligt att jämföra en i5 mot en model Y. Det är två helt olika biltyper. Model Y bör jämföras med ix1 eller ix3. I5 är konkurrent med model S.Förstår inte riktigt hur man tänker här som bilköpare…. | |
JoJo Kristoffer men om du inte bryr dig om pengar alls så hade du säkert kunna köra privat bil mot milersättning? | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.