AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
6.771

Varför skall jag inte välja en Tesla MY framför nya i5 40 eDrive?

Sida 1 av 6
Visa användare
7.669
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Det är dags att beställa ny förmånsbil. Bilen måste rymma 4st storväxta vuxna på längre sträckor och gärna gå så långt som möjligt på el. Bilen måste vara helt el och jag har bara ett fåtal märken att välja på.
Bilen behöver beställas inom de närmsta 2 veckorna och får inte utrustas mer än 20kkr efter ramavtalet. Därför står valet nu mellan en Tesla MY LR och en i5 eDrive. Jag kör mellan 4000-5000mil per år och jag skall leva med bilen i ca 36månader.

Teslan är ju vad den är - och på i5 har jag lyckats klämma in följande prylar:
- M-sport och drag (kampanj nu)
- Rattvärme
- Metallic
- Tonade rutor
- BoW ljud

Det är förmånsvärde 5600kr vs ca 8000kr per månad, dvs ca 1200kr/månad extra som i5 kostar mig. Och därutöver lite sämre pension på sikt.

Allt pekar dessvärre, eller dessbättre beroende på humör, på att Teslan är det givna valet. Komforten och lyxkänslan är förvisso i en annan liga i BMWn. Men har svårt att motivera mig själv till det, förutom att 4000 mil per år är mycket så bilen kommer ju vara som ett extra hem. Därför tar jag gärna input från andra vad ni tycker - hur hade ni resonerat? Varför skall jag inte välja Teslan?

Har laddmöjligheter både hemma och på jobbet och kör sällan längre etapper än 30mil så den kommer endast undantagsvis laddas hos ionity eller Teslas stationer.
Visa användare
1.782
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag har en i4 M50, och behövde en till hel-el och stod att välja mellan en i4 e40 vs. Tesla M3/MY. Blev en M3 för att testa köra Tesla (första Teslan) och ärligt talat så är BMW bättre på det allra mesta och en en premiumbil vs Tesla som är budget.

Mina reflektioner hittar du här.
Länk

Det som stör mig mest mest Tesla är
1. Hög ljudnivå
2. Kassa vindrutetorkare
3. Nervös autopilot
4. Halv- och helljus i plaidmönster a la 80-talsbilar.
5. Inte så sköna stolar.
6. Bilen känns billig, som en Toyota eller liknande
7. Avsaknad av eget service-nätverk
8. Muppiga p-sensorer
9. Saknar Android Auto / Apple Carplay
10. Saknar HUD

Om det är värt flera tusen i månaden kan bara du svara på.
js
1.839
jsn
i5 m60 -24
Båda bilarna löser det du är ute efter, så då kommer det till smak och prioriteringar :)
Skillnader, både subjektiva och mer objektiva:
BMW kommer som sedan, MY som förhöjd halvkombi
BMW komfortabel, MY lite stötigare
BMW väldigt tyst invändigt, MY har väl fått "kritik" för lite högre kupeljud
MY har ett erkänt bra andrahandsvärde, iaf fram till nästa prissänkning på nya bilar, BMW lite mer osäkert kort?
BMW är en större bil.
Min uppfattning är att Tesla är mer en bil för de som egentligen inte vill köra, medan BMW är förarens bil.
I detta inkluderar jag saker som finns eller har funnits:
det inte går att aktivera farthållaren utan att torkarna sätts i aktivt läge. Funkar kanske jättebra i Kalifornien, men inte lika bra i saltslask...
Det inte går att avaktivera den aktiva delen av farthållaren.
...
Visa användare
7.669
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Tack för svaren!
När det gäller vindbrus och vägljud så ja - i5 är tystare och likaså stolarna är bättre. Men jag tycker inte Teslan är tillräckligt ”dålig”. Antingen har Tesla gjort som Volvo och kontinuerligt uppdaterat modellen utan att säga till. Men nu är detta mina intryck efter kortare provturer.

