AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
7.282

Varför skall jag inte välja en Tesla MY framför nya i5 40 eDrive?

Sida 3 av 6
Ve
1.393
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jahaja. Jag kraschar tråden med mina bryderier. :)

Spekulanten som kom och provkörde min Model S igår vill ha den och vi har kommit överens om pris och allt. Får i praktiken det pris som står i annonsen (415') Har dock sagt att jag måste veta hur det blir med Teslas leveranser innan vi kan göra klart affären. Tesla säger att de har "som målsättning att leverera som vanligt". Men en målsättning och ett utfall är inte samma sak.

Jag har nu bokat en Model Y Performance och verkar få både nedsatt pris med 43 tusen och 2,99% ränta. Dessutom är förmånsvärdet föredömligt lågt kring 6 tkr brutto. Så långt är ju allt svinbra, eller hur?

Dock gjorde jag misstaget att provköra bilen igen. Det är saker som skaver, även för mig som är van vid Tesla (Model S). Strålkastarna är antagligen bättre på Y än på S så det är väl inga problem. Men jag tycker bilen känns lite för avskalad. Hård fjädring och enkla säten som man liksom inte känner sig omfamnad av förstärker känslan ytterligare. Jag saknade även spaken för vindrutetorkarna. Om inte automatiken fungerar (vilket den inte gör i mörker) så måste man in och pilla i undermenyer på skärmen och välja torkarfrekvens. Är kanske en vanesak?

Sen är det det här med ratten. Jag tycker att den är för liten, plastig och inte särskilt skön att hålla i. Jag gillar inte den nervösa känslan i gaspedalen på Performance heller. Eller den snabba och direkta styrningen.

Jag vill ha bättre komfort och en lugnare bil. Funderar på en begagnad E-Tron 55 faktiskt. I spannet 550-600 tkr. Men då får man problem med kort räckvidd och hög förbrukning istället. Samt ett snabbt fallande andrahandsvärde. Jag vill inte köpa en bil för 600 tkr som är värd 400 tkr till våren... Plus att man inte kan lämna hunden i bilen på samma sätt vilket ibland är väldigt smidigt.

Eller så behålla min Model S som jag känner och som jag vet fungerar klockrent med det mesta. Förutom då att den börjar bli gammal och så det här med strejkerna. Vad händer om Tesla lämnar Sverige? Blir bilen närmast värdelös då? Om jag t ex kör på ett vildsvin eller rådjur, hur lång tid tar det att få bilen lagad?

Nu har jag ändå ett ok bud och det enda sättet att bli av med den nuförtiden är att sälja privat på blocket. Kanske borde passa på?

Eller så får man gå ner på Enyaq, ID.4, EV6 och liknande?

_p
638
_pancho_
BMW M2 F87 Man -17
BMW M3 E46 SMG, track -02
BMW M2 Competition, track -19
MB GLE350DE -21

Verdi, för mig funkar oftast inte automatiken i dagsljus heller, så man får manuelltorka med knappen ytterst på blinkersspaken, där man även aktiverar torkarmenyn på skärmen, det går att leva med.
Ljusen är sådär, rätt dålig räckvidd på halv, jag har kompletterat med ledramp för att iaf få ok helljus
Jag vill egentligen också ha en bekvämare bil, den slår rejält på de ojämna vägarna på Gärdet även med 19 tums vinterhjul, det är typ omöjligt att pricka rätt på skärmen med fingrarna

Det är en väldigt lättkörd (direkt & snabb), avskalad, praktisk bil, och den funkar utmärkt i sträng kyla och på långresor. (körde till Italien i somras) Men saknar mkt också i form av komfort, lull-lull. Osäker om jag skulle valt en igen

Verdi2

" Jag saknade även spaken för vindrutetorkarna. Om inte automatiken fungerar (vilket den inte gör i mörker) så måste man in och pilla i undermenyer på skärmen och välja torkarfrekvens. Är kanske en vanesak? "

Tesla MY:

Det finns flera sätt att komma åt torkarinställningarna:

Tryck på knappen längst ut på spaken för körriktningsvisare.

