AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
1.684

Värma batteri

Nj
49
Njanja
IX3 -23
Hej Alla,

undrar om en grej. Får meddelande från bilen att det är låg temperatur, och att det är bra att förvärma batteri.
Undrar hur ska jag göra det. ska starta kupévärmare eller någon annat.
Kollade i My BMW appen, hittar inte riktigt.

mvh
Njanja
Mi
487
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Jag brukar använda "Klimatisering till starttiden", speciellt när det är kallt. Har gjort det med min förra bil, (330e) och gör det med min i4 också. Jag tror att funktionen värmer inte bara kupén, men värmer upp och cirkulerar kylarvätskan för batteriet också. Jag antar att iX3 funkar likadant. Annars finns det bara förvärmning av batteri när man skall snabbladda, eller har ställt in en laddstation som mål.
Hb
187
Hbn
320iA Cab 2003
IX3 -23
Så här tror jag det fungerar :-) Påverkar hastigheten man får vid snabbladdning då det är kallt ute. Bilen fixar det automatiskt om du navigerar till en snabbladdare via BMW:s navigation.

Men om du använder någon annan app för navigation så kan det vara bra att starta förvärmningen manuellt ett tag innan du skall ladda om det är kallt ute. Skall finnas bland de installerade apparna i bilen.
Visa användare
3.130
AlexanderK
228i cab
850i
M6 E63
I3 120
Det är precis som Min330e säger: när du klimatiserr bilen så klimatiseras även batteriet. Den funktionen finns i appen MyBmw.

Det bör ju tilläggas att kommunikationen kan strejka om bilen står i en källare.
Mi
487
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Ja, fast man kan med fördel förvärma batteriet om man vet att man kommer att stanna vid en snabbladdare även om det är 40°C eller varmare utanför. Detta fixar man i bilen, om alternativet finns. Tidiga i4 har inte möjligheten att välja det manuellt, där måste man ställa in en snabbladdare som destination och då förbereds batteriet. Förvärmningen tar ung. en halvtimme, har man mycket kortare än det till en laddare då är det inte lönt att starta funktionen. Min bil är byggt i juni och jag kan välja manuellt också om jag vill. Förvärmningen av batteri är bra även under heta sommardagar, bilen laddar snabbare. Detta hade jag nytta av under sommarens hetta genom Tyskland i augusti. Under vintern om man värmer kupén till avfärd då värms batteriet också, fast det blir inte till optimal laddningstemperatur, utan mer till optimal användningstemperatur. Jag vet inte om dessa är lika, men jag tror inte det.

Ja, parkerar man i källare eller i byggnader som orsakar radioskugga då kommer man inte att få kontakt med bilen, så eventuella inställningar måste göras i bilen innan man lämnar den.
Det är inte alla BMW elbilar som tillhandahåller manuell förvärmning av batteriet.

Frågan är om iX3 har det som feature?

Preconditioning/förvärmning av batteri inför DC-Laddning så gäller det för BMW iX ifrån och med produktion 11/2022 ( då mjukvaroversion 11/2022.64 )

Man ser i mittdisplayen när förvärmning sker.

Det som är bra med manuell förvärmning är tex om man vill ladda på Tesla SuC

Dessa finns ju inte med i BMW:s laddnätverk.

Annars så förvärmer bilen batteriet när man navigerar mot en snabbladdare som kan väljas i BMW:s navigation

Här kan man se hur det funkar i en BMW i7

Kolla in 21.30 in videon:

Hb
187
Hbn
320iA Cab 2003
IX3 -23
Finns som funktion på iX3, har det på min 2023:a. Ligger under installerade appar i bilen.
Mi
487
Min330e
i4 eDrive40 MY24
07_Andre, jag har det in min i4 som är byggd slutet av juni, och jag tror att alla bilar som var byggda efter det har funktionen. I min bil funkar precis som i i7 som Björn visar. Ja, man kan ställa in snabbladdare som destination i bilen och då går det igång automatiskt, men det är praktiskt att kunna starta manuellt om man inte har planerat laddningen. Mycket smidigt.