Bra det där med strålkastare och vindrutetorkare. Det är sådant som används dagligen under den mörka årstiden som man inte upptäcker vid en kortare provtur.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Tesla Model Y LR upplevs ofta som stötigare än dito Performancemodell. Överväg performance istället för long range. Snyggare bil med bättre prestanda och bättre komfort
Har 5500 mil på våren Performance nu sedan juni i fjol. Upplever den inte som stötig, snarare typ som motsvarande m-sport och inga som helst fel eller problem under dessa mil.

Mjukvara och app till tesla upplever jag som ljusår bättre än t.ex bmw och Volvos appar, har haft bmw i3 och nu senast en xc40 recharge. Enkelt att ladda på teslas nätverk, koppla in bilen och det börjar ladda. Inget serviceintervall som behöver följas och smidigt med rangerservice vid ev bekymmer. Enkel bokning via appen.

Nackdelarna är väl att folk upplever att regnsensorn och parkeringssensorerna är bristfälliga (inget jag upplevt då min bil ör utrustad med riktiga pdc-sensorer), dock inget jag stört mig på än. Men visst,, bmw i5 upplevs säkert som en trevligare mer ombonad bil men personligen är merkostnaden inte värt det.
Visa användare
7.669
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Tack jonasjonas för svaret! Det är tyvärr endast LR som är aktuell. Performance får vi inte välja tyvärr men håller med dig att den är snyggare.
Ve
1.333
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Alla LR byggda i Berlin har bättre fjädring än de första Y LR som kom till Sverige.
Wi
2.059
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
När det är såpass många mil per månad så hade jag varit beredd att betala en del för att köra bilen jag trivs bäst med i det dagliga, komfort, ljudnivå och sådant blir ju än viktigare då. Jag tycker 1200 kr/mån låter "rimligt" att gå upp om du upplever att komforten är i en annan liga i BMWn.
ma
67
madzone
Toyota GR Yaris -21
Audi A5 Sportback 45 TFSI -21
Har väl inget som inte redan är sagt att tillägga. Båda bilarna uppfyller säkert dina behov. Det enda jag reflekterar lite särskilt över är, precis som Wiberg skriver, att du kör rätt många mil på år och du ska dessutom ha bilen i 3 år. Det är ganska länge om man inte blir helt nöjd. Mot den bakgrunden faller nog min röst på BMW:n, men med ödjmukhet för att det är din plånbok.
Ve
1.333
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
BMW:n lär väl vara lite dyrare än så? Skiljer det bara 1200:-/mån verkligen? När jag räknat på Model Y vs t ex en BMW iX 40 så skiljer det lätt 4-5 tusen i månaden om man räknar med totala kostnaden. Då ligger iofs förmånsvärdet på ~10k och bilen är lite dyrare än en i5. 1200:- låter dock väldigt lite. Men är det bara det som skiljer och du klarar dig med en sedan så är det väl trevligt med en BMW?

Av vad jag förstått så är i5 40 bakhjulsdriven och långsammare än Teslan? Plus mindre bagage då, vad det nu är värt för den enskilde.

Var någon här ovan som skrev att Teslan var tråkigare att köra än i5. Jag skulle nog hävda att det är tvärtom. Jag tycker Model Y snarare är lite för livlig än för sävlig. Med åldern har jag börjat värdesätta riktningsstabilitet och storbilslugn. Och det tror jag man får mer av i i5.

Visst är Model Y inte den tystaste bilen som finns men den är väl som bilar är mest. Tystare än min gamla F31 iaf.

