AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
7.287

Varför skall jag inte välja en Tesla MY framför nya i5 40 eDrive?

Sida 2 av 6
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Jag satt bra i i5, men jag tycker att fronten ser fulare ut än i4, dessutom är mobilplatsen totalt feldesignad. Den gigantiska radarblaffan i mitten ser ut som om det var tänkt som hållare för amerikanska regskyltar, vilket inte får täckas, därför monteras skyltarna där nere istället. Det är en ful lösning. Länk

Det finns plats för två mobiler, och det kan man tycka är bra, men det finns en avdelare i mitten som gör att min S23 Ultra inte får plats där, varken i längd eller i bredd. Jag fattar inte hur BMW tänkte med den bilen, men mobilplatsen är definitivt inte bra genomtänkt. Länk
Om det är fyra vuxna personer som är +180 cm så skulle jag aldrig ens fundera på en I4, EV6 eller liknande karossform. Jag hade för ett par år sen, tror jag det var, tänkt provköra en EV6, men nån vecka innan bokningen så gick jag förbi Kia åf och tänkte att jag går in och provsitter till att börja med, men med mina 187 cm så kändes den redan då väldigt trång, så jag gick ur direkt. I4 funkar i fram men är trång i bak. Om en sedan skulle vara intressant så tipsar jag om Merca EQE som är betydligt rymligare i bak och en riktigt bra elbil.

Vad gäller Tesla så läser man idag på Y-forum på FB någon som hämtat en ny bil där styrningen står snett...så av flera orsaker så skulle jag valt I5, alt Mercedes EQE (som jag ägt 1.000 mil och cirka 7 månader) som nu säljs till väldigt bra priser. Vad gäller Tesla igen så finns ju numera appen Tesla Pinger där man ser bilar som kommer in i stocken och där fanns igår ex vis Y Performance nedsatta ytterligare 40-50 tkr till 650-660 tkr vill jag minnas. Om man nu ändå vill hoppa på en Y.

/Anders
Ba
376
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Varför inte en iX3 i stället, rejält med plats bak + bra bagageutrymme, tyst och bekväm.

Lennart Bornhall
BMW CS #1085
Ve
1.393
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Är väl lite sämre räckvidd i iX3?
Kanske något att ta hänsyn till, beroende på hur det slutar:

Länk

Problem med vindrutetorkare som lever sitt eget liv i Teslan måste nog vara väldigt irriterande, du kan läsa mer om fenomenet under:

Länk

Men glöm inte bort TV ( Tesla Vision ) som är lika värdelöst. Gäller nya Teslor där man har tagit bort ultraljudsensorer och radar.
Visa användare
7.669
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Tack igen för inputen. Tyvärr får jag inte ta Performance MY eftersom endast LR och RWD är med på listan. Men bra där med flaggning av kvalitetsproblem, det är väl en av frågetecknen- hur den står sig på sikt. Jag tycker dock de bilar jag testat varit bra.

Jag verkar ha trampat på en öm tå vad gäller EV6. Skall man skaffa GT-paketet med panorama, ventilerade säten mm så ryms inte detta i reglementet. Och då kvarstår en spartansk utrustad Kia som jag upplever har en liknande byggkvalitet som Tesla. I gengäld har den iofs 800V men man får ändå slåss med alla ID4, Leafs och Zoes på laddatationerna. Och förmånsvärdet är faktiskt ganska högt på EV6 jmf med MY LR. Så nej, den går bort.

IX3 har jag testat men räckvidden blir för dålig för mig som pendlar 30mil enkel väg till jobbet. Den känns också lite gammal jmf med i4 och i5.

Just nu lutar det fortsatt åt Teslan men kan mycket väl svänga :-) Blir en nagelbitare…
Ba
376
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
@Verdi2: Kanske, min har 40 - 46 mil i räckvidd vid långkörning, helt OK enligt mig.

