AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.099

Neue Klasse

Sida 3 av 3
Ze
4
ZeHamburgerman
BMW 118i 2008
Det ska bli intressant att se vad sedanen kommer ha för räckvidd. BMW Om man utgår från i4 som grund, som har idag räckvidd på 60 mil (WLTP) på en 81,3 kWh. Kommer vi se 80 mil från i3 sedanen?

Tycker det blir väldigt spännande iom de kommer få ner kostnaden för batteripaketet och det borde reflektera lite i priset. Dock blir det enda som är synd att batteriet inte längre blir modulär och därmed kommer vara svårare att reparera. Även om BMW säger att de har sett battericellerna sällan blir dåliga.

Här ser man också tydliga fördelar när man bygger en bil för att bli en dedikerad elbilsplattform, paketeringen kommer verkligen bli suverän på Neue Klasse. Dock satsade BMW rätt med att ha en flexibel produktionslinje med el, bensin, eller diesel att välja mellan.

Ve
1.424
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Tycker det är tråkigt att de byggt bilar med betydligt sämre innerutrymmen än det kunnat vara.

I veckan som var så var jag upp till mina föräldrar med barnen, hunden, skidor, pjäxor, vinterkläder, såna där åkmadrasser osv osv på sportlov. Det hade varit totalt omöjligt utan takbox i alla idag existerande elbilar från BMW.

Som bonus kunde jag ta hem lite pizzarester och lite andra kylvaror i det icke uppvärmda bagageutrymmet under huven.
Ze
4
ZeHamburgerman
BMW 118i 2008
Ja, förhoppningsvis löser BMW det problemet med Neue Klasse. Exempelvis tar de bort kardantunneln, det kommer ge mer utrymme bara det. Samtidigt som man kan inte vara helt säker, iom iX är en ren elbilsplattform, men har inte bagageutrymme i fronten.. Å andra sidan har BMW aldrig varit känt för att vara det rymliga alternativet mot sina konkurrenter, snarare det mer körglada alternativet.
Visa användare
8.499
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag kan hålla med om att BMW varit och är kända för mediokra baksäten. Det är synd för mig just nu som har två små barn med skrymmande barnstolar. Baksätet i en bil likt i5 är ju inte mycket att hänga i julgranen med hänsyn till bilens yttermått. Jag vet inte hur de lyckas att inte göra mer av vad de har. Ofta upplever jag att BMW's tjocka framstolar är en del av problemet.
Om man tittar på IX så är den enorm i baksätet.
Bagaget är inte lika stort eller i varje fall inte lika praktiskt som i X5.
Kan hålla med om att BMW generellt gör bilar med ganska dåliga innerutrymmen för sin storlek. Men det är kanske inte därför man köper en BMW i första hand.
Visa användare
8.499
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Nä, visst är det så att innerutrymmen kanske inte är högsta prion. Men samtidigt är ju inte heller 1-serien den mest populära BMW:n så det betyder att majoriteten av kunderna efterfrågar större bilar, sen är frågan hur stor, men helt klart räcker inte den minst.

Jag tycker t.ex. F30 är en helt okej rymlig bil kontra yttermåtten, men i5 är inte det på samma sätt. Mina gamla F22 hade inte heller så dåligt baksäte som man kan tro med hänsyn till att det var minsta coupen när den såldes.
Följer tråden med intresse då det till årskiftet blir dags att lämna tillbaka Trumpmobilen. Har fått höra olika bud från ÅF om datum för lansering. Senaste budet är att SUVen i X3 storlek kommer först och den verkar bli en direkt konkurrent till Macan EV, dvs med 800V-system för snabbladdning och liknande prestanda. Tydligen skulle information till säljarna gå ut i sommar och bilen lanseras under senhösten. Men det var väldigt preliminära uppgifter och det är väl knappt någon elbil som lanseras exakt enligt planen längre.

Återstår att se hur mycket billigare än Macanen den blir men gissningsvis snackar vi minst 850kkr för en fyrhjulsdriven Neue Klasse, sedan tillkommer tillvalen på det. Hoppas de får till en lanserings eller businessmodell tidigt ihop med rejäla rabatter till företag som de gjorde med i5.
Wi
2.081
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Denna tråden är uppdaterad med senaste info, obekräftad från BMW såklart men från en källa som brukar ha rätt. Den går i linje med vad du hört från återförsäljarna också, Kristoffer.

Länk

Helt ny plattform, helt ny iDrive osv gör att jag kanske inte står först i kön när den lanseras, ser framför mig en del barnsjukdomar. Men tror den kan bli riktigt bra, hoppas att dom gör en inredning som känns i linje med prislappen. Där tycker jag Macan EV har lyckats bra.
Tack för länken, intressant läsning. Blir spännande att se hur mycket av det som stämmer. Samtliga ÅF jag snackade med, iofs bara 2st men ändå :-) påstod att SUVen inte kommer heta iX3 utan något annat, men precis som tråden nämner ha liknande storlek.
Senaste X3 som kom förra året blir alltså bara hybrid eller ICE.
Namngivning blir iX330, iX340 och iX350.

Man har redan förberett genom att ta bort i på bensinmotorn. Samt modellen iX.

Man får också bättre namn än ex krystade i4 eDrive40. Blir i440 istället.

xDrive, e och d tillägg kommer finnas kvar.
Ve
1.424
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ix340 är inte krystat då? Borde det inte vara i340 xDrive?

Försvinner iX? När då? Kom ju precis en LCI...
We
929
Weiman
118i M-Sport -24
iX330 är ju en SUV och i330 sedan/kombi. Inte så konstigt.

iX ska finnas kvar några år till verkar det.
Ve
1.424
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Aah. Såklart.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.