|
|
---|---|
Hej Funderade på att byta min -04 525i mot en X3 för att dra husvagn och för AWD'n Men några punkter som får mig att funderaq. - Komfort åkning på gropig väg, + 525 med bl.a. luftfjädring. - Säten njuter av komfortsätet, el-säten fram i 525. PS. har känslig rygg och behöver ställbart svankstöd. - Aktiva styrningen i 525 gör den lättare att backa med släp. - Stiga upp i X3 ( ett + ) inte ned i 525 - last utrymmet bredare i 525. fast högre i X3. Hur fungerar diffarna i X3 ( låsning alt friktionen ställer in sig. ) Buller ? Benutrymme bak? Tekniskt verkat dom ha mycket liknade delar. Synpunkter motages gärna. PS: fick köpa Bentleys Manual ( 750 sidor ) för E60 / 61 EN GULDGRUVA. | |
Ska du köra där det är halt eller varför annars byta? Några stora fördelar förutom xdrive har inte X3 vill jag påstå. Några låsbara diffar eller diffbromsar finns inte, det är bara elektriskt antispinn som hjälper till. |
|
Tack för svaret. Har bara en gång hft behov av awd det var utanför Leksand på en kamping med brant grusväg. Tog längre sats och då kom jg upp med 1.700kg husvagn. Annars kan tänka mig att vinterkamping på Dundret/gällivare kan vara utmanande, Fick tips om att ta med halkskydd - sträckplåt om man kör fast, och på vintern kvistar av gran. PS hade en Audi 200 med diffspärrar. Och bodde 40 år i Norrbotten. |
|
Känns spontant som att detta är ett byte som är rätt onödigt |
|
Vilka årsmodeller av X3 är aktuella? Budget för bytet? Om det inte är en markant nyare bil så håller jag med Lövet att det spontant känns lite onödigt att byta. | |
Tack för tpsen Blir inget byte, Har nyss renoverat framvagnen och bromsarna. Nästa : byta en barkeringssensor hö bak, Få igpång diagnos programmen från ODBSpecialisten. Har vait ett uppehåll då kroppen har återhämtat sig efter att man renoverat min lekamen, Och byte av info panelen mitt fram då den knappt syns när kuppen är riktigt kall. |
|
Måste tyvärr lämna det möjliga alternativetet X5 då jag bara har B96 kort och husvagnen väger 1.700 kg. |
|
X5 har väl inte diskuterats i tråden? Sedan så går det ju att ta BE-kort om man behöver. Inte som att man antingen föds med det eller ej. =) |
|
Behåller och fräshar upp 525an. Lämnade in för rep. och genomgång. ( bygger upp kroppen efter totalrenovering hjärta och kraftig blödning i magen. Samt ev. ryggop. - diagnos - putsning lampglas, - byte tillbaka till std parkingsljus fram från LED aftermarket. - motor tvätt uppe och under. - oljebyte - bägge lamdasonderna. ( kommentar nedan ) - tändstfts byte ( oljiga ) - byte 1 tändspole som sprukigt nertill. - recond invändigt. Totalt 17000.- Not 1 lamdasonden 2800.- / styck, ( Autodoc 765.- / st ) ? 2 Tändspolen 800.- ( Autodoc 385 .- ) Varför dessa priskillnader. Kvalitetsfråga? |
|
Materialkostnaden ligger på under 1 tkr. Gör det minsta möjliga på firma som krävs för att bilen skall klara besiktning tills du är återställd och kan göra det själv. Bra att verkstaden specificerat materialkostnaden. Hör om du kan ta med dig delarna själv och endast betala arbetskostnaden (för de nödvändiga åtgärderna). | |
De billigaste på autodoc kan man nog anse har sämre kvalite än typ original. Sen finns det ju ett stort utbud där emellan. Vissa delar produceras väll i europa/tyskland, prisökning bara för det. Delarna som verkstan vill sälja blir ju dyrare bara av att verkstan ska gå runt. Satsa på eftermarknadsdelar som är europeisk, stötta ekonomin här |
|
Prisskillnaden mellan bildelar av originalkvalitet och original är mycket stora om man köper från exempelvis autodoc eller via verkstad. Hjullager till en audi för några år sedan SKF, BDS ansluten verkstad 2100 kr autodoc 500 kr. Bränslepump bmw M3, original 5500kr, autodoc 1500 kr, spjällhus audi 9000 kr autdoc 1600 kr osv. |
|
Vart till slut byte till -07 X3 30SI 180kk. " tuvan" vart: ljussvag panel, aktiv styrning kunde inte återställas, motorlampan lyste; troligen tjuvluft i insuget, radion skrapade vid start, trasiga sätesvärmare och tryckmatta passagerar stol, ,,, Och inget garage! Nu Sport helläder stolar mot förut el comport stolar fram. funkar bra med ryggen och frugan gillar stolarns sidostöd på dynan. Lättare att stiga in, mindre bagageutrymme ( inte så djupt in ), stötigare gång, motor som mycket väl räcker till. Får väl rulla några år till då vi närmar oss nästa -0 års dagarna. Tack för alla tips och råd. Väntar på 13 pols 2000 kg dragkrok sats. |
|
Synd att du redan hunnit byta bil. Annars är mitt tips för den som kör bakhjulsdrivet att satsa på att montera en lamelldiff. Man blir förbluffad över hur bilen tar sig fram i snö med en sådan. Själv är jag mitt i ett projekt på min E91 325i där jag monterar 3,73 diff från skroten tillsammans med en nyinköpt LSD. Bör bli en trevlig bil vintertid🙂 |
|
Vad kostar det dig att få i en diffbroms i en E90? Vilken leverantör? | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.