Det är nog bara du själv som kan svara på detta Kristoffer. Just att väga mellan kostnad och vad man får för det ena eller andra kan ju bara den som betalar för det hela svara på. Alla värdesätter vi ofta olika saker. Den ena ekonomin, den andra något annat. Sen är det ju inte säkert att det som jag anser att det är värt att betala för, tycker du detsamma. Men jag skulle i detta fall välja BMW (också). Frågar du istället i ett Tesla forum så får du säkert ett annat svar osv. Som någon skrev ovan s skulle jag också i så fall valt Performance om nu Teslan skulle varit valet. Allra bästa valet kanske hade varit I5 40 X-drive Touring, som ännu inte finns... Om möjligt så skulle jag därför väntat på den. Sedan skulle jag inte betala extra för B&W oavsett. H/K är fantastiskt bra, iaf i den version som finns i IX. Iofs är inte 8 tkr så mycket i tillägg men de pengarna hade jag oavsett lagt på något annat, typ snyggare fälgar haha. Men H/K är väldigt bra som sagt i IX och jag är väldigt kritisk på det ljudet och spelar mkt musik, främst radio men en hel del även från Spotify.

/Anders
16.358
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kör ni mycket med packning eller är det bara 4 personer? Annars löser Model 3 några av problemen som nämns eftersom den har lägre ljudnivå och mjukare fjädring. Bagaget är helt ok men öppningen är liten. Själva kupéutrymmet är dock inte särskilt mycket mindre än Y, främst lite smalare bak på mittplats.

Jag tycker många köper Model Y av bara farten för att man "ska" ha kombi i det här landet och då får man en del nackdelar och jag tror många avfärdar Model 3 som "för liten" utan att ens titta. Skillnaden mot exempelvis i användbart utrymme mot en 3-serie är stort till Teslans fördel.

Visa användare
8.433
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Med en körprofil om 4000 mil per år så skulle jag valt den bil som tilltalar mig (dig) mest. Att Teslan är 1200kr billigare per månad är såklart ett plus för den, men med en 992 GT3 i garaget också så låter du ju inte som en person som står och faller med 1200kr/månad och med så mycket mil så ska man ju välja det man helst vill ha.

Som jag förstår det så måste du fatta ett beslut nu och att det är en förmånsbil som byts var 3:e år, dvs, det finns ingen riktig möjlighet att vänta in något utan det gäller att ta det mest lockande som finns på marknaden nu.

Jag hade starkt lutat åt i5.
fe
1.646
ferlin
Audi Q8 e-tron
BMW:n alla dagar i veckan om du frågar mig, om inte annat för att Model Y syns överallt och inte är snygg.

Att i5 är en nyare modell/konstruktion talar också för den, hur mkt "upplevd kvalitet" (dörrtjoff etc) är värt för dig vet bara du.
Ve
1.333
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Löwet, för mig, och många andra, är en sedan helt otänkbar. Av en massa anledningar. Den största är kolsvart, väger nästan 40 kg och lystrar, ibland, till sitt namn Sigge. Oftast inte dock. Lydnad är inte vår paradgren. Och eftersom Sigge är en hund och ibland behöver lämnas i bilen även dagar när klimatet inte är så hundvänligt så är Teslas Dog Mode ovärderligt.

Har man ingen hund, barnvagn eller andra behov av skrymmande last går det såklart att köra sedan. Har själv gjort det i över 10 år. Audi A4 och BMW 3-serien. Men behöver man inte bagaget så går det ju precis lika bra att köra Model 3 som du är inne på. Då blir det ännu billigare, snabbare och snålare.


Skiljer det bara 1200:- och inte haft de behov jag har så hade jag valt en i5. Eller nej, det hade jag inte. Jag hade valt en i4 M50.
Visa användare
7.669
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Tack för svaren hörni, uppskattas enormt! Ja - det är endast förmånsvärdet jag betalar. Och en BMW med utrustningen ovan är ännu inte helt fastställt men torde rimligen landa på 8000kr i värsta fall. Så diffen mot Teslan är inte mer än 1200kr ca netto efter skatt.

Och BMWn är långsammare och endast RWD men jag har egentligen inget behov av 4WD - mer än att det är ”nice to have”.
Ett irritationsmoment med BMW är dess storlek - 5,06m är lååångt. Och klumpigt i P-hus och städer…Teslan känns smidigare här. Och ja, LR är absolut kul att köra så körglädjen är snarare högre i Teslan.