Lennart Bornhall
BMW CS #1085
Ve
1.393
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Anders, Ja nu verkar Tesla ha sänkt priset på lagerbilarna med drygt 40 tkr. Däremot har de plockat bort kampanjräntan på 2,99%, ordinarie ränta nu är 5,99% har jag för mig vilket i dagsläget också är ganska bra. Över tre år så är väl 3 procentenheters ränterabatt värt ungefär lika mycket? Dock är det ju bättre att få ett lägre pris direkt. Minskar skulden och om man vill sälja inom kort så har man ju marginal. Dessutom finns det även en chans att räntan går ner framöver och då är väl 2,99% fast? Dvs ränterabatten minskar om räntan går ner? Eller hur brukar det vara?

Jag tror jag har en köpare på min Model S nu så kanske slår till på en Y Performance ändå. Tänkte flytta med min gratisladdning (erbjudande från Tesla som kom för 10 dagar sen ca) men undrar om inte rabatten är värd mer. Tror inte jag laddar för så mycket. Har dessutom 1000 gratismil på mitt Teslakonto så första året är det lugnt. (de går ut sen)

Har även kikat lite på en E-Tron, den här. Länk

Är hyfsat lågt förmånsvärde eftersom den är uttagen före 1 juli 2021. Från 7200:- i månaden för en S-Line då, en som är uttagen andra halvåret 2021 har ca 8000:- och är den uttagen 2022 har den typ 9000:-. Tycker den ser rimligt prissatt ut, hyfsad utrustning och låga mil. Dock får man ju leva med hög elförbrukning och begränsad räckvidd. Blir aningen dyrare än en Model Y tack vare dyrare service, sämre garantier, dyrare försäkring, högre elförbrukning och högre förmånsvärde.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Kristoffer_L, vad menar du med "spartansk utrustad Kia" om du inte tar GT...? Har du verkligen tittat på specen? Ladda ner "Faktablad" och titta på Pluspaketet. Innehåller mer än vad du tror, och definitivt inte "spartanskt utrustad". Nej, du får inte soltak, men vad skall du ha det till när det finns AC??? Soltaket sänker också takhöjden rejält, men utan det är det inget som helst problem med fyra "fullvuxna" män in bilen, om det nu tillhör dina dagliga behov. Det finns i alla fall gott om höjd och komfort i EV6, till och med baksätet kan du luta (individuellt) om du vill. Framsäten är ventilerade och riktigt bekväma, bekvämare än min i4, och i båda fallen pratar vi säten som är standardsäten. Sen om vi nu pratar om "4 fullvuxna män"... vad betyder det? Krogrunda eller skidsemester i Österrike? För handlar det om skidsemester, då hade jag nog inte ens funderat på i5 utan släp, eftersom den har inte precis någon bra bagagelucka. Takbox är en möjlighet (måste) på den bilen. i4 eller EV6 är båda bättre på den punkten, även om i5 är större och lyxigare. Skidsemester med fyra vuxna är dock en utmaning för alla bilar.

Jag vill inte övertyga dig om något, men tycker att du borde titta runt ett varv till innan du avskriver den helt. EV6 har en hel del finesser som varken BMW eller Tesla har, det är helt klart.
St
1.380
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT

Tesla Model Y Performance

Hur mycket värderar du utrymmena?

Jag är tveksam till att 2 st storväxta sitter bra bak i en i5.
Jag är 192 cm och sitter bra bakom mig själv i Teslan, i4an som jag hade bokat innan kunde jag inte ens sitta dåligt i, huvudet på sned och benen fick man ha någonannanstans. i5an såklart större, men tillräckligt?