Länk

" Vindrutespolare
Tryck på knappen längst ut på spaken för körriktningsvisaren för att spruta spolarvätska på vindrutan. Den här knappen har två lägen. Tryck delvis för en enkel torkning, utan någon spolarvätska. Tryck in helt för både torkning och spolning. När du spolar vindrutan aktiveras torkarna. När spolarvätska sprutas på vindrutan aktiveras torkarna. När knappen har släppts utför torkarna ytterligare två torkningar. Beroende på fordonet och omgivningsförhållandena utförs en tredje torkning några sekunder senare. "
Visa användare
7.669
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Tack för svaren angående strålkastare - det låter ju inget vidare egentligen.
16.378
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ljusbilden är inte jämn men att det skulle vara några problem med belysningen håller jag inte med om. Det är rejält tryck i lamporna och jag saknar ingenting av bilar jag haft tidigare. Det ser illa ut när man lyser mot en vägg men på vägen märks inte särskilt mycket: Kolla här vid 5:44



Teslas autopilot gillar jag inte men det är främst på riktigt högtrafikerade motortrafikleder den har svårt att hänga med. I låg fart, på landsvägar eller lite lugnare trafikerad motorväg är det inga problem.

Jag gillar verkligen inte allt med bilen men jag har svårt att se vad i samma prisklass som har lika bra helhet. Många bilar med motsvarande spec är flera hundratusen dyrare och mycket som säljs i samma prisklass är långt sämre.
Det måste vara något problem med Teslas strålkastare, primärt på Model 3 och Y. Jag blir väldigt ofta bländad av dessa bilar som mötande trafikant.
Visa användare
7.669
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Tack för länken till videon. Har en V90 idag med Volvos aktiva LED som är fantastiska (förutom att de är lite sena på att blända av på motorväg). Tycker de har bäst strålkastare av de bilar jag haft. Räknar därför med att oavsett om det blir BMW eller Tesla så blir de inte lika bra.
Att välja mellan en BMW och Tesla är som att välja mellan Champagne och Prosecco. En del märker ingen skillnad utan tycker Prosecco smakar lika bra och då ska man köra på det.
För egen del skulle jag aldrig köpa en amerikansk bil då de har ett helt annat kvalitetstänk än tyskarna. En del störs inte av ojämna spaltgap, knirr och knarr mm. men för mig funkar det inte.
Onekligen är det ju många som ändå gillar det hela när Y är landets mest sålda bil, men läser man i olika forum, så verkar många hoppa mellan Y och Enyaq/ID4-5. Flera verkar vara inne på andra eller till och med tredje Y eller Enyaq. På båda modellerna läser man förutom en mängd jättenöjda ägare, om en hel del brister som för mig skulle vara väldigt jobbiga att leva med. Torkarna och ljuset är det väl främst på Y samt på Enyaq är det väl främst appen som suger hos många samt någon som fick bilen kvaddad när den själv körde in i hans garagevägg osv. Jag skulle nog själv vara väldigt osäker "just nu" med att köpa en Tesla med hänsyn till de fackliga konflikterna. Skoda har ju annars också väldigt bra rabatter just nu på Enyaq i lager. Jag provkörde Enyaq förra året men fick inte "rätt" känsla, men många verkar väldigt nöjda och köper sin andra osv.

/Anders
Ve
1.393
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Y är inte bara Sveriges mest sålda bil. Det är Europas mest sålda bil har jag för mig.

Att folk har bytt bil ofta de senaste åren har ju berott på att man många ggr fått mer betalt för sin begagnade än vad en ny kostar. Dock är de tiderna slut nu sen drygt ett år tillbaka. så det där hoppande avtar nog.
Visa användare
7.669
Kristoffer_L
992 GT3 -21
@homeros - jodå, jag förstår absolut skillnaden och lyxkänslan är det man betalar för i BMWn. Teslan är enklare i sitt utförande men inte tillräckligt dålig tycker jag. Den har tvärtom många smarta funktioner som jag tror kompenserar bristen på lyx i vardagen. Exempelvis de smarta kamerorna som kompletterar speglarna, laddnätverket (slippa alla jävla appar och lösenord), ljudanläggningen mm.. Det där med knirr och knarr stämde säkert innan men tycker inte de senaste bilarna varit dåligt byggda. De håller Kia-standard på materialvalen kan man säga. Men den kostar ju inte heller mer än så.
16.378
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
@homeros: Det knakar och gnekar mindre i min Tesla än i min förra E-tron för en mille. Det förekommer oerhört mycket skitnack om Tesla som kommer från gubbar som bara inte gillar dem, än mindre äger någon. Det har hänt extremt mycket från de bilar som byggdes 2019 och de som byggs idag. Förväxla inte enklare utförande med dålig kvalitet.