Jag är aktiv på ett Amerikanskt i4 forum, och där var det många som hoppades på att det här kommer som en uppdatering, men så blev det inte fallet och jag tror inte att BMW någonsin kommer att trycka ut det som en OTA uppdatering. Jag vet inte varför, eftersom för mig verkar det vara en enkel sak, men jag kan ha fel, och kanske behövs någon sorts hårdvara också som inte finns i äldre bilar.
Sp
4
Spurs
i4 M50 - 23
Som nybliven i4 ägare är detta något jag också funderat på. Jag har denna funktion för manuell start, ett tips här är att lägga till det som en genväg.

Funderingar:
1. Är detta nödvändigt enbart vid snabbladdning? eller skall man göra det även när man laddar hemma?
2. Hur lång tid i förväg skall man starta förvärmningen? ser att Min330e skriver minst 30 minuter, hur vet man det?
Jo jag förstår att det beror på vilken temperatur det är osv, men vad gäller generellt?
16.312
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du behöver inte förvärma när du långsamladdar
Ru
100
Rule Germania
G26 I4 Edrive40 -22
Navigatorn accepterar inte laddplats!

Hej! Jag har en tidig I4 edrive40 där det inte är möjligt att starta förvärmning av batteriet manuellt. Istället är man hänvisad till att lägga in önskad laddstation i navigatorn efter att slutmålet har valts. Detta fungerade utmärkt under min långresa Helsingborg - Västerås i maj (med retur dagen efter). Jag brukar lägga in Ionity, Ravelsmark (ovanför Gränna) eftersom den ligger på halva vägen. Utöver 6 Ionity-laddare finns där också ett stort antal Circle K-laddare om det skulle vara trångt.

Hitintills har man i navigatorn då kunnat se SoC vid ankomst till laddplatsen, planerad laddtid och SoC när man "laddat färdigt", samt SoC vid ankomst till slutmålet. Praktiskt och lätt att planera aktiviteterna vid pausen under laddning. Jag har dock noterat flera gånger att bilen har laddat färdigt ett par minuter snabbare än vad bilen och appen först har angett, vilket ju i sig är positivt.

Nu till problemet - vid senaste resan i juni lade jag som vanligt in slutmålet och ladduppehållet i navigatorn. MEN denna gång angav navigatorn inte planerad laddtid och SoC när man "laddat färdigt", samt SoC vid ankomst till slutmålet. Det senaste var 0 %. Trots flera försök att lägga in slutmål och ladduppehåll lyckades jag inte få in informationen. Dessutom meddelade bilen att laddningen inte skulle räcka för att nå slutmålet när jag närmade mig Jönköping. Jag fick förslag på laddplatser att lägga in, inklusive Ionity, Ravelsmark. Jag valde då detta, men navigatorn bekräftade inte detta med information om planerad laddtid och SoC när man "laddat färdigt", samt SoC vid ankomst till slutmålet, trots flera försök.
Det lär ju också innebära att ingen förvärmning av batteriet skedde heller. Nu var detta inte akut på uppvägen, då laddingen på Ionitystolpen sprang upp till 192 kW efter någon minut (jag hade 18% laddning i batteriet) när jag startade. Yttertemperaturen var 16,5 grader C, så en viss förvärmning kunde kanske ha hjälpt.

På nervägen dagen efter skedde i princip samma sak. Då var midsommartrafiken i full gång, och alla Ionity-laddarna var upptagna, så jag ställde mig vid en av Circle K´s 400 kW laddare. I början var jag ensam om den, men laddeffekten nådde inte mer än 105 kW, trots att yttertemperaturn nu var högre - c:a 20 grader. I och för sig hade jag 33 % laddning kvar när jag kom till Gränna, vilket delvis kan förklara lägre laddhastighet, men inte så låg...

Nu är frågan varför jag inte får navigatorn att acceptera inlagd laddplats, vilket den har gjort tidigare? Är det bara skit bakom spakarna eller har jag fått ner någon OTA-nedladdning med förändrad (försämrad) funktionallitet?
Är det någon som känner igen problemet , eller är det bara min bil som spökar?

Tacksam för inspel, då bilen snart skall in på första service, tillika sista chansen innan garantin går ut!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.