Här vet ju alla redan hur förträffliga BMW's är så jag listar mina störmoment med Teslan:
- Vindrutetorkarautomatiken (inkl. att den forcerar igång torkarautomatiken när farthållaren aktiveras, även om det är -30 och den tycker rutan är skitig)
- Antisladdsystemet ej lika fint kalibrerat som hos BMW. Jag bor där det är riktig vinter och det är mindre vingligt att åka RWD BMW med fräscha däck än Tesla AWD med fräscha däck. Den håller mig på vägen men vid gaspådrag/uppsläpp så svajar den till på ett sätt som jag tycker inte är förenligt med 2023. Ok på en Renault hade jag förväntat mig det men inte på något i den här prisklassen.
- Teslan kan bara vara ansluten till en bluetooth-enhet i taget. Sjukt irriterande, min GT som är 8 år äldre har inga problem med att koppla upp två enheter samtidigt.

Det var allt, så på det stora taget är vi nöjda. Hade jag varit i din sits hade jag tagit Teslan eftersom att jag värdesätter familjekomforten (utrymmena) högre än min egen. För tiden du spenderar själv i bilen är jag övertygad om att i5an är ett bättre val.
Visa användare
7.669
Kristoffer_L
992 GT3 -21
@Min330e - För att förtydliga, det är inte frågan om ett privatköp utan en förmånsbil. Därför behöver jag förhålla mig till reglerna som min arbetsgivare bestämmer. Eftersom jag bara kan utrusta den 20kkr så går Pluspaket och annat bort. Dessutom är bilen ganska dyr och har ett relativt högt förmånsvärde. Därför har jag svårt att svälja den. Slutligen känns den lite sävlig jämfört med de andra. Om jag fick utrusta den med GT-Line och Plus vore den intressant.

I5 funkar - jag är 189 och sitter fint bakom mig själv. Likaså funkar Teslan med.
Stenback

" Teslan kan bara vara ansluten till en bluetooth-enhet i taget. Sjukt irriterande, min GT som är 8 år äldre har inga problem med att koppla upp två enheter samtidigt. "

På vilket sätt är det ett problem menar du? Gärna något praktiskt exempel.

På Tesla står det följande, dock inget om att koppla upp två enheter samtidigt. När vill man kunna göra det?

" Du måste först parkoppla telefonen eller Bluetooth-enheten med Model 3 innan du kan använda den. Parkopplingen konfigurerar Model 3 så att den kommunicerar med Bluetooth-enheter som stöds. Du kan parkoppla upp till tio Bluetooth-telefoner. Om du inte har angett en viss telefon som en Prioriterad enhet eller om den telefon som har angetts som Prioriterad enhet inte är inom räckvidden ansluter Model 3 alltid till den telefon som senast har använts (förutsatt att den är inom räckvidden). "

Länk
Ru
104
Rule Germania
G26 I4 Edrive40 -22
@07_Andre;

Du skrev: " Teslan kan bara vara ansluten till en bluetooth-enhet i taget. Sjukt irriterande, min GT som är 8 år äldre har inga problem med att koppla upp två enheter samtidigt. "

På vilket sätt är det ett problem menar du? Gärna något praktiskt exempel."

Svar; Det räcker med att man som jag har en tjänstemobil och en privatmobil. Visst vill man kunna ta emot samtal på båda, speciellt på längre tjänsteresor!

Skulle man bara kunna parkoppla en åt gången så blir man ju olaglig om det ringer på den telefon som inte är parkopplad och man måste hala upp den och svara! Allternativt låta det ringa ut och behöva köra av motorvägen och stanna för att ta upp telefonen och se vem som ringde. Förhoppningsvis är den ringande parten fortfarande tillgänglig och kan svara. I värsta fall har hen redan ringt en konkurrent...

My Two cents

Rule Germania

" Det räcker med att man som jag har en tjänstemobil och en privatmobil. Visst vill man kunna ta emot samtal på båda, speciellt på längre tjänsteresor! "

En mobiltelefon som har stöd för dual sim löser väl det problemet tänker jag.

Jag menar, vem vill springa runt med två mobiltelefoner på fickan. :-)
Visa användare
1.783
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Stenbäck, för Tesla, glöm inte:
- Halv- och helljus i plaid-mönster a la Opel Manta 1980.