I4 och likaså M3 är för trånga i baksätet. Sedan har i4 slutat med tiltningen av sportstolarna så jag sitter inte alls bra i den längre. Dels har båda sämre benutrymme och dels är takhöjden dålig. Har två fullvuxna 18-åringar som ibland (rätt ofta) vill med på färden.

Har inget behov av kombi, barnen är gjorda och några husdjur finns inte på kartan :-)

Det stämmer att det inte är de sista kronorna som skall läggas men då bilen kommer funka som transportmedel och substitut till tåg (som jag avskyr) så lägger jag hellre en tusenlapp extra per månad på Porschen än på förmånsbil. Så resonerar jag.
Ve
1.333
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ja i Skåne är nog awd av mindre vikt än här uppåt landet där det faktiskt kommer snö då och då.

Model Y har rätt stor vändradie också. Däremot har MEB-bilarna från VAG ganska korta radier. Dvs ID.4, Q4 och Enyaq.

Kia EV6 tror jag är en helt ok bil också. Har inte ens suttit i någon dock. Finns en GT-variant med 585 hk från 819 600:- som antagligen är bra utrustad från start dessutom. Kan ju vara värt att prova, finns såklart även billigare versioner.
Visa användare
7.669
Kristoffer_L
992 GT3 -21
EV6 har jag testat - enbart den vanliga. Den är på alla sätt en trevlig bil. Tyvärr får jag inte välja GT-modellen. Och deras utrustningspaket är för dyrt för att kvala in. Därför blir den ungefär som en spartansk utrustad Tesla med ungefär samma byggkvalitet som MY ungefär. Då tar jag hellre Teslan.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Funderade själv på vad jag hade valt om jag ställts inför samma erbjudande. Nu vet jag inte hur långa dina 18-åringar är och hur många av de 4-5000 mil de åker med men hade nog lutat åt samma val som Verdi med en i4 förutsatt att de är under 190 cm långa och då jag gissar att du mest kommer åka ensam i bilen?

Tänk på att i5an har dåligt med utrymme under förarstolen vilket gör baksätet mindre bekvämt. Bara provsuttit Teslan och förvånades över hur rymlig den kändes i baksätet.

Sedan funkar även med barnvagn. Vi gjorde en tvåveckors Europaresa i M550in med 2 småbarn och fick plats med barnvagn med liggdel plus en sittvagn och lyckades ändå klämma in 32 italienska vinflaskor och 20 tyska ölflaskor på vägen.
Gu
59
Gullan718
1 st BMW + 1 st sportbil
Jag provsatt en i5 i helgen och blev förvånad av att jag satt dåligt bakom mig själv i baksätet. Nu uppskattar jag att sitta lågt i förarstolen, varför den var inställd på lägsta nivån, vilket resulterade att fötterna inte fick plats under förarstolen i baksätet. I kombination med ett för mig upprätt ryggstöd i baksätet, gjorde att jag inte satt bekvämt. Utrymmena var i övrigt ok, men bagageutrymmet har klart sina begränsningar i höjd, vilket kan skapa problem vid full packning för fyra personer. Bara beaktat utrymmet i baksätet och bagaget hade jag klart övervägt dessa begränsningar mot en Tesla. Jag blev tämligen besviken på utrymmet i baksätet och den obekväma sittställningen som det skapade för mig i en bil över 5 m.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Kristoffer_L, vi har en EV6 RWD och den är mycket väl utrustad... vad menar du med "spartanskt utrustad Tesla"? Har en "spartanskt utrustad Tesla" verkligen ventilerade säten? Har den alls självparkering och verkligen allt som en EV6 inklusive Pluspaket har? Har den verkligen 800V batteri och V2L? Jag har svårt att tro det. Men ja, det är en smaksak. Själv hade hellre valt en EV6 grundmodell framför en Tesla, om inget annat så är interiören trevligare i EV6:an.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.