|
|
---|---|
Engine check lampan började lysa och jag har haft bilen inne hos för kontroll. Motorn är en N55 (435i från 2015) som från leverans är utrustad med BMW:s eget s.k. Power kit. Visade sig vara för mager bränsleblandning och enligt BMW beror det på att den luftrenare/burk jag har ger felaktiga värden. Tydligen innehöll Power kit tidigare en annan luftburk och rekommendationen nu var att byta burk och filter till den typ som används idag. Jag tycker det låter lite konstigt i och med att luftburken suttit där i typ 8 år och lite drygt 10 000 mil utan några problem eller felmeddelanden. Någon i gruppen som haft liknande problem eller har några kloka åsikter om BMW:s diagnos verkar vettig (eller finns det något annat som kan ge samma fel)? P.S. Bilen går annars helt perfekt och känns i motor/motorgång exakt som den alltid gjort... | |
![]() 13.072 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Att exakt samma fysiska setup först efter 10 000 mil / 8 år skulle plötsligt inducera sådana problem att det bildas en så pass mager bränsleblandning att det sätter en felkod (vilket oftat kräver en avvikelse på över 10%) är helt orimligt - det måste ju BMW själva förstå när de förklarar detta för en kund. Att modifieringar kring luftmassamätaren (även direkt före och efter) kan påverka luftflödet och få vissa typer av luftmassamätare att mäta fel är dock inget nytt och är välkänt - men det märks omedelbart efter man gjort modifieringen. Men i det här fallet har inga modifieringar gjorts. Den enda förklaringen som jag kan komma på (och märk väl att denna är otroligt långsökt) och som överhuvudtaget kan passa in på deras förklaring skulle isåfall vara att med åldrandet på luftmassamätaren (alla åldras) så har den blivit mer känslig för den påstådda svagheten i designen (kanske den gamla designen hade lite mer turbulens i luften än önskvärt) och har skateliga med åren visat mer och mer fel tills det nu gick över gränsen och satte en felkod. Kan de komma med en sådan förklaring att luftburkens design efter 8 år / 10 000 mil börjar få luftmassamätaren att mäta inkorrekt, då kan de också förklara hur det kan komma sig. Spotta ut skägget och gröten och sluta prata i vaga termer och istället lägg upp hårda fakta på bordet eller håll käft! Men luftfiltret är väl detsamma? Mig veterligen är det samma luftfilter (är bara underdelen av luftburken som medföljer i detta M Performance Power Kit. Men om BMW säger att det är problemet (de verkar ju tvärsäkra och BMW verkar ju uppenbarligen ha utarbetade riktlinjer och fastställt att detta är ett problem - de har ju gjort en omdesign av en komponent ju - och lösningen är att uppdatera undersidan av luftburken) så är det ju bara att gå med att det ska bytas. Men! Med den klausulen att om det inte löser problemet så står BMW för kostnaderna för deras tankeexperiment. Om det löser problemet så betalar du för reservdelar och arbete (en ny M Performance Power Kit luftburk ligger på runt 2000 SEK). |
![]() 13.072 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@mats435i : Hur gick du vidare här? Fanns ju lite olika sätt att gå. Ett alternativ är att man raderar felkoden och ser om den kommer tillbaka. Ett annat alternativ är att man uppgraderar till den nya luftburken (BMW vet ju uppenbarligen något som inte vi vet och måste rimligtvis haft likadana fall innan för att ge en sådan rekommendation och samtidigt är det bara runt 2000 SEK plus en mindre arbetskostnad vilket är försumbara summor när det gäller underhåll och reparation av moderna bilar) och hoppas på att felkoden inte kommer tillbaka. Ett annat alternativ är att man uppgraderade luftburken men felkoden kom tillbaka och man har nu börjat felsöka ännu djupare. |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.