Det jag gillar minst är farthållaren. Vindrutetorkarna har jag löst med Enhance OBD så autoläget kan stängas av. Strålkastarna är för mig inte en issue.
@Löwet Det har inte så mycket med Tesla att göra utan snarare amerikansk bilbyggarkultur. Skulle förövrigt aldrig köpa en engelsk bil heller för den delen. Ta nya Range Rover för nära 2 miljoner som exempel, passformen är så dålig att man kan ju tro att den har varit krockad.
Med det sagt så är ju Tesla överlägsna när det gäller batteriteknik och laddinfrastruktur. Även om jag tycker att BMW börjar komma ikapp.
fe
1.653
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i dotterns 530xi E61
Intressant diskussion! Till syvene och sist är det personligt tycke och smak, finns för- och nackdelar med alla bilar och vad man prioriterar är olika. Personligen vill jag helt enkelt inte ha en Tesla, även om det på många sätt är en bra bil och bra helhet.

Min erfarenhet av Tesla är i ärlighetens namn rätt begränsad, har åkt taxi i en Model S 2016 och den kändes som en Mazda från -88 i inredningen, knarr och skrammel, dessutom var vägljudet påträngande. Åkte nyligen i en Model Y och den var avsevärt bättre! Men tjoffet när man stänger dörren känns inte som i Audin och det är ju värt många pengar ;)

OT: Köp en i5, en Model Y är ju som en Volvo 740 på 90-talet.
Vad gäller Teslas "kampanjer" på Y så kan man inte både få prisrabatten och ränterabatten, man måste välja endera.

/Anders
Ve
1.393
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Hon jag pratade med sa att hon skulle försöka få in båda kampanjerna men visste inte säkert om det gick.
Så här skrev idag en "Krister" i FB-gruppen för Y:
Nu ska det vara ändrat på hemsidan o tydligt att man inte kan köpa en rabatterad performance eller LR och samtidigt få kampanjrabatten på 2,99% 🥲 i 36månader. Det va trist..
Hej Krister,
Man kan inte kombinera ränterabatt och rabatterat pris utan man får välja ett av de. Det står tydligt på hemsidan från och med idag.
Hör av dig om du undrar något annat. Det går inte att ringa tillbaka utan återkoppla isåfall med en tid som passar så ringer jag upp.
Allt gott,
Tesla


/Anders
Länk

/Anders
Ve
1.393
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Det var som, då har jag haft tur som en tokig. Det stod nämligen inte tidigare.

Fan, då måste jag nästan ta bilen. 713 819:- inklusive 21" vinterhjul. Midnight cherry. Är ingen dragkrok med heller för det fanns inga lagerbilar med dragkrok i en färg jag ville ha i onsdags.

Lån med restvärde
Bekräftade villkor
DNB Bank ASA filial Sverige

36 månader, 2,99% Ränta

Bilens pris
713 819,00 kr
Finansierat belopp
571 118,75 kr
Belopp att betala
140 280,25 kr
Inklusive skatt, avgifter, och betalningar
Prisinformation
Model Y
399 990,00 kr

Model Y

399 990,00 kr

Midnight Cherry Red

28 000,00 kr

Performance fyrhjulsdrift

286 000,00 kr

21" Nokian vinterdäck (odubbade)

35 989,00 kr

Leverans- och dokumentationsavgift

9 180,00 kr

Rekommendationskredit

-2 500,00 kr

Prisjustering

-42 840,00 kr

Bilens pris

713 819,00 kr

Extra avgifter
Tire Recycling Fee

80,00 kr

Mottagna betalningar
Handpenning

-2 500,00 kr

Extra krediter
Finansierat Belopp

-571 118,75 kr

Belopp att betala
140 280,25 kr
Helt klart en väldigt bra deal om det stämmer! Jag minns jag betalade 789 tkr för den jag beställde i mars 2022 och fick i juni 2023 och sedan sålde för betydligt mera. Men det är nya tider nu och det plingar flera ggr om dagen i Tesla Pinger appen om att det finns nya lagerbilar!

Det som stör mig dock (mera avseende Tesla) är att om man köper en så måste man hämta den så långt bort ofta. Själv är jag bekväm och vill ha bilen i Uppsala eller max radie 3-6 mil. Allra minst hämta i Huddinge eller Södertälje hamn osv eller ännu värre i Göteborgs hamn. Vad jag förstår går det inte ens att beställa en transport som man ex vis kan göra om man köper en BMW på annan ort, som i Karlstad senast för mig. Så kanske det blir när även BMW kör med agenter inom kort.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.