Nä, det blir nog inte Tesla för mig igen.
Ru
104
Rule Germania
G26 I4 Edrive40 -22
@07_Andre;
"Jag menar, vem vill springa runt med två mobiltelefoner på fickan. :-) "

Jag vill, och flera med mig! Det är inte alltid arbetsgivarens tjänstetelefon infriar alla privata önskningar, t.ex. inte Dual SIM.

Kan konstatera att de flesta av mina kollegor har två lurar. Vissa har tre - den tredje är då Jour-telefon som vandrar runt beroende på schema.

Så möjligheten att para mer än en telefon samtidigt är ett reelt krav från flera av oss!

Att inte kunna infria det är en generalmiss av Tesla!

My Two Cents

Rule Germania

" Så möjligheten att para mer än en telefon samtidigt är ett reelt krav från flera av oss! Att inte kunna infria det är en generalmiss av Tesla! "

Okej, men det borde väl Tesla kunna åtgärda med mjukvaran eller krävs det bättre hårdvara för att stödja funktionen?
Visa användare
7.669
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Qsacage: Vad menar du med Opel Manta-lyktor? Vill gärna ha hyfsade strålkastare pga antal mil jag kör.
Visa användare
1.783
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Vad jag menar är att ljusbilden på både halv- och helljus är inte jämnt distribuerad. Jämfört med alla andra biltillverkare och deras ljusbilder de senaste 30 åren som har lagt tid på att ha en jämnt upplyst väg framför sig har Tesla nöjt sig med en good-enough-projektion med mörka partier både vertikalt och horisontellt. Visst ser man men det känns som en ljusbild vi hade på bilarna på typ 80-talet. Speciellt märkbart när man svänger i korsningar på natten då man mycket tydligt ser hur ljusbildsmönstret flyttar sig lateralt som en bild. Amatörmässigt.

En petitess skulle säkert Tesla-fantaster säga. Det funkar ju! Jag menar att det är skillnaden mellan budget och premium. En sån där sak man liksom antar ska vara BRA när man betalar 500+ tKr för en "ultramodern" högteknologisk bil. Det är flera saker liknande detta som känns minst sagt rudimentära med Teslas bilar. Fjädringen är lite samma, den känns inte alls förfinad. Den känns sportig och direkt just för att den inte är förfinad. Teslas nervösa autopilot och dess blippande och bloppande (även med "Joe-mode" aktiverat, jämför med BMWs non-intrusive autopilot. Mycket bättre på BMW!). Eller de extremt "industriella" säkerhetsbältena. Kolla på hur bältet ser ut och hur själva nyckeln ser ut, Biltema vibbar om ens det. Eller att det är becksvart i kupen när man kör nattetid, som passagerare kans det vara störigt.

Det är sånt här som är svårt att plocka upp på en testrunda av bilen, men som stör mig när man äger bilen och ska leva med det. Andra kanske inte ens noterat det och skiter i vilket, då kan man vara nöjd med det.

Jag har en Tesla M3 -22, men kan inte tänka mig att det är skillnad på de andra modellerna, men andra kan väl kommentera.
St
1.380
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT

Tesla Model Y Performance

07_Andre: Jag har temporärt löst det med dual-sim. Men ganska ofta har jag passagerare. T.ex. om frun åker med, smidigt om båda kan vara anslutna. Ytterligare ett case är att kidsen kan vara anslutna för att styra musiken men jag kan ta emot samtal.

Även om dual-sim är en lösning så är jag övertygad om att vi inom några år kommer ha en situation där många företag har policys som strikt begränsar vilka appar man får köra på sin tjänstemobil, för min arbetsplats är det bara en tidsfråga (närtid), då kommer jag gå över till två mobiler även om jag inte vill. Går såklart att vidarekoppla och joxa men seriöst, det är 2023 och det är inte high-tech att ha två kanaler för bluetooth. Teslan är high-tech på vissa saker men definitivt inte på